Muistaminen
Akun latailu unohtuu helposti. Toki uusi akku joka, tai joka toinen kevät on parempi kuin vanha ja hieman kulahtanut akku. Kunnossa oleva akku on myös hyvä kalliille latausjärjestelmälle. Nuukuus tai köyhyys tekee sen että akun toimintaa pitää pitää kunnossa. Niin nytkin. Kunnossapito ei paljoa kustanna. Lähinnä siitä on vaivaa. Toki se tarvitsee työvälineen jolla homma hoidetaan.
Virtaa kuluu koko ajan
Nykypyörät syövät akkua vaikka virta-avain olisi kuljettajan taskussa. Monet järjestelmät pitävät toimintojaan päällä niin kauan kuin niille akkujännitettä tarjotaan. Useimmat toiminnot ovat pyörän toiminnalle toissijaisia. Monet ovat pelkästään muistitoimintoja jotka säilyvät vain akun virralla. Kuten kellonaika tai menneen kesän ajokilometrit tripissä. Kokonaiskilometrit säilyvät kyllä.
Aina päällä
Aktiivisia toimintoja ovat ajonesto, varashälytin tai kello. Kaikki nämä käyttävät akkua tasaisesti mutta hitaasti. Hiljalleen loppuun asti kulunut akku ei enää välttämättä lataudu. Olisi hyvä jos akun teho säilytyksen aikana olisi koko ajan 70% yläpuolella.
Jos sähkö loppuu
Harmina akun irrottamisen seurauksena on että ajotietokoneen, kellon ja käyttöasetusten toimintojen palauttaminen keväällä. Voi kestää hetken aikaa ennen kuin kaikki asetukset ovat kohdallaan. Käsityötä ja hieman osaamista se tietää.
Jos akku on irti
Ajohallintajärjestelmän, (ABS, luistonesto, aktiivijousitus, ym.) jarrujen tai moottorinohjauksen perustoiminnot ovat kohdallaan. Vain niiden sisältämiä lisäasetuksia joutuu asettelemaan ajokautta alkaessa jos akku on ollut irti pyörän sähköjärjestelmästä.
Kaksi latausta
Tänään suoritin kahden hyvin erilaisen moottoripyörän akun lataukset. Hommassa ei ole mitään eroa sillä molemmissa on otettu huomioon että järjestelmätiedot pitää palauttaa "omasta päästä" ajokauden alussa.
Ylläpitolaturi
Näistä vaativampi on California 1400 GTS. Mitä uudempi ja teknisempi pyörä on kysymyksessä sitä enemmän on, en sano ongelmia, vaan monia toimenpiteitä pitää tehdä jos akku on irrotettu virtapiiristä. Siksi on keksitty nämä ylläpitolaturit jotka lupauksien mukaan poistavat em. toimenpiteet syksyllä ja keväällä. Ylläpitolaturi mahdollistaa että akku voi olla virtapiirissä jatkuvasti ja ylläpitolaturi pitää latauksen hyvällä tasolla ja siten korvaa hitaan kulutuksen.
Pelaako tekniikka
Asiassa on kuitenkin avoimia asioita: ovatko kaikki ylläpitolaturit tehtäviensä tasalla?
Muun ohessa
Samalla kun kiillottelin alumiinia käsipelissä latailin kaksi akkua täyteen. Kerhon uudempi CTek oli työssä.
California Adamantin akun täyttöä.
Ylläpidetty akku
Akku on yli viisi vuotta vanha Bilteman harmaa geeliakku. 16 Ah. Se on vuorotellut useammankin pyörän akkuna. Aina siellä missä tarvitaan. Akku ei tykkää joutilaisuudesta. Vajaakäyttöinen akku pimenee nopeammin kuin kuin käytössä oleva akku. Akku tykkää käyttämisestä.
Akku on yli viisi vuotta vanha Bilteman harmaa geeliakku. 16 Ah. Se on vuorotellut useammankin pyörän akkuna. Aina siellä missä tarvitaan. Akku ei tykkää joutilaisuudesta. Vajaakäyttöinen akku pimenee nopeammin kuin kuin käytössä oleva akku. Akku tykkää käyttämisestä.
Nopeasti täyteen
Kuva yllä on otettu salamalla joten vain oranssit laturin valot näkyvät mutta vihreä vaihe 6 ei erotu vaikka palaa. Akku on siis täynnä. Lokakuussa latasin viimeksi täyteen. Aikaa ei mennyt nyt kovinkaan kauaa mutta laturi aloitti kolmosvaiheesta joten vajausta oli ehtinyt tulla jo tänäkin aikana. Ennen latausta akkujännite oli 12,2 V. Olisi siis ollut valmis käyttöön ja olisi latautunut käytössä. Vaan ei talvella voi oikein ajella. Enää.
Kuva yllä on otettu salamalla joten vain oranssit laturin valot näkyvät mutta vihreä vaihe 6 ei erotu vaikka palaa. Akku on siis täynnä. Lokakuussa latasin viimeksi täyteen. Aikaa ei mennyt nyt kovinkaan kauaa mutta laturi aloitti kolmosvaiheesta joten vajausta oli ehtinyt tulla jo tänäkin aikana. Ennen latausta akkujännite oli 12,2 V. Olisi siis ollut valmis käyttöön ja olisi latautunut käytössä. Vaan ei talvella voi oikein ajella. Enää.
California 1400 GTS:n akku latauksessa.
Uudempi akku
Lähtöjännite 12,4. Hieman parempi kuin edellisessä mutta akku onkin aloittamassa vasta kolmatta palvelusvuottaan. Kyseessä Kiinassa valmistettu Yuasa. Lähtöjänniteet mittasin yleismittarilla ilman kuormitusta. Vasta kuormituksen kanssa tehty mittaus kertoisi akun kunnosta jotain.
Lähtöjännite 12,4. Hieman parempi kuin edellisessä mutta akku onkin aloittamassa vasta kolmatta palvelusvuottaan. Kyseessä Kiinassa valmistettu Yuasa. Lähtöjänniteet mittasin yleismittarilla ilman kuormitusta. Vasta kuormituksen kanssa tehty mittaus kertoisi akun kunnosta jotain.
Täyteen
Jatkoin tämänkin akun latausta aina vaiheeseen 6. Latauksen tein moottoripyöräakkulataustoiminnolla vaikka näin iso akku olisi sallittua ladata autonakkuvirrallakin. 7. vaihe on vain ylläpitoa varten mutta enhän voi varata Kerhon konetta kokonaan omiin hommiini.
Jatkoin tämänkin akun latausta aina vaiheeseen 6. Latauksen tein moottoripyöräakkulataustoiminnolla vaikka näin iso akku olisi sallittua ladata autonakkuvirrallakin. 7. vaihe on vain ylläpitoa varten mutta enhän voi varata Kerhon konetta kokonaan omiin hommiini.
Nopeasti
Täyteen tämä akku tuli melko pikaiseen. Seuraava lataus helmikuun lopulla ja seuraava sitten kun tulee käyttöönottoaika eli joskus Vapun tietämin ennen starttia. California Adamant saattaa tulla käyttöön jo aikaisemminkin. Varsinkin kun ensi kesästä tulee aikainen, lämmin, vähäsateinen ja jatkuu lokakuulle asti.
Pikkuakku täynnä
Myös talouden viimeisimmän hankinnan eli Honda 350 CL:n akku tuli ladattua. Sen akku ei ole kovin iso: laturi alotti kolmannen valon kohdalta, alle minuutin päästä paloi jo neljäs. Kuudes valo syttyi noin kahden tunnin kuluttua. Nyt sekin akku on erinomaisen täynnä.
Täyteen tämä akku tuli melko pikaiseen. Seuraava lataus helmikuun lopulla ja seuraava sitten kun tulee käyttöönottoaika eli joskus Vapun tietämin ennen starttia. California Adamant saattaa tulla käyttöön jo aikaisemminkin. Varsinkin kun ensi kesästä tulee aikainen, lämmin, vähäsateinen ja jatkuu lokakuulle asti.
Pikkuakku täynnä
Myös talouden viimeisimmän hankinnan eli Honda 350 CL:n akku tuli ladattua. Sen akku ei ole kovin iso: laturi alotti kolmannen valon kohdalta, alle minuutin päästä paloi jo neljäs. Kuudes valo syttyi noin kahden tunnin kuluttua. Nyt sekin akku on erinomaisen täynnä.
Hondassa riittää että virta on käännetty virtalukosta pois päältä. Sähköä ei siis kulu vaikka akku on kiinni pyörän virtapiirissä. California Adamant sen sijaan vaatii akun kytkemisen pois pyörän virtapiiristä sillä olen asentanut mittaristoon näytön joka syö hieman sähköä. C. Adamantin pohjana on California III:sen perusrakenteet sähköineen.
Sähkönnälkäinen pyörä
California 1400 GTS on virtasyöppö jo syntyessään. Ohjekirja mainitsee että jos pyörä seisoo käyttämättä yli kaksi viikkoa on akku irrotettava virtapiiristä.
Akuissa on myös ominaisuutena että ne itsessään syövät omaa energiaansa. Näiden latausten tarkoituksena on säännöllisin määräajoin "tankata" akku täyteen että se kestää itseään seisontakauden yli.
Modernimpi akku
LiFePo-akkujen kanssa on erilainen ylläpito. Niissä ei ole siinä määrin sisäistä purkausta ja kestävät myös vajaata latausta paremmin kuin perinteiset lyijyakut. Niille on myös omanlaisensa latausmetodinsa ja erillinen latausliitin jonka kautta onnistuu myös kennojen tasapainotus. Niitä ei ladata akunnapojen kautta muutoin kuin silloin kun ajetaan. Näiden nykyteknisten akkujen hyvänä puolena on suuri hetkellinen virranantokyky, usein pieni koko mutta hinta perinteiseen lyijyakkuun verrattuna on toistaiseksi moninkertainen.
Kestääkö vanhassa
Ajatusta herättää myös se että kun LiFePo-akku on vanhassa moottoripyörässä soveltuuko vanhanaikainen latausjärjestelmä ylläpitämään modernia akkua niin että mitään ennenaikaista vikaa ei ilmenisi.
Ei alkuperäisakkuina vielä
Mielenkiinnolla odotan että uusimmissa pyörissä alkaisi olla enemmän vakiona uudenaikaisia akkuja ja millainen ylläpito akulle on järjestetty. Vai pitääkö edelleen suorittaa akun kennojen tasaus erillisellä mukana pidettävällä laturilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti