Takanapa syyniin
Laakerivikaa takaketjupyörän laakerissa. Itse pyöränlaakerit tuntuivat toimivan oikein hyvin mutta ketjupyörän laakeri paukkui polkiessa. Olen kyseisen vaivan jo aiemmin korjannut mutta tauti iski siihen uudelleen. Laakerinkuulat olivat käyneet kulmikkaiksi. Ei kaikki mutta kolme seitsemästä kuulasta olivat rikki.
Varastovajausta
Osoittautui että kyseistä kuuden millimetrin laakerinkuulakokoa ei ole riittävästi varastossani. Joko pitää käydä laakerinkuulakaupassa tai sitten etsiä sopivia kuulia. Peuhasin hetken varastolaatikkojani ja sieltä löytyi kuulalaakeri jossa on samankokoiset kuulat.
Kuulavarastona toimiva käytetty laakeri.
Purkukuulat käyttöön
Laakeri on kaksirivinen urakuulalaakeri joten kuulia siinä on melkoinen määrä. Vain seitsemän tarvitaan. Toki olisin voinut käyttää neljää vanhaa ja vain uusia kolme vioittunutta kuulaa. Parempi kuitenkin näin päin. Saattavat kestää pidempään kuin ei sekoittele keskenään.
Laakeri on kaksirivinen urakuulalaakeri joten kuulia siinä on melkoinen määrä. Vain seitsemän tarvitaan. Toki olisin voinut käyttää neljää vanhaa ja vain uusia kolme vioittunutta kuulaa. Parempi kuitenkin näin päin. Saattavat kestää pidempään kuin ei sekoittele keskenään.
Vaurioituneet kuulat.
Prosessi
Laakerikehien ja kuulakehän puhdistus, kokoonpano ja uudet vaseliinit.
Laakerikehien ja kuulakehän puhdistus, kokoonpano ja uudet vaseliinit.
Vasemmalla ylhäällä laakerin jämä josta kuulat ovat peräisin.
Kuulat irtoavat helposti
Laakeri pitää ensin purkaa. Kuulahäkit katkotaan ja otetaan pois. Laakeri purkautuu lähes itsestään sen jälkeen. Kuvassa katkottuja kuulahäkin kappaleita.
Laakeri pitää ensin purkaa. Kuulahäkit katkotaan ja otetaan pois. Laakeri purkautuu lähes itsestään sen jälkeen. Kuvassa katkottuja kuulahäkin kappaleita.
Kunnolliset
Vasemmalla alhaalla laakerinkuulat joista seitsemän menee jatkoon. Loput varastoidaan vastaisen varalle.
Vasemmalla alhaalla laakerinkuulat joista seitsemän menee jatkoon. Loput varastoidaan vastaisen varalle.
Kuluneet
Oikealla ylhäällä takaketjupyörä ja jarrun kierre. Alhaalla vanhat kuulat, kuulahäkki ja ulompi laakerikehä.
Kuulahäkki ja jo kohta entinen kuulakehä.
Loppusuoralla
Pitänee etsiä uudet laakerinosat tai hankkia kokonaan uusi takanapa. Kuulakehä ei enää ole siistikuntoinen vaan syöpynyt. Mutta eiköhän sillä tämän talven pärjää.
Pitänee etsiä uudet laakerinosat tai hankkia kokonaan uusi takanapa. Kuulakehä ei enää ole siistikuntoinen vaan syöpynyt. Mutta eiköhän sillä tämän talven pärjää.
Ketjupyörä ja laakeri paikoillaan.
Polkupyörä on yksinkertainen laite
Kokoonpano oli helppo. Polkupyörän rakenteessa kun ei ole mitään ongelmallista. Ketjut rasvasin ja suoritin koeajon. Kevyesti rullaa.
Palaaminen ottaa voimille
Jopo on asiointia varten hankittu. Asuinosoitteeni on yhden Tampereen seudun korkeimman mäen päällä joten kohteisiin pääsee näkemättä isommin vaivaa mutta paluu on toisinaan raskasta. Mutta mieluimmin pyörällä kuin kävellen.
Pari päivää myöhemmin
Korjaus osoittautui menestykseksi: tein baarikierroksen lähiöpubeissa sujuvasti. Ei ongelmia.
Pubikierros on edelleen laajentunut. Uusia kohteita tullut vastaan kun ajomatkat pidentyivät. Yli sadan kilon elopaino ei liene hyväksi vanhalle nuorisopyörälle. Paha pyrkimys polkea kaikki ylämäet ottaa myös koville.
Lisäys pakkaspäivänä 01.03.2018
Viime viikolla etupyörän laakerit alkoivat rutisemaan. Olin kuntokierroksella Tampereen Nekalassa ja Viinikassa ja jo sinne mennessä pitkää alamäkeä pohjoisen suuntaan etupyörän akseloinnista kuului rutinaa.
Kuulia liian vähän
Joutessani otin etupyörän irti autotallissa ja taas olisi tarvinnut hämmästyksenpoistajaa: pitäisi olla kaksikymmentä kuulaa mutta löytyi vain 18 kpl. Osa niistäkin oli vaurioituneita. Laitoin yhteensä kuusi uutta kuulaa ja vaseliinia laakereihin ja sekoitin eri laakereiden kuulat keskenään. Nyt toimii jälleen. Huominen saunalenkki kertoo onko remontti onnistunut.
Kuinka kauan on ollut liian vähän kuulia
Kuulien puuttuminen ihmetyttää. Ilmeisesti se asia rikkoi kuulia lisää. Mutta mistä ne pääsivät pois vai onko aiemmin jäänyt laittamatta tarpeeksi kuulia?
Kokoonpano oli helppo. Polkupyörän rakenteessa kun ei ole mitään ongelmallista. Ketjut rasvasin ja suoritin koeajon. Kevyesti rullaa.
Palaaminen ottaa voimille
Jopo on asiointia varten hankittu. Asuinosoitteeni on yhden Tampereen seudun korkeimman mäen päällä joten kohteisiin pääsee näkemättä isommin vaivaa mutta paluu on toisinaan raskasta. Mutta mieluimmin pyörällä kuin kävellen.
Pari päivää myöhemmin
Korjaus osoittautui menestykseksi: tein baarikierroksen lähiöpubeissa sujuvasti. Ei ongelmia.
Pubikierros on edelleen laajentunut. Uusia kohteita tullut vastaan kun ajomatkat pidentyivät. Yli sadan kilon elopaino ei liene hyväksi vanhalle nuorisopyörälle. Paha pyrkimys polkea kaikki ylämäet ottaa myös koville.
Lisäys pakkaspäivänä 01.03.2018
Viime viikolla etupyörän laakerit alkoivat rutisemaan. Olin kuntokierroksella Tampereen Nekalassa ja Viinikassa ja jo sinne mennessä pitkää alamäkeä pohjoisen suuntaan etupyörän akseloinnista kuului rutinaa.
Kuulia liian vähän
Joutessani otin etupyörän irti autotallissa ja taas olisi tarvinnut hämmästyksenpoistajaa: pitäisi olla kaksikymmentä kuulaa mutta löytyi vain 18 kpl. Osa niistäkin oli vaurioituneita. Laitoin yhteensä kuusi uutta kuulaa ja vaseliinia laakereihin ja sekoitin eri laakereiden kuulat keskenään. Nyt toimii jälleen. Huominen saunalenkki kertoo onko remontti onnistunut.
Kuinka kauan on ollut liian vähän kuulia
Kuulien puuttuminen ihmetyttää. Ilmeisesti se asia rikkoi kuulia lisää. Mutta mistä ne pääsivät pois vai onko aiemmin jäänyt laittamatta tarpeeksi kuulia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti