maanantai 17. heinäkuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 19


Takahaarukan pesu ja asennus
Kardaani täytyi tietysti asentaa ensin sillä tilaa jälkeen asentamiselle on kovin vähän.

Voiteluun parannus
Tein pienenpienen muutoksen takahaarukkaan kardaanin läpiviennin kohdalle: rasvausreiän suurentaminen. Lähinnä pituussuunnassa taaksepäin. Nyt rasvaprässin suutin mahtunee paremmin ristikon rasvanippaan. Joskus on saanut taistella. Takahaarukka, kuten moni muukin osa, oli nyt ensimmäistä kertaa irti. Laakerit ja muut komponentit olivat kunnossa ja ruosteettomia.

Takahaarukan oikea laakeri.

Alkuperäiset pelaa
Guzzilla on nopeutettu valmistusta laittamalla laakeri paikoilleen ennen maalausta. Siitä tunnistaa alkuperäisen laakerin. Yllättävän isokokoinen osa.
Laakeri on hyvässä kunnossa ja jatkaa tehtävässään.

Kardaanin läpivienti takahaarukassa.

Ahdas ei ole paras
Reikä päällä on rasvaamista varten. Hieman ahdas ainakin standardimalliselle rasvaprässille. Tein sille pienen avarruksen.

Suurennettu reikä rasvaprässiä varten.

Reiästä näkyy kardaanin etupään rasvanippa.

Kaikki aikanaan
Tämäkin asia tuli kuntoon heti reilut kaksikymmentä vuotta käyttöönotosta. Akselissa on kaikkiaan kolme rasvanippaa. Takimmainen rasvataan alapuolelta. Keskimmäinen ihan miltä puolelta vain ja etummainen mainitun reiän kautta.

Hieman suttuinen homma
Voitelun aikana vanha vaseliini ja lika pursuaa pois ristikkojen laakereista. Se pitää saada pyyhittyä pois sillä se leviää ajona aikana ympäristöön. Kuten vanteelle ja renkaalle. Asiasta onkin sanottu että Guzzin insinöörit ovat yhdistäneet tehokkaasti sekä ketjun että kardaanin huonot puolet. Tosin kardaanihissi-ilmiö on tässä mallissa, kuten useissa muissakin malleissa, eliminoitu parallellogrammo-tuennalla. Kyse on suuntaistuennasta.

Kardaanin takapää.

Välykset pois
Kardaanin molempien päiden uraholkeille piti tehdä pieni muutostyö että ne sai tarttumaan kunnolla vaihteiston ja perän ura-akseleihin. Kiinnityksessä ei saa olla yhtään välystä. Välys kuluttaa nopeasti uritukset niin että akselia ei saa enää kunnolla kiinni.

Kardaani.

 Perävaihde ja sen ura-akseli.

Perä kunnossa
Perävaihdetta en ryhtynyt aukaisemaan koska se toimii erinomaisesti eikä ylimääräisiä välyksiä tunnu. Eikä ulkoisia kulumia ilmene. Jos ja kun perävaihteeseen tarvitsee tehdä remonttia niin teen samalla muutoksen jonka olen suunnitellut ja toteuttanut erääseen toiseen samanlaiseen perärakenteeseen. Tässä jutussa perävaihteiden eroavaisuuksia ja lisälaakerin asennus.

Takavanteeseen näköä
Muutakin tänään sain aikaiseksi. Kiillottelin takavannetta. 90-luvulla kiillotin sen ensimmäisen kerran ja nyt kaivan vain vanhan kiillon esiin hapettuminen alta.

Takavanteen kiillotus alussa.

Saastainen työ
Koska vanne on irti niin samalla sen kiillottaakin. Sadepäivien lystiä. Tuubi Autosolia tekee tehtävänsä. Hartioita tarvitaan myös. Ranteet mustuvat kainaloita myöden. Ja naama.

Takajarrun vivusto ja sylinteri.

Moni työ jää tekemättä
Homman piti olla pidempi ja isompi että kaikki muutokset ja korjaukset tulisi tehtyä mutta tallin muutto pois tulevalta rakennustyömaalta on tehtävä kuun loppuun eli paljon ei ole aikaa rassata. Pyörä menee läjään puutteineen. Maalaukset ja muut jutut siirtyvät tulevaisuuteen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti