Uudet suorat levyt
Koska täristävät etujarrulevyt vaihtuivat uusiin (Ainakin toinen aiheutti tärinää.) ja edellisten, alkuperäisten levyjen jarrupalat olivat sintterityyppisiä päätin laittaa vähemmän aggressiiviset orgaaniset jarrupalat. Sellaisilla olen, pääasiassa, elämäni jarrutukset tehnyt. Epäselvä takuujuttu.
Sintteripalat veks
Alkuperäiset palat olivat aiemmassa käytössä urautuneet. Kovina paloina ne olisivat siirtäneet urautuneisuutensa uusiin levyihin. Palat voi toki hioa suoriksi. Jos jostain syystä otan ne käyttööni. Ehkä jossain toisessa pyörässä. Esimerkiksi V10 Centaurossa.
Mukamodernia
California 1400 -malleissa on edessä niin kutsutut radiaalijarrut. Sillä ei sinänsä ole suurtakaan merkitystä. Ovat vain muodikkaita nykyään. Jarrusatula on sama muutoin kuin pääosin aiemmissa isoissa Guzzi-malleissa jo pari vuosikymmentä. Vain kiinnitystapa etuhaarukkaan on erilainen. Osatkin ovat samoja jarrupaloja myöden. Samoja jarruja (Brembo) löytyy niin Yamahasta, BMW:stä kuin Ducatista ja monesta muustakin merkistä. Maailman yleisin ja arvostetuin jarru.
Palamerkki vaihtui
En kuitenkaan onnistunut löytämään Tampereelta, tilaamatta, orgaanisia etujarrupaloja jotka olisivat Brembo -merkkisiä. Storm Motorilta löytyi edullisesti brittiläisiä EBC -merkkisiä tarvikepaloja. Niitä on ollut ennenkin käytössäni. Ovat toimineet ihan ok.
Pölyinen homma
Kaikkien neljän palan vaihtoon meni noin kymmenen minuuttia. Alla kuvallinen selvitys hommasta. Jos on mahdollista niin ulkotilassa voi paineilmalla puhallella etukäteen jarrupölyt pois. Kannattaa käyttää hansikkaita ja ehkä hengityssuojaintakin sillä hienojakoinen metallipitoinen jarrulika painuu hyvin helposti nahkaan ja keuhkoihin ja voi olla hankala pestä pois.
Vaiheittain
Homma tehdään yhdelle puolelle kerrallaan. Ei yhtä aikaa. Asia selviää myöhemmin.
Tapit ja sokat.
Työjärjestys
Tappien päät ovat litteät ja niitä pihdeillä kiertämällä saa sokat sellaiseen asentoon että ne saa helposti irti. Kuten kuvassa yllä.
Tappien päät ovat litteät ja niitä pihdeillä kiertämällä saa sokat sellaiseen asentoon että ne saa helposti irti. Kuten kuvassa yllä.
Sokat nykäistään irti molemmista tapeista.
Tapit voidaan vetää pois.
Osia irtoaa useita
Samalla irtoavat tappien lisäksi päällä näkyvä teräsjousilevy. Jarrupalat jäävät paikoilleen. Huomaa nuolen suunta jousilevyssä.
Samalla irtoavat tappien lisäksi päällä näkyvä teräsjousilevy. Jarrupalat jäävät paikoilleen. Huomaa nuolen suunta jousilevyssä.
Jarrupalat näkyvissä.
Jarrupalan nosto pois.
Samalla kun jarrupalaa nostaa pois paikoiltaan niin sillä voi painaa samanpuoleiset jarrumännät sylinterihinsä. Niiden kuuluu liikkua herkästi mutta koska jarrunesteen meno säiliöön on hidasta niin liike tapahtuu hitaasti.
Huom!
Jos jarrunestesäiliötä on täytetty poistettavien palojen käyttöaikana niin jarruneste ei mahdu säiliöönsä ja männät eivät painu tai vastakkaispuoleiset männät alkavat pullistua ulos. Silloin jarrunestettä on vähennettävä säiliössä.
Lika jumittaa
Jarrupalan on noustava takeltelematta "pesästään". Jos niin ei tapahdu on tapahtunut joko ruostumista tai likaa on kertynyt jarrusatulaan.
Irrotetut kiinnitysosat.
Pölyttömäksi
Nämä kannattaa pestä tai muutoin puhdistaa jarruliasta. Toimivat siten varmemmin jatkossa ja ovat helpommat asentaa. Nämä eivät ole ehtineet likaantua juuri lainkaan. Kahden ajokauden ajot vasta takana.
Nämä kannattaa pestä tai muutoin puhdistaa jarruliasta. Toimivat siten varmemmin jatkossa ja ovat helpommat asentaa. Nämä eivät ole ehtineet likaantua juuri lainkaan. Kahden ajokauden ajot vasta takana.
Jarrumännät sisässä.
Pienellä harjalla
Tässä vaiheessa on hyvä kuivapuhdistaa jos likaa esiintyy. Jarrukahvasta ei tietenkään saa puristaa mäntien ulospullahtamisen uhalla. Mäntiä on neljä. Kaksi kummallakin puolella levyä. Ulkopuolen mäntiä oli hankala saada valokuvaan. Ovat identtisiä sisäsivun mäntien kanssa. Jarrulevy pilkistää keskellä. Hammasharja ja sopivan kokoinen pulloharja ovat turvalliset puhdistusvälineet jarruille. Joskus on kovettunutta likaa: sitä pitää poistaa hieman järeämmillä keinoilla. Liuottimien käyttöä en suosittele. Ei ainakaan teflon- tai öljypitoisia.
Tässä vaiheessa on hyvä kuivapuhdistaa jos likaa esiintyy. Jarrukahvasta ei tietenkään saa puristaa mäntien ulospullahtamisen uhalla. Mäntiä on neljä. Kaksi kummallakin puolella levyä. Ulkopuolen mäntiä oli hankala saada valokuvaan. Ovat identtisiä sisäsivun mäntien kanssa. Jarrulevy pilkistää keskellä. Hammasharja ja sopivan kokoinen pulloharja ovat turvalliset puhdistusvälineet jarruille. Joskus on kovettunutta likaa: sitä pitää poistaa hieman järeämmillä keinoilla. Liuottimien käyttöä en suosittele. Ei ainakaan teflon- tai öljypitoisia.
Vuotoja ei sallita
Luonnollisesti jarrusatulassa ei saa olla minkäänlaista vuotoa. Eikä, esimerkiksi, etuhaarukasta vuotanutta öljyä. Niitä eivät jarrut siedä. Painepesu ei myöskään ole hyväksi.
Luonnollisesti jarrusatulassa ei saa olla minkäänlaista vuotoa. Eikä, esimerkiksi, etuhaarukasta vuotanutta öljyä. Niitä eivät jarrut siedä. Painepesu ei myöskään ole hyväksi.
Vasemmalla uudet palat.
Asennus
Kokoonpano tapahtuu päinvastoin kuin purkaminen. Palojen on solahdettava kevysti paikoilleen. Ei saa ahdistaa mutta välystäkään ei saa kovasti olla.
Kokoonpano tapahtuu päinvastoin kuin purkaminen. Palojen on solahdettava kevysti paikoilleen. Ei saa ahdistaa mutta välystäkään ei saa kovasti olla.
Kätevä niksi
Kun palat ovat asennusvaiheessa niin levyjousi pyrkii painamaan asennettaessa niitä liian syvälle joten ensiksi kannatta laittaa tapit reikiinsä palojen vastaavien reikien läpi. Palat ovat silloin paikoillaan joten etujarrukahvaa puristaen kumilenkillä, nippusiteellä tai kaverin avulla pysyvät palat kohdillaan, tapit otetaan pois. Laitetaan jousilevy sijoilleen (nuolen suunta) ja sitä lievästi painaen menevät tapit reikiinsä ja pitävät jousilevyn paikoillaan. Tapeissa olevien sokkien reikien asento kannattaa katsoa sopiviksi sokkien asentamista ajatellen. Sokat reikiinsä. Niiden lenkkipäät kannattaa kääntää piiloon suurinpiirtein vaaka-asentoon etteivät putoile pois eli lenkkipäät päätyjä kohti. Yleensä eivät irtoile.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti