Hyvissä ajoin
Katsastusaikaa olisi pitkälle vuoden 2018 puolelle mutta kun vuoden 2010 nastarenkaat ovat vähän entiset vaikka pintaa on rutkasti. Pitäisi nykiä kaikki nastat pois että kelpaisi. Kesäkumeilla katsastustodistuksen hankinta oli helpompaa.
Auto kunnossa, vetokoukku ei
Katsastukseen piti korjata vetokoukku tai olla ilman vetokoukkua. Hankalaa olla ilman sillä tarvitsen aika-ajoin vetokykyä.
Päästöt
Katsastustiedot laitan tähän kunhan kuvaan katsastustodistuksen. Erityisesti päästöarvot olivat helposti hyväksyttävät. Vähäpäästöinen diesel. Ajettu 84068 km.
Kovasti haettiin vaivaa
Mainittakoon että katsastaja kierrätti usean kerran moottoria saadakseen kunnon päästöarvon niin se ei noussut edes lähelle ylärajaa. Sanoi että luuli mittarin näyttävän väärin..... Ennakoivat toimenpiteeni siis toimivat erinomaisesti.
Vähän käryä
Dacia Logan Van on Euro4 -päästöluokan vähäpäästöinen dieselajoneuvo jonka ajoneuvoluokka on N1 eli kevyt pakettiauto.
Direktiivit ja käytäntö
Jos direktiivejä tulkittaisiin jyrkästi kuten ne on kirjoitettu ei olisi tämäkään auto katsastusta läpäissyt. Normin mukainen K-arvo olisi 0,50 mutta todistuksessa seisoo nyt mitattu arvo 0,80. Tämä "lepsuilu" johtuu siitä että kävisi liikaa dieselauton omistajain kukkaroille jos pitäisi remontoida kone tai vaihtaa uusi että K-arvo olisi alle 0.50. Tarkoittaisi vähintään tuhansia dieselautoja. Tässä uutinen aiheen tiimoilta miksi "saastuttava" ajoneuvo läpäisee katsastuksen. (Edellisessä katsastuksessa K-arvo oli 1,40. Sekin kelpasi. Silloin en tehnyt ennakkotoimenpiteitä.)
Halpaa päästövähennystä
Helpoin ja tehokkain ennakkotoimenpide on vaihtaa uusi ilmansuodatin. Sen jälkeen ajoa muutama kymmenen kilometriä kierrokset rajoitinta vasten kiihdytellen ja ajaen moottoritiellä korkeilla kierroksilla 3 ja 4 vaihteilla niin että moottorin lämpötila on hyvin korkea. Siitä heti katsastukseen niin että moottori ei jää käymään tyhjäkäyntiä eikä ehdi jäähtyä.
Kokonaisuus kunnossa
Jarruihin tein taannoin remontin kun ne ryhtyivät epäkuntoisiksi. Sen jälkeen ne ovat toimineet moitteitta kuten alla olevasta todistuksesta näkyy. Alustalle ei sen kummemmin ole tehty mitään. Kaikki osat ovat alkuperäisiä oikeaa raidetangon niveltä lukuun ottamatta.
Liian kevyt perä
Katsastusta varten tankkasin tankin täyteen sillä paino taka-akselilla antaa iskunvaimennintestissä paremman tuloksen. Tai sitten tavaratilan takapäässä pitäisi olla kuormaa noin 70 - 100 kg.
Katsastustodistus vuodelta 2017.
Vaivat riviin
Daciasta olen tehnyt vikalistauksen koko sen käyttöajalta.
Muutakin palvelua
Samalla reissulla pyysin rekisteröintitodistuksen moottoripyörääni (Moto Guzzi 1400 Gran Turismo Special) sillä on suunnitteilla ulkomaan matkailua alkuvuodesta. Muitakin todistuksia tarvitaan. Rekisteröintitodistuksen saa ilmaiseksi.
Saa ajaa
Nyt auto on leimattu vuodeksi ja kolmeksi kuukaudeksi. Mikäpä on ajellessa. Paitsi että heti seuraavana aamuna oli 5 cm lunta maassa. Kai ne talvikumit on laitettava alle.
Lisäys 12.11.2107
Talvipyörät eivät tällä kertaa olleet säilössä rengashotellissa vaan autotallin seinustalla. Auto pihamaalle joka on asfalttia. Pölykapselit irti ja pultit ristikkoavaimella löysälle. Pienellä hallitunkilla, puukapula välissä, nostin alatukivarsien päistä pyörä kerrallaan rengasta irti noin 15 mm ja pyörittelin pultit irti. Talvipyörä akselille ja pultit esikireyteen. Kun koko kierros oli vaihdettu niin pulttien kiristys ja pölykapselit paikoilleen. 15 minuuttia meni ja tuli pieni hiki pintaan.
Kerrostalokyttääjä
Häiriöttä en saanut toimia. Taloyhtiön kyttäosastolta tuli rouva sanomaan että piha ei ole mikään remonttipaikka. En reagoinut vaan jatkoin hommaa. Siinä se seisoi ja pajatti. Meni kuitenkin menojaan eli hänellä oli ehkä vielä jotain tärkeämpääkin asiaa muuanne.
Eläkeläisen ei tartte
Kun oioin selkää homman jälkeen niin naapurustosta tultiin kysymään että voisinko heidänkin autoonsa vaihtaa talvipyörät. Ei ollut innostusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti