Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
sunnuntai 12. marraskuuta 2017
Moottoripyörän hinaus ja vaihteiston kesto
Siirrot ajokauden ulkopuolella
Siirsin näin syyskylmillä muutamaa omaa ja vähän toistenkin pyöriä hinaamalla auton perässä niin että takapyörä pyörii hinauksen aikana. Tätä toimintaa olen tehnyt jo monena vuonna.
Hinauksen suurin sallittu
Pisimmät hinausmatkat ovat olleet reilusti yli 200 km. Hinausnopeus noin 80 km/h että matka joutuu.
Olen kuullut että...
Nyt sain pariltakin taholta kuulla että niin ei voi tehdä jos ei irrota hihnaa/ketjua/kardaania. Varsinkin se toinen taho oli sitä mieltä voimakkaasti että vaihteisto hajoaa kun se pyörii ikään kuin väärinpäin. Voima siis tuleekin takarenkaan suunnasta ja se on isompi kuin moottoripyörän voima silloin kun auto on vetolaitteena.
Peruste on mielestäni outo eikä kovin perusteltu.
Esimekiksi
Käsittelen lähinnä Guzzin 5-vaihteisen ison vaihteiston toimintaa.
Toinen kerrottu peruste on että kun vaihteisto on vapaalla ja hinauksessa se pyörii takapyörän eikä moottorin vaikutuksesta niin voitelu vaihteistosta puuttuu kun kaikki akselit eivät pyöri.
Osittain totta
Kytkinakseli ei pyöri jos vaihde on vapaalla. Ryhmäpyörässäkin pyörii vain yksi hammaspyörä. Piti oikein katsoa vaihteiston purkukuvasta ja miettiä miten akselit ja niiden hammaspyörät käyttäytyvät.
Ei ajatusta asialle
Itselläni lienee tässä asiassa jonkinlainen tiedostamisen musta aukko kun en ole tullut moista koskaan edes ajatelleeksi. Jotkut muut sen sijaan nähtävästi ovat.
Ei kuormitusta, ei rasitusta
Mikä on se ongelma mikä syntyy hinattaessa moottoripyörää niin että takapyörä on tietä vasten ja voimansiirto pyörii? Eihän se silloin välitä yhtään voimaa mihinkään. Pyörii vain pakolla mukana eikä kuormitu.
Varotoimi
Varoiksi on laitettu kytkinkahvaan nippuside pitämään kytkintä auki mikäli jostain odottamattomasta syystä vaihde menisi päälle. Normaalisti se ei ole edes mahdollista että "itsekseen" mutta voihan olla että kahvitauon aikana joku salaa käy vaihteen naksauttamassa päälle.
Mitä laki sanoo hinauksesta
Eri asia on sitten onko itse hinauslaite laillinen siirtoväline. Elämää se kuitenkin on helpottanut kovasti. Voi ilman apua siirrellä raskaitakin pyöriä. Yksin kun en jaksaisi perävaunuun isompaa pyörää työntää ja sama juttu pakettiauton kanssa.
Lisätietoa aiheeseen:
Olen saanut informaatiota juurikin Guzzin 5-vaihteisen osalta. Siellä ei voitelu toimi hinattaessa tai toimii huonosti. Se ei kuitenkaan haittaa sillä jos helpolla aikoo päästä niin laittaa hinauksen ajaksi puoli litraa vaihteistoöljyä lisää jos matka on pitkä. Muutaman kymmenen kilometriä voi hinailla ilman toimenpiteitä.
Hankalampi tapa
Toinen tapa on hieman työläämpi: irrottaa perävaihteen ja nyppää kardaaniakselin väliholkin irti. Toimii suurimpaan osaan nykyisin liikenteessä oleviin Guzzimalleihin. Samalla tulee kardaanikin tarkastettua ja voideltua.
Tuhansia kilometrejä hinausta yhteensä
Omia pyöriäni en ole joutunut hakemaan koskaan mistään mutta kavereiden kyllä. Omia olen siirtänyt katsastukseen tai muuhun viranomaispaikkaan (jarrutestaukseen) kun ei ole ollut paperit vielä kunnossa. Kuten trikeä nimeltä California Adamant. Sekä muita projekteja.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti