Kevätkiire
Kun kevät koittaa ja tiet kuivaa tulee kiire tai muuten vain pitää saada moottoripyörä tulille ja ja tielle. Muutenkin voi olla tarve nopeaan toimintaan. Yleensä tarvitaan jotain erityistä osaa tai työkalua sen asentamiseksi.
Usein silloin on sunnuntai tai jokin muu este löytää tai saada käsiinsä sopiva osa tai työkalu. Tässä edellinen hätätilatyökalu.
Tälläkin kertaa sellainen piti tehdä. Satuin olemaan Kerholla kun asia konkretisoitui: kaverin moottoripyörän toisiovedon etummainen hihnapyörä pitää irrottaa.
Avattava mutteri on 48 mm avainkooltaan ja se on noin 15 cm pitkän akselin juuressa. Kerholla oli sopivaa paksuseinäistä teräsputkea.
Pitkä hakukierros
Työkalua varten löytyi hylsy HongKong-tavaratalosta. Hintaa sille tuli 90€ sillä mukana piti ostaa koko hylsysarja. Sitä ennen oli käyty Puuilo, Motonet, K-Rauta ja IKH. 48 mm ei ole normaali avainkoko mutta vastaa tuumapuolella melko lähelle jotain kokoa. Itse en ole kovin innostunut ulkomaanmitoista.
Kokemusta työkaluista
Niitä kyllä paljon olen käpistellyt aikanaan tehdessä RediGoa joita oli Suomen Puolustusvoimilla, Eritrean Ilmavoimilla ja Meksikon Merivoimilla ja Hornetteja Ilmavoimille tehdessä sekä asentajana eräissä kiinnitinryhmissä yleisilmailussa ja avaruusaluksissa joita olin rakentamassa.
Avaruushommia ja lisää ilmailua
Rosetta, lisää suomeksi Rosetasta ja XMM-Newton-projekti. Jotain suodattimia myös Cernille hiukkaskiihdyttimeen ja miehittämättömiä lentokoneita välitöinä. Myös puolustus- ja tutkatekniikkaa olin tekemässä mutta siitä ei voi kertoa. Monenmuotoista mutteria on siis pyöritelty. Liimaaminen monessa muodossa on myös tuttua ja siitä on ollut huomattavaa hyötyä myöhemmin siviilissä ja vielä eläkkeelläkin harrastellessa.
Taidot sovellettuna moottoripyöriin
Kuten tämä vapaa-ajan tuote Climax jossa omiin nimiin menee lähinnä ulkonäköön liittyvät hiilikuiturakenteet. Yllättäen haastavin osa oli etulokasuoja. Metallirakenteista en ota kunniaa sillä ne teki JL-Meccanica Mäntästä jonka kanssa olin aiemmin läheisessä yhteistyössä kate- ja voimansiirtorakenteiden yhteydessä muissakin projekteissa.
Mukaan luettuna kaikki omat pyörät kuten Alkoholipyörä ja myös toinen mekaanisesti ahdettu V10 Centauro. Kallistelevan triken teko olikin jo peruskauraa parin sitä ennen tekemiäni tavanomaisempien trikejen jälkeen. Yksi käänteinen trikekin on vielä tulossa mutta en tiedä aikataulua tai jos henki ylipäätään pihisee. Osat on suurelta osin hankittu.
Jotain askaretta vieläkin
Mutta en vierasta tavallista perusduuniakaan, kuten tätä, kunhan sitä ei ole paljoa tai aikaa on runsaasti. Urakkahommia olen aina vieroksunut.
Työhön käsiksi
Hylsy katkaistiin ja siihen hitsattiin pätkä putkea ja putkeen puolen tuuman vääntiöllä toisesta työkalusarjasta oleva 28 mm hylsy. Näin syntyi työväline. Kerhon "saumuri" sattui toimimaan oikein hyvin.
Hätätilatyökalu kahdesta suunnasta.
Avattava mutteri.
Hätätilatyökalu työssään.
Ulkonäköseikka
Kaunishan se ei ole. Jos olisi ollut sorvi käytössä niin siitä olisi saanut hyvinkin ammatillisen näköisen. Työnsä se tekee näinkin.
Kaunishan se ei ole. Jos olisi ollut sorvi käytössä niin siitä olisi saanut hyvinkin ammatillisen näköisen. Työnsä se tekee näinkin.
Kyseessä H-D FXH.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti