Pikainen suunnitelma
Kotimatkaksi suunnittelin reitin välille Enonkosken Neste - Tampere. Joustavaksi ja alle viiden sekunnin. Nesteellä tankkasin lähtiessä ja nollasin tripin ja muut ajotietokoneen näytöt. Matkalla tankkasin myös Joutsan Teboililla. Molemmilla kerroilla E95:sta. Ajoin yksin.
Moninumeroisia
Kuten alla olevasta kartasta näkyy niin tiet olivat pääosaltaan kaksi - nelinumeroisia pikkupaikkunnilta toisille. Vähän liikennettä. Saattoi ajaa omaa vauhtia ja katsella maisemia.
Googlen kartalla reitti näyttää tältä.
Kolme pätkää isolla tiellä
Isoja, runsaasti liikennöityjä teitä ei ollut kuin Savonlinna - Rantasalmen risteys ja Joutsa - Hartola väli. Kangasalla pätkä Lahdentietä sekä Tampereella pieni matka itäistä ohitustietä.
Isoja, runsaasti liikennöityjä teitä ei ollut kuin Savonlinna - Rantasalmen risteys ja Joutsa - Hartola väli. Kangasalla pätkä Lahdentietä sekä Tampereella pieni matka itäistä ohitustietä.
Kulutuslukemien pienentämiseksi olen tehnyt seuraavaa:
- Jäähdyttimen ilmavirran lähes kokonaan sulkeva suojalevy sen edessä.
- Muutostyö sylinterikannen lämpöanturiin.
- Ilmavirran sylintereiltä sivuun ohjaavia rakenteita.
- Kokonaisvälityssuhteen tihentäminen reilut 10%.
- Renkaiden suositellusta ilmanpaineesta korotus 0,2 baaria.
- Hillitty ja mahdollisimman tasaisella nopeudella suoritettu ajotapa vakionopeussäädintä hyödyntämällä.
- Kuljettajan hienoinen painonpudotus.
Kulutuslukemien kasvattamiseksi tehtyjä toimia:
- Hankittu isoin mahdollinen tuulisuoja.
- Valmistettu alkuperäisiin alailmanohjaimiin verrattuna alaltaan kolminkertaiset ilmanohjaimet.
- Asennettu sivulaukut ja perälaukku. Usein myös tavaraa laukkujen päällä kuten nytkin.
- Etukaatumarautojen koko pinta-ala tukittu levyllä kuljettajan ja matkustajan jalkojen suojaamiseksi viimalta ja roiskeilta.
- Astinlautoja siirretty ylemmäs ja leveämmälle.
- Neljän lisävalon valoteline keulassa ja takana sumuvalo.
- Kuljettajan ajoasu lepattavaa corduraa nahka-asun sijaan.
Lisäksi lämmön hallintaan liittyvä digitaalimittari joka näyttää moottoriöljyn lämmön. Moottori on ilma-öljyjäähdytteinen ja jäähdytyksellä on oma kiertonsa ja pumppunsa mutta yhteinen öljytila.
Vielä tekemättä: Lambda-antureiden lämpösuojaus ja katalysaattorien lämpösuojaus. Varmaan keinoja on muitakin kunhan keksin.
Vakionopeussäädöllä
Tein kulutusmittausta perusteena normaali matka-ajon ja aina kun mahdollista vakionopeussäädin päällä. 80-rajoitus: asetus 86 ja 100-rajoitus asetus 110 km/h.
Paljon viitosvaihteella
80-rajoituksen joutuu ajamaan viitosvaihteella mutta sata menee jo kuutosella. Kierrosluku noin 3000. Pääosa eri tasoisia teitä sekä muutama katuosuus. Tällä kertaa ei yhtään soratietä.
Kuormaa kohtuullisesti
Kuormana normaalit sivu- ja takalaukut täynnä tavaraa sekä vedenpitävä säkki takalaukun päällä.
Lipalla
Savonlinnassa poikkesin Lippakioskilla jäätelöllä kuten tapana on. Opettelin myös minulle uuden liittymän kulun Savonlinnan ohitustielle. Otin suunnaksi Joroisen.
Tiet tuttuja
Osaan Suomen pääteiden kartan pääni sisällä sen verran hyvin että en tarvitse sitä fyysisesti osuakseni jollekin paikkakunnalle. Ensin pätkä Juvan suuntaan ja oikealle Rantasalmen ja Tiemassaaren läpi ja vasempaan Kerisalo-viitan mukaan hyväkuntoista mutkatietä joka johtaa yli viitostien Joroisten hautuumaan kupeeseen. Joroisista suunta Pieksämäelle.
Taukopaikka
Ruokailin lounaan Naarajärvellä. Siitä pysähtymättä Kangasniemen kautta Joutsaan. Siellä olisi ollut menossa Joutsa Chopper Show mutta jätin tällä kertaa väliin. (Oli liian lämmin tallustella ajokamoissa.) Tankkasin ja jatkoin matkaa nyt jo 18 asteen lämpötilassa kun lähtiessä oli 14 astetta.
Pätkä viitosta
Viitostietä Hartolan ohi Kalhoon (Mukava mutta lyhyt mutkapätkä oikaisee 4-tieltä 410-tielle.) josta Sysmään ja vasempaan Pulkkilanharjulle kahville. (Vaihtoehtoinen reitti Nuoramoisista Kalkkisiin.)
Tosi mutkaista
Pulkkilanharjulta pieni matka Vääksyyn päin ja oikealle erittäin mutkaiselle Pätiäläntielle ja vasemmalle pätkän matkaa Myllykseläntietä. Auton rengas takana oli mukava näitäkin teitä kanttailla.
Poliisit Imatralla
Nopeus vain pyrkii olemaan kortinlähtöluokkaa mutta tarpeelliset poliisivoimat lienivät vapailla paitsi ne jotka ovat Imatranajossa pitämässä motoristikansaa aisoissa.
Jälleen mutkatietä
Iso-Äiniöstä tielle 24 suuntana pohjoiseen Arrakoski josta vasemmalle (Olikohan viitassa Torittu?) tietä 3254 kohti Kangasala - Kuhmoinen tietä. Eli tie 325.
Nelipyöräisiä jarruja
Jonkin verran jouduin ajamaan henkilöautojen perässä koska mutkaisilla pikkuteillä ei ole kunniallisia ohituspaikkoja heti tarjolla. Liikenne vilkastui Tamperetta lähestyessä.
Tilastoa
Matkaa tuli melkein tasan 450 km, keskinopeus vaivainen 75 km/h, kulutus 5,4 litraa sadalle. Nämä ajotietokoneen lukemien perusteella. Voiteluöljyn lämpötila pysyi suureksi osaksi 90 ja 100 asteen välillä. Kaupunkiajossa noin 110 astetta. Tampereella ilman lämpötila oli jo 20 astetta jostain Padasjoen seuduilta lähtien nousussa. Sadetta ei ollut.
Varaa vähentää
Kulutus on siis vielä lievästi yläkanttiin. Säätötoimia on vielä suoritettava mutta kehitystäkin on havaittavissa. Hieman kun parantaa suoritusta niin 5 litraa sadalle on mahdollista tälläkin tonnistolla ilman erityisen pihistelevää ajotapaa. Jälleen tuli ilmi että aktiivinen ajotapa kuluttaa vähemmän bensiiniä kuin vakionopeussäätimen avulla suoritettu matka.
Pidempi reissu tiedossa
Seuraavaksi on matkantekoa elokuussa Saariselälle ja takaisin. Sille reissulle otan muistivihon mukaan ja nollaan tripin lähtiessä niin saan kulutuslukemat tarkasti tankkauspaikoissa sillä epäilen että ajotietokone fuskaa hieman ja ilmoittaa todellista korkeampaa kulutusta.
Monta tankkausta
Matka vaatii suuntaansa 4 - 5 tankkausta eli otos on silloin melko kattava ja mittaustoleranssi kapea.
Kyse on ryhmäajosta joten omaa ajoagendaa ei voi suunnitella. Pienin pyörä on 750 cc ja suurin omani. Samalla reissulla saatan käydä Norjassa.
Näyttö näyttää omiaan
Polttoainemittari on varsin epälineaarinen. Täyteen tankatun tankin jälkeen ensimmäinen palkki näytöstä katoaa vasta yli 150 km ajon jälkeen. Seuraavaan kestää vain 50 km ja sen jälkeen tihentyvästi. Kun vain kaksi palkkia on näytössä niin polttoaineen vähyydestä ilmoittava valo syttyy ja trippi muuttuu laskemaan kilometrejä. Aiemman mittauksen mukaan silloin pääsee noin 120 kilometriä ajotavasta ja paikasta riippuen ennen kuin tankki on kuiva.
Oktaanimäärä
Tankillisella pääsee helposti 300 kilometriä. Pihistelemällä liki neljäsataa mutta varoiksi pitää olla kannu sivulaukussa varabensaa. E98:a kuluu hieman vähemmän kuin mataloktaanisempaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti