keskiviikko 30. elokuuta 2017

Kahvakumien vaihto California Adamantiin


Laatu keskinkertaista
Vanhat ja alkuperäiset Tommasellin kahvakumit California Adamantin ohjaustangossa eivät kestäneet edes kolmeakymmentä vuotta. Erityisesti kaasukahvan puoleinen kumi oli murtunut halki parista kohtaa. Tilalle piti löytää samanlaiset.

Lyhyemmät löytyivät
Valitettavasti aivan samanlaisia löytynyt mutta lyhyempi versio alkuperäisistä saa kelvata. Kaasukahvan sisäputkea piti lyhentää vastaavasti. Kävin hakemassa kahvakumit Storm Motorista. Hintaa hieman alle 10€. Samalla reissulla ostin ilmansuodatinöljyä ja H3 led-polttimot California 1400:n sumuvaloihin.

Ei päivää ilman vahinkoa
Kumien vaihdon tiimellyksessä rikoin vasemman puoleisen peilin lasin. Apu löytyi kulman takaa Biltemasta.

 Halkeama klo 10 - 16 välillä.

Työkalu syyllinen
Paljon ei tarvitse lyödä vasaralla harhaan kun vahinkoa syntyy.

Uusi peili.

Tangonpääpainot jumissa
Kahvakumien vaihdossa oli siis voimakeinot tarpeen. Kuten vasarointi. Ohjaustangon päissä olevat painot olivat ruostuneet myös vajaassa kolmessakymmenessä vuodessa melko kiinteiksi. Niitä piti liottaa ruosteensyöjällä ja kopistella varovasti. Jäljistä päätellen niitä oli kopisteltu joskus ennenkin. Oikean puolen painon olin itse irrottanut muutama vuosi sitten kun vaihdoin kaasukahvan mekanimin.

Vasen on vaikea
Vasen sen sijaan oli ollut paikoillaan kenties uudesta asti. Oikea irtosi kiroilematta mutta vasen antoi osansa siitäkin. Peilin särkymisestä on jokin sananlasku. Seitsemän vuotta, jne...

 Tangonpääpainon sisäpuoli.

Sisäinen rakenne
Montaa osaa ei ole: 40 mm pitkä kuusiokoloruuvi, aluslaatta sen kannan alle, kartio jota ruuvilla siirretään ja itse paino. Aika paljon ruoste on syönyt painoa. Mutta se ei näy ulospäin. Tätä pyörää oli, ensimmäisen omistajansa mukaan, säilytetty aina ulkona. Talvisin peitettynä. Muuallakin pyörässä on korroosiota ja pientä remonttia senkin takia on tarvinnut tehdä.

 Osat löysättyinä.

Irrotusmetodi
Kun tangonpään painoa irrotetaan niin ruuvia löysätään juurikin tuon verran kuin kuvassa. Sitten ruuvin kantaan napautetaan muovivasaralla niin että kanta painuu loveensa. Se vapauttaa kartion. Sen jälkeen paino lähtee vetämällä irti. Jos ei ole ruostunut jumiin kuten vasen puoli. Ilmeisesti sitä oli yritetty irrottaa aiemminkin tuloksetta.

 Ylhäällä alkuperäinen kumi.

Vasen kahvakumi ja tangonpääpaino.

Valmis asennus
Alla pilkistää peruutusvaihteen moottorin käynnistinnuppi. Koska kahvakumit olivat 15 mm lyhyemmät kuin alkuperäiset piti kaikkia osia siirtää sen verran. Valmistaja kuitenkin sama. Tommaselli. Samoja kumeja myydään myös merkillä Domino.

Niksi pujotukseen
Pujottaminen paikalleen etanolia väärinkäyttäen sujui kivuttomasti. Etanolin haihduttua kumit tarttuvat alustaansa varsin napakasti eli pysyvät paikoillaan ilman rautalankavirityksiä tai muita temppuja.

Oikea puoli.

Lyhennys
Kaasukahvan sisäholkkia piti lyhentää uudelle kahvakumille sopivaksi. Onnistui mattoveitsellä kätevästi. Kumi vaati hieman voimaa että meni paikoilleen.

Kaasutinmuutoksen vuoksi
Kaasukahva on nykyään erillinen. Alunperin kaasuvaijerit lähtivät samasta muovirasiasta kun missä on sähkökytkimetkin. Molemmat vetäviä vaijereita. Halusin vetävien vaijerien sijasta eri suuntaan kulkevat vaijerit ja pitkän kaasukahvan liikeradan keventääkseni kaasun kääntöä. Myös kaasuttimet on muokattu uuteen uskoon pakko-ohjatuiksi. Se mahdollistaa kevyen kaasukahvan käytön eikä siis rasita rannetta. Paluu alkuperäiseen kahvaratkaisuun on mahdollista.

Siirretty tulevaisuuteen
Tapahtunee ehkä silloin kun, tai jos, digitalisoin moottorinohjauksen. Komponentit on hankittu. Asennus puuttuu. Kuten verstaskin missä voisin sen tehdä.

Erikoismitoilla
Kaasu- ja kytkinvaijerit on omaa valmistetta. Osat löytyy Storm Motorista. Kuoret, vaijerit, nipat, holkit ja säätöruuvit. Niissä on sen verran säätövaraa että ne voi lyhentää moneen kertaan. Voiteluaineena PTFE.

Menisikö jälleen seuraavat 25 vuotta samoilla kahvoilla?

Lyhyydestä hieman haittaa
Olisi pitänyt malttaa löytää alkuperäismittaiset kahvakumit. Lämpimien talvihanskojen kanssa on hieman ahdasta. Vaihdan tangonpääpainot toisen muotoisiin ja ohuempiin. Silloin ei kämmensyrjä ole tangonpääpainojen kanssa tekemisissä niin läheisesti kuten näiden paksujen alkuperäispainojen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti