maanantai 20. marraskuuta 2017

Turvallisuushakuisuus moottoripyöräilyssä


Tekninen turvallisuus
Aivan hyväksyttävän kuuloinen termi. Turvallisuus on tärkeää.
Itselleni vain ei mene päähän että se tuotaisiin teknisinä seikkoina moottoripyörään siten että pyörä voisi ottaa hallinnan itselleen. Tai pyörää hallinnoisi jokin ulkopuolinen järjestelmä.

Turvallisuus lähtee kuljettajasta
Moottoripyörällä ajamisen turvallisuus on kuljettajan ajotaidoissa, ennakoinnissa ja pyörän  ominaisuuksien ja olosuhteiden tuntemuksessa. Toki pyörä pitää olla koko ajan teknisesti täydellisessä kunnossa. Nykypyörät jopa osaavat ilmaista osan vioistaan tai rajoitteistaan kuljettajalle joiden perusteella voi päätellä onko ajaminen enää turvallista tai muuttaa ajotapaansa häiriön vuoksi.

Pyörän oma diagnostiikka
Nykypyörä voi muuttaa toimintojaan itsenäisestikin.
Oma pyöräni ilmoittaa heti jos jotain poikkeavaa on havaittu ja julmimmillaan siirtyy vikasietotilaan (Limb Home-toiminto) joka sallii hitaan ajamisen jos pyörä on teknisesti muutoin ajettavissa tai "pimenee kokonaan". Se myös ilmoittaa jos jokin toiminto ei sillä hetkellä ole saatavissa. Tämän kalatiset toiminnot tulevat lisääntymään tulevaisuudessa. Pyörä siis päättää itsenäisesti voiko sillä ajaa.

Perusteena kuljettajan osaaminen
Esimerkiksi itsestään pystyssä pysyvä pyörä on turha keksintö. Itseltäni sen oppimiseksi meni toki kauan aikaa ja monta vaihetta kehityksessä että pystyy sanomaan että ajaessa pyörä pysyy pystyssä juuri niin hyvin tai huonosti kuin kuljettajansa siihen kykenee eri olosuhteissa. Perusasia moottoripyörän hallinnassa on kuljettajan osaaminen, se joka tekee ajamisesta ajamisen arvoista. Osaaminen on hankittava jokaisen itse ja siihen on myös koulutusta. Pitää myös tunnistaa osaamisensa taso ja ajaa sen mukaan.

Kumpi suorittaa, pyörä vai kuljettaja
Kun tulee näitä automaattisesti jarruttavia, itsekseen pystyssä pysyviä ja automaattisesti väistäviä moottoripyöriä niin eikö silloin kuljettajasta tule matkustaja turhan helposti. Juuri näitä ominaisuuksia on harjoiteltu ja tulee keväisin harjoitella ennen liikenteeseen lähtöä. Epäilenpä jopa että osa tämänkaltaisesta "avustamisesta" ulosmittaavat eräiden käyttäjien taidot kun luotetaan että "järjestelmät ohjaavat" ja mitään pahaa ei pääse tapahtumaan.

Jos pyörä ei pysy näpeissä niin ei pidä ajaakaan
Älkää kajotko moottoripyörällä ajamisen osaamiseen ja iloon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti