Komposiittiosan valmistus neljässä vaiheessa.
Esityksessä on
voimallisesti minimoitu menetelmäkuvaus minimivälinein.
Valmistusmateriaalien lisäksi tarvitaan tosi terävät sakset, (Mainos:
Fiskarsin mustakahvaiset kestää; oranssiset eivät kestä asetonia
pesuaineena.) kertakäyttöhanskoja, hyvät hermot, ilmastoidun tilan,
kaasunaamarin, pitkän matkan naapuriin tai hajuaistittoman naapurin,
suojalasit, tarkka vaaka (+-2g), työtason joka saa sotkeutua,
styreeninkestäviä astioita (Katkaistu maitotölkki toimii!), asetonia
välineiden pesuun, sekoitustikun, rättejä, siveltimiä, teloja ja kaikki
muut aineet mitkä tekstissä mainitaan.
Pieninä erinä
Polyesterihartsia
kannattaa sekoittaa vain sen verran kuin kerralla tarvitsee. On
nimittäin itsesyttyvä materiaali jos sitä jää purkin pohjalle paksulti
kovettumaan. Käytämme ohessa vain lasi- ja hiilikuituun liittyviä
menetelmiä ja välineitä. Aramidikuituihin (Esim. Kevlar ja Aramid) ja muihin
materiaaleihin en tässä yhteydessä paljon puutu.
Pahoja myrkkyjä
Hartsit yleensä ja
erityisesti epoksit ja fenolit ovat erittäin allergisoivia ja
syöpävaarallisia aineita.
Lue työturvallisuustiedot
Työsuojelumääräysten
noudattaminen on tärkeää. Materiaalin myyjällä tai toimittajalla on lain
määräämä velvollisuus luovuttaa työturvallisuustiedotteet materiaalien
mukana.
1. Mallin valmistus
Aloitetaan
oletuksesta että halutaan tehdä mahdollisimman kevyt mutta riittävän
luja osa johon ei ole olemassa mallia kuin suunnittelijansa päässä. Tämä
on vaativin osa työstä. On huomioitava tulevan kappaleen toiminnallinen
muoto, kiinnitystapa, -kohdat ja materiaalista johtuvat rakenteen
rajoitukset. Ei kovin teräviä muotoja, syvennyksiä eikä laajoja aivan
suoria pintoja. Lisäksi pitää ottaa huomioon että muotti voidaan
irrottaa mallista ja valmis muotokappale muotista ja että reunoilla on
työvaraa. Malli voidaan periaatteessa valmistaa lähes mistä
materiaalista tahansa kunhan lopullinen muoto ja pinnan laatu vastaa
vähintään halutun lopullisen
osan pinnan laatua ja ei reagoi
kemiallisesti muiden valmistusmateriaalien kanssa. Mutta jos ajattelit
tavallista styroksia niin unohda se.
Sopivaisempia aineita
Uretaanivaahto,
autopakkeli ja kaksikomponenttinen automaali on toimiva
minimiratkaisu isommillekin osille. Mallin tulee näyttää siltä kuin
se olisi valmis osa mitoiltaan ja muodoiltaan mutta reunoissa lisäksi
hiukan työvaraa. Valmis malli käsitellään irrotusaineella. Jos muotti
valmistetaan polyesterihartsista (Rautakauppatavaraa) voi
irrotusaineena käyttää kiinteää (Ei silikonipohjaista.) autovahaa.
Vahaus suoritetaan useita kertoja ja annetaan kovettua vahausten välillä
useita tunteja.
Työvarasta on etua
Jos mallina on olemassa oleva osa, niin mallin
teolta säästytään mutta työ- eli leikkuuvaran jättäminen on vaikeampaa
jolloin lopullisesta osasta helposti pyrkii tulemaan pienempi
ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen malli.
2. Muotin valmistus
Tämä
menetelmä soveltuu vain hyvin yksinkertaisen osan
valmistukseen. Vahatun mallin päälle levitetään muotoon leikattu,
polyesterihartsilla kyllästetty katkokuitulasikerros.
(Rautakauppatavaraa) Hartsi voidaan levittää siveltimellä (Älä
töpöttele siveltimellä tai sekoitat kuituun ilmakuplia!) tai telalla.
Riittävä vahvuus
Kappaleen koon mukaan kerroksia voidaan lisätä niin että riittävä
jäykkyys saavutetaan. Tämä asia on arvioitava. Mitä muodokkaampi
kappale, sitä jäykempi kappaleesta muodostuu. Viimeiseksi ulkopintaan
voidaan laminoida pala keinosilkkiä. (Vuorinailonkangasta) Sillä
saadaan lannistettua lasikuidun törröttävät kohdat ja ilmakuplat pois
laminaatin sisältä.
Lämmöstä apua
Annetaan kovettua ainakin pari päivää.
Mieluimmin viikon - kaksi. Korotettu lämpötila kovettaa nopeammin.
Oletus on että työtila on ainakin +18 astetta. Kovettamista korotetussa
lämpötilassa voidaan jatkaa muotin irrotuksen jälkeenkin. (60 – 80
astetta)
Pitää irrota helposti
Muotti irrotetaan varovasti mallista. Jos ei
irtoa niin vahaus on mennyt suteen tai mallin muodossa on ongelmia tai
malli ei ollut kovettunut riittävästi ennen vahausta. Muotin reunat
viimeistellään, sisäpinta puhdistetaan ja vahataan useita kertoja.
Muotin pinnassa ei saa olla rösöjä, lovia, tai muuta sellaista mikä ei
sinne kuulu.
3. Osan valmistus
Koekappale tai
huijaustuote tehdään näin. Osan voi tehdä valmiiksi saakka
käsinlaminoimalla katkokuitulasia muottiin aivan samoilla tavoilla
kuin muotin valmistuksessa selvitettiin. Tai vaikka hiilikuidusta
tai aramidista tai vanhasta froteepyyhkeestä. Osa tulee oikean
muotoinen mutta painava ja kohtuullisen luja. Jopa pyyhkeestä jollei se
ollut märkä tai rasvainen. Reunat vain viimeistellään ja maali päälle.
Tai sitten hämäyksen vuoksi pintaan yksi ohut hiilikuitukangas,
loput lasia ja sisäpuolelle musta maali. Tällaisia on suuri osa
tarvikekauppiaiden ”hiilikuituosista”! Ehkä näön vuoksi on hiukan
alipainesäkitetty. Siitä lisää asiaa alla.
Kohtuullisen hyvä tapa mutta ei paras
Tässä
vaiheessa tulee kyseeseen ne asiat miten osasta tehdään luja sekä
kevyt. Tarvitaan noin 0,5 - 0,8 Bar alipaine ja erinäisiä apuaineita.
Hartsina eli matriisina voi käyttää joko epoksi- tai polyesterihartsia.
Suosittelisin epoksia. Irrotusainekäsitellyn muotin pohjalle levitetään
muotoon leikattu hartsilla kyllästetty hiilikuitukangaspala, yleensä
palttinakudosta. Kostutettua palaa on vaikea leikata edes terävillä
saksilla. Painellaan se muotoon ja lisätään päälle toinen kasteltu
kangaskerros. Seuraavaksi päälle pala vuorinailonia ja telataan tai
painellaan siveltimellä kaikki ilma pois laminaatista. Tämän päälle
pienireikäinen muovikalvo jonka päälle laitetaan imupaperia, huopaa tai
vaikka vanhoja, puhtaita T-paitoja mahdollisimman rypyttömästi. Komeus
laitetaan
muovipussin sisään josta alipaineen avulla imetään ilma
pois jolloin ulkoilman paine puristaa muovipussin tiiviisti kappaletta
vasten jolloin ylimääräinen hartsi imeytyy reikämuovin läpi
imumateriaaliin ja kovettuu siihen. Koko prosessi on suoritettava niin nopeasti alusta loppuun että hartsissa ei ole
ehtinyt kovettumisreaktio alkamaan ennen alipaineistusta.
Hartsi pitää olla sopivan hidasta kovettumaan
Toisin
sanoen hartsi ei saa geeliytyä saati kovettua ennen alipaineistusta.
Tällä menetelmällä suurin osa hartsista saadaan pois itse tuotteesta.
Annetaan kovettua alipaineessa.
Voidaan käyttää jo
alipainesäkityksen aikana lievästi korotettua lämpötilaa. Pitää
huomioida materiaalien, lähinnä hartsin ja säkitysmuovien ja -kankaiden,
paloturvallisuus. Jos säkki vuotaa voi reaktio olla liian nopea ja
kappale menee pilalle vaikka ei syttyisikään palamaan. Vahtia olisi
syytä pitää.
Myrkkyä salakavalasti
Epoksit erittävät kovettuessaan myrkyllisiä mutta hajuttomia yhdisteitä.
Minimisuoritus
Edellä
esiteltiin karuimmassa muodossaan käsinlaminointimenetelmä ja
alipainesäkitys. Tämä on siis ehdoton minimimenetelmä että kannattaa
hiilikuitukangasta käyttää sen arvoisella tavalla ja niin että siitä
olisi edes vähäistä hyötyä.
Hiilikuituinen ulkonäköhän saadaan vähemmälläkin.
4. Viimeistelyssä huomioitavaa
Kuvatulla
tavalla tehty kappale ei ennen pinnan lakkausta siedä rasvaa, kosteutta
tai juuri muita kemikaaleja kuin asetonia ja sitäkin vain silloin jos
se on tehty epoksihartsista. Pintaa voi hioa hiekkapaperilla jos siinä
on muotin virheistä aiheutuneita hartsikasaumia tai muuta röpöä. Paljain
käsin
ei pidä koskea eikä puhaltaa paineilmalla jos ei ole veden-
ja öljynerotinta paineilmajärjestelmässä. Kappaleet voidaan toki
pinnoittaa jo ennen laminointivaihetta käsittelemällä muotti maalilla
tai gelcoatilla kuten venetehtaissa tehdään mutta silloin ei keveys eikä
hiilikuidun ”väri” pääse välttämättä esiin.
Hiomalla viimeistely
Kovettunutta
hiilikuitulaminaattia voi parhaiten leikata hiovilla menetelmillä. Pieni
kulmahiomakone katkaisulaikalla. Timantti- tai wolframterä
rautasahassa. Erilaiset hiomakiekot porakoneeseen, nauhahiomakone ja
santapaperi ovat avuksi. Hiilikuidusta saa erittäin helposti tikkuja
ihon alle jotka eivät ala tulehtua vaan jäävät sinne. Samoin kankaan
leikkauksessa syntyvä mikroskooppinen pöly samoin kuin hioessa syntyvä
karkeampi törky tulevat huonosti ulos keuhkoista.
Muita metodeja
Alipainesäkitys
voidaan toteuttaa myös siten että alipaineistettuun muottiin joka
sisältää vain lujitteet syötetään ennalta mitattu määrä hartsia jolloin
säästytään kiireelliseltä käsin lutraamiselta ja käryiltä.
Sarjatuotantomenetelmä jossa on tunnettava lukuisa joukko eri muuttujia.
Paineella injektointi
Hartsi
voidaan syöttää myös paineella lujitteen sekaan mutta silloin tarvitaan
kaksipuolinen erittäin luja muotti. Kaksipuolista muottia voi myös
käyttää prässissä jolloin valmiiksi kasteltu kuitunippu puristetaan
muotoonsa. Mm. formula1tallien soveltama menetelmä.
Teollisuusmenetelmä
Mielenkiintoisin
parhaimpia osia tuottava menetelmä on käyttää alipainesäkitystä ja
autoklaavia. Silloin esimerkkinä käyttämämme säkityszydeemi
imumateriaaleineen suljetaan painekammioon jota voidaan lämmittää ja
täyttää esimerkiksi ylipaineisella typellä jolloin säkityksen
puristusteho kasvaa moninkertaiseksi pelkkään ulkoilmanpaineeseen
verrattuna ja säkkiin voidaan päästää ulkoilman paine jolloin
laminaattiin jääneet ilmakuplat pienenevät olemattoman kokoisiksi.
Käytetään ilmailu- ja avaruustekniikka-alalla. Vähän myös Formula- ja rallitalleilla.
Prepreg-materiaali
Hartsi voi olla
myös valmiiksi kuituun sekoitettuna ja esikovetettuna oikeassa suhteessa
jolloin imumateriaalien tarve minimoituu. Soveltuu kaikkiin em.
menetelmiin eikä tarvitse lutrata hartsin kanssa.
Muita tapoja
Lisäksi löytyy lukematon määrä muita menetelmiä, kuten ruiskutus, suulakepuristus, kelaus, keskipakovalu, jne.
Miksi on kallista
Toivottavasti
edellä olevasta sai selville sen että kuituhommat ovat työvaltaisia,
aikaa, energiaa ja kalliita materiaaleja käyttävä toimiala. Ja erittäin
likaista ja allergisoivaa. Joten ihmettely aitojen hiilikuituosien
hintojen suhteen on aiheetonta ja lähinnä köyhien puheita.
Oppia löytyy
Kiinnostuneille
löytyy internetistä lisätietoa alan firmoista ja tekniikasta
hakusanoilla hartsi, hiilikuitu, aramidi, lasikuitu,
epoksi, jne.
Sanastoa
alipainesäkki
–
muovikelmusta valmistettu ilmatiivis pussi joka voidaan imeä ilmasta
tyhjäksi ja saada siten ulkoilman paine puristamaan säkissä olevat
kuiturakenteet tiiviisti toisiinsa.
aramidi
– synteettinen erittäin suuren vetolujuuden omaava kuitu.
delaminaatio
– kovettuneen laminaatin kerrosten irtoaminen toisistaan. Hyvin harmillinen asia.
eksotermia
– lämpöä vapauttava reaktio hartsin kovettuessa. Useimmiten hallinnassa. Suuri hartsierä sekoitettuna saattaa syttyä itsekseen.
geeliytyminen
–
hartsi muuttuu ennen kovettumistaan jähmeäksi. Erittäin harmittavaa jos
homma on kesken. Mitä suurempi määrä sekoitettua hartsia on purkissa
sitä nopeampaa on jähmettyminen/geeliytyminen.
gelcoat, topcoat
– useimmiten värjätty hartsi. Käytetään pinnoitteena, esim. veneet.
hartsi
– polymeeri joka reagoidessaan toiseen polymeeriin muodostaa pitkämolekyylisiä kertamuoveja.
hiilikuitu
– hapettomassa tilassa poltettua polyakryylikuitua, erittäin suuri vetolujuus. Saatavana monentyyppisinä kankaina ja seostettuna muilla kuiduilla kuten aramidi.
imukangas
– imukykyinen kangas tai huopa johon imeytetään muotissa ja kuitujen seassa oleva ylimääräinen hartsi.
irrotusaine
– aine joka estää kappaleen tarttumisen muottiin. Näitä on monen tyyppisiä aineita. Irrotusvahaa on saatavissa alan liikkeistä.
katkokuitumatto
– lyhyistä suuntaamattomista kuiduista valmistettu hauraahko lujite. Hyvä muottihommissa ja muissa kohteissa joissa ei vaadita erityistä lujuutta tai keveyttä. Taipuu hyvin muotoihin.
kovete
– kovettumisreaktion alkuunpanija. Epokseissa seossuhde erittäin tarkka.
laminaatti
– tuote joka on tehty lujitekerroksia yhteen liimaamalla.
lasikuitu
– valmistettu sulasta lasimassasta kuitumaiseksi.
malli
– valmistettavan kappaleen muotoinen, ”muotin muotti” jota ei enää tarvita muotin valmistuttua.
palttina
– kuitukangas jossa kuitukimput vuorottelevat toistensa yli ja ali ristiin. Yleisin kudostyyppi joka voi sisältää myös muita kuitutyyppejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti