Komposiittimateriaalit moottoripyörässä
Muovituotteita on ollut saatavissa yleisesti vasta noin
viidenkymmenen vuoden ajan. Tässä ajassa niiden käyttö on
lisääntynyt valtavasti. Hyvät sinkkiämpärit vaihtuivat
muovisiksi kopioikseen. Ennen moottoripyörät olivat rautaa ja
alumiinia. Kahdeksankymmentäluvulle tultaessa moottoripyörissä
alkoi ilmetä runsaammassa määrin muoviosia muuallakin kuin
sähkölaitteissa. Alkoi ”guttaperkkapyörien” aikakausi ja
muotoilijat sekä kaikenkarvaiset designerit hyökkäsivät innolla
suunnittelemaan myös moottoripyöriä. Antoihan uusi
edullinen materiaali lisää muotoilullista liikkumavaraa
ideointiin. Onneksi asiassa on jo järkiinnytty ja joskus jopa
käyttöominaisuuksia haitannut ylimuotoilu on väistymässä. Silti
voidaan sanoa hyviäkin sanoja muovin puolesta: sillä voi peittää
virheitä, vähentää ilmanvastusta ja sitä kautta parantaa
taloudellisuutta keveyden ohella ja suoda rakentelijoille
mahdollisuus itseilmaisuun ilman konepajatyövälineiden hankintaa.
Tarkkana hankinnoissa
Useimmat motoristit ovat törmänneet tarvikeliikkeissä myytäviin
kalliisiin hiilikuidusta valmistettuihin etu- ja takalokareihin tai
muihin katteen osiin. Valitettavasti kaikki ei vain ole sitä miltä
se näyttää tai mitä sen sanotaan olevan. Joskus se voi olla vain
alkuperäisen muoviosan pintaan liimattu kuiturakennetta matkiva
tarra, maalaus, värjättyä lasikuitua tai näiden yhdistelmiä.
Selvitän lyhyesti miten voit olla lähes varma että saat sitä
mistä maksat.
Komposiitin olemus
Komposiitteja on monenlaisia. Kaikki tietävät lasikuituisen
veneen. Yksinkertaisimmillaan sen rakenne koostuu lujitteesta ja
muovista joka sitoo lujitekuidut toisiinsa. Kyse on pohjimmiltaan
samasta ilmiöstä kuin silloin kun pitsiliina kastellaan
sokeriliemessä ja laitetaan kuivumaan kulhon päälle jolloin se
kuivuttuaan ja kovetuttuaan noudattaa annettua muotoa ilman ulkoista
tukea. Sekin on siis tavallaan komposiitti. Komposiitissa on siis
kaksi tai useampia materiaaleja yhdessä antamassa muodon ja
lujuuden.
Kertamuovit ja kestomuovit
Kertamuovien ominaisuuksiin kuuluu että ne ovat enemmän tai
vähemmän juoksevassa muodossa huoneenlämmössä ja kovettuvat
sopivassa suhteessa aineosia sekoitettaessa kemiallisen prosessin
tuloksena ilman ulkoista lämmön lähdettä tai sen avulla. Ulkoista
lämpöä voidaan käyttää nopeuttamaan reaktiota. Kertamuoveista
yleisimpiä ovat polyesterit ja epoksit. Tyypillistä niille on että
kovettumisprosessin jälkeen ne eivät ole enää muotoiltavissa
uudelleen.
Kestomuovit esiintyvät yleensä kiinteässä muodossa mutta
pehmenevät lämmössä ja ovat siten muotoiltavissa aina uudelleen
mutta ovat hankalampia käyttää lujitteiden kanssa. Eivätkä kestä
lämpöä siinä mitassa kuin useat kertamuovit.
Kestomuovista tuotetaan tyypillisesti moottoripyörän katteita ja
muita rakenteita mutta verrattuna esimerkiksi lasikuitukatteeseen
ovat ne kestoltaan heikompia ja useimmiten painavampia.
Japanilaisissa pyörissä on käytössä yleensä kestomuoviset
katteet ilman lujitteita. Kestomuovista voidaan rakentaa
massatuotantona hyvinkin monimutkaisia rakenteita. Eurooppalaisissa
ja amerikkalaisissa pyörissä sen sijaan on usein käytetty
edistyksellisempää kuiturakennetta kestomuovisten rakenteiden
ohella. Komposiittirakenne soveltuu parhaiten noudattamaan sileitä
ja yksinkertaisia muotoja.
Piensarjavalmistuksessa komposiitti on usein edullisempi kuin
kestomuovinen vastineensa. Hintaero, vain tässä tapauksessa, johtuu
muottitekniikasta joka kestomuoville on vaativampaa. Sitä vastoin
sarjatuotannossa kestomuovinen
tulee edullisemmaksi.
Kestomuoveissa ei siis ole yleensä kuituja tukemassa rakennetta
ja ne eivät siis ole komposiitteja.
Molemmista materiaaleista tehdyt rakenteet ovat korjattavissa
mutta menetelmät ovat varsin erilaiset. Periaate on että
kestomuovia ei korjata kertamuovilla ja päinvastoin.
Joissakin tapauksissa voi kuitenkin kestomuoviin liittää
kuiturakennetta korjaustarkoituksessa tai lujittamaan rakennetta
yleensä.
Tutki, testaa ja vertaile
Jos ei ole varmaa kumpaa muovimateriaalia esimerkiksi jokin
katteen osa on voi sen sisäpintaan näkymättömään kohtaan tehdä
testin: Jos muovi sulaa ja muuttuu osittain juoksevaksi sitä
lämmitettäessä vaikka tinakolvilla ja siinä ei esiinny
lujitteelle tyypillistä kuiturakennetta on todennäköisesti kyse
kestomuovista jota voidaan muovata, liittää ja korjata lämmön
avulla. Lämpöä sulattamiseen ei useinkaan tarvita kovin paljoa.
Vältä avotulta. Varmistu että koekohta ei ole maalattu.
Arkikielessä puhutaan usein ”ämpärimuovista”. Jos
koekappale vastoin edellistä käryää ja pyrkii muodostamaan purua
sen sijaan että sulaisi on kyse kertamuovista. Useimmiten se
sisältää lisäksi jonkin tyypin kuitulujitteen.
Kertamuovi ei siis sula lämmitettäessä eikä yleensä edes
pala, käryää vain. Älä hengitä savua! Vaaka toimii
lahjomattomana laadun tunnistajana. Oikein tehty, ja kallis,
hiilikuitukate painaa vain muutamia satoja grammoja ilman
kiinnikkeitään kun taas lasikuituinen vastineensa punnitaan
kiloissa.
Huonolla menetelmällä tai ”huijausmateriaalista” valmistettu
komposiittiosa voi painaa enemmän kuin alkuperäinen kestomuovinen.
Lujuutta sillä kyllä silti voi olla enemmän kuin alkuperäisellä
osalla. Oikealla menetelmällä tehty lasi- tai
hiilikuituosa voi helposti olla useita kymmeniä prosentteja
keveämpi ja monta kertaa lujempi kuin kestomuovista valmistettu.
Usein myös huomattavasti ohuempi. Ja, kuten sanottu, kalliimpi.
Muovien ominaisuudet
Tärkein muovin tehtävä on olla helposti muotoiltavissa.
Kestomuoveja voidaan siis muotoilla korotetussa lämpötilassa, noin
pääpiirteittäin. Kertamuovilla tätä mahdollisuutta ei
tyypillisesti yleensä ole vaan haluttu muoto saadaan siihen
aikaiseksi siinä vaiheessa kun se ei ole vielä kovettunut.
Tapauksesta riippuen kovettuminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti tai
kestää useita vuorokausia.
Kertamuovin erinomaisuus
Kuten edellä mainittiin, kestomuovinen rakenne ei ole
harrastajaystävällinen materiaali.
Tästä eteenpäin unohdamme kestomuoviset ”tuppervaaret” ja
keskitymme pelkästään kertamuoveihin ja niiden kanssa käytettäviin
lujitteisiin. Koska kyse nyt on moottoripyöristä, pysymme
kertamuovien kahden päälajin, epoksin ja polyesterin parissa.
Tavallinen polyesterihartsi toimii parhaiten silloin kun osalle ei
aseteta suuria ulkonäkö-, lämpökestävyys tai kemiallisen
kestävyyden vaatimuksia mutta siitä pitää saada aikaiseksi
toimiva osa nopeasti, muutamassa minuutissa tai tunnissa.
Polyesterihartsit sopivat parhaiten harrastajakäyttöön.
Tarjontaa on
Polyesterihartsia saa niin auto- ja venetarvikeliikkeistä,
rautakaupoista, käsityö- ja harrastemyymälöistä mutta
erityisesti liikkeistä jotka ovat erikoistuneet näihin
materiaaleihin.
Jälkimmäisistä usein halvemmalla. Lasikuitua saa myös. Laatuna
yleisimmin suuntaamaton katkokuitumatto eri vahvuuksina tai jopa
kudottuna kankaana, yleensä palttinasidoksena jossa kuidut ovat
suunnatut kahteen suuntaan ristikkäisesti. Jälkimmäisellä saa
aikaiseksi kevyempiä ja lujempia rakenteita
kuin katkokuidusta. Mutta jos osa ei tule näkyviin tai sen
painolla ei ole suurta merkitystä, katkokuitu yhdessä
polyesterihartsin kanssa on helppo ja nopea materiaali satunnaiselle
harrastajalle. Epoksihartsit löytyvät lähes yksinomaan alan
erikoisliikkeistä. Sama koskee laadukkaita lasikuitukankaita sekä
hiilikuitua että muita, erikoisempia lujitteita. Polyesterihartsin
kovettamista varten tarvitset myös siihen tarkoitetun kovetteen,
peroksidin. Selvitä tarkka seossuhde sekä paino- että
tilavuussuhteena riippuen millä menetelmällä mittaat
seososien määrää: vaaka vai mittalasi. Seossuhde on ilmoitettu
yleensä prosenttiarvona. Lisäksi tarvitaan työvälineitä,
pesuliuottimia, suojavälineitä ja –vaatteita sekä erinäinen
määrä muita apuaineita. Pyydä myyjältä käyttöturvatiedotteet
kaikkien kemikaalien osalta. Laki velvoittaa kauppiasta
näin menettelemään.
Teetänkö vai yritänkö itse?
Tavallisen polyesterihartsin käsittely vaatii hieman huomiota ja
ensikertalaisen osalta myös perehtymistä. Kannattanee tehdä ensin
koepala että aineen käytös selviää juuri niissä olosuhteissa
joissa tullaan työskentelemään. Aineilta pitää
myös suojautua. Kovettimet ovat rankkoja myrkkyjä eikä
hartsitkaan mitään nautintoaineita ole. Käyttöturvatiedotteessa
kerrotaan tarkasti mitä suojaimia tarvitset ja miten tulee toimia
jos altistuu aineille. Auringonpaisteessa ei pidä
työskennellä, eikä pakkasessa. Polyesterihartsista haihtuva
styreeni houkuttelee joitakin eläinlajeja voimakkaasti. Tuskin
haluat tehdä perhos- tai kärpäskomposiittiä! Eli valitse noin
huoneenlämpöinen, hyvällä ilmanvaihdolla varustettu työtilasi
riittävän kaukaa asuintiloista ja eläimistä, ihmiset mukaan
lukien. Komposiittirakentamista kerroksittain kutsutaan yleensä
laminoinniksi.
Mitä voi itse tehdä?
Perustekniikalla voi tehdä sellaisia yksinkertaisia rakenteita
kuten akkukotelon, rikkoutuneen lasikuitukatteen korjauksen tai
satulan pohjalevyn. Niistä juttua toisessa yhteydessä.
Opiskele
Lisätietoa muoveista saa tietysti alan kirjallisuudesta, alan
firmoista ja tekniikasta internetistä hakusanoilla hartsi,
hiilikuitu, aramidi, lasikuitu, epoksi, laminaatti, jne.
Perustietopankki kaikille lutraajille: Muoviyhdistys.
Neuvoja laminaatin tekoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti