Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
torstai 3. toukokuuta 2018
Amerikanpyörän etuteleskooppien öljynvaihto
Vaimennusta vain vähän
Honda CL 350:n keula tuntui veltolta. Jouset toimivat ok ja kantoivat yli satakiloista ukkoa hienosti joka sekin on vanhassa pyörässä eräänlainen saavutus. Usein jouset ovat näin vanhassa pyörässä kuoleentuneet.
Sen sijaan vaimennusta ei juurikaan ollut. Vuotoja ei myöskään näkynyt.
Laitoin rungon alle nostimen ja kevensin keulaa niin että etupyörä on hieman irti lattiasta.
Öljyn ulostus
Laitoin muovisen "mittalasin" toisen teleskoopin tyhjennysruuvin alle ja toiselle puolelle vadin. Ruuvit auki. Juuri mitään ei valu ja se on hyvä merkki sillä tiivisteet ovat ainakin jonkinlaisessa kunnossa. Teleskooppien yläpäistä kun löysää ylätulpat niin öljyä alkaa valua jos sitä on. Olihan sitä. Eriväristä eri teleskoopeissa. Jotain oli siis tehty. Samalla selvisi että eipä ole ihme että vaimennusta ei ollut: öljyä oli liian vähän. Annoin toki valua useamman tunnin.
Uudet liemet sisään
Tyhjennysruuvit kiinni ja tunkkia hieman laskien että ylätulpat nousevat niin että jouset näkyvät. Siitä raosta lirutetaan uudet öljyt keulaan. Laitoin samaa kuin muihinkin pyöriini: synteettistä keulaöljyä.
Tarkuutta mittoihin
Määriä ilmoitetaan kaksi: täysin tyhjään keulaan enemmän ja valutettuun keulaan, kuten nyt, pienempi määrä.
Tässä on edelliselle asentajalle tullut ehkä virhe: määrät olivat noin puolet siitä mitä yhteen teleskooppiin laitetaan.
Nyt siis tuli tuplamäärä edelliseen nähden. Määrä on ilmoitettu korjaamokäsikirjassa per teleskooppi. Eikä yhteensä.
Testaamaan
Kun öljyt oli sisällä niin tunkilla keulaa ylös ja tulpat yläpäistä kiinni ja pyörä keskituelle niin että öljy valuu teleskooppien alapäihin hiljalleen. Annoin valua pari tuntia rauhassa. Sitten alas keskituelta ja kokeilemaan. Etujarru kiinni ja keula niin alas kun menee ja jousivoimalla ylös. Liike ylöspäin oli hitaampi. Vaimennus siis toimii. Myöhemmin ajossa selviää kuinka hyvin keula toimii vai vaatiiko, esimerkiksi, korkeampiviskositeettistä öljyä. Laitan siitä tietoa jos näin tarvitsee tehdä. Määrä on eri kuin CB-malleissa.
Vuotoja kytäten
Nyt pääsee tarkastelemaan vuotavatko teleskoopit tiivisteistä. Jos vuotaa pitää tiivisteet vaihtaa. Samalla kannattaa purkaa ja puhdistaa perusteellisesti molemmat teleskoopit. Rakenne on hyvin yksinkertainen.
Ohjaus rikki
Muuta havaittua: kun etupyörä oli irti lattiasta ohjausta hiljaa kääntäen tuntui nyintää lähinnä ohjauksen keskiasennon tietämillä. Pitää tehdä laakerien vaihto. Siitä sitten oma juttunsa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti