Hommat jatkuvat
Kun teleskoopit tulivat kuntoon vaimennuksen osalta niin siinä tehdessä huomasin että ohjaus oli raskaahko ja keskitti tarpeettoman voimakkaasti. Ei pitäisi eikä saisi keskittää lainkaan. Ohjauksen pitää kääntyä ilman pienintäkään voimankäyttöä kun etupyörä on irti maasta. Toisaalta ei saa olla välystäkään laakereissa.
Vika ei ilmene ennen kuin
Usein laakerivika ohjauksessa huomataan vasta silloin kun etupyörä on irti. Sen massa estää pienen vaivan havaitsemisen kun ohjausta käännellään.
Vika kun on alkanut niin se ei itsekseen korjaannu. Tyypillinen ohjauslaakerin vika on ruostuminen. Myös liian tiukkaan kiristetty laakerointi, kuten tässä, voi olla vian syynä.
Vuosikymmenten ruoste
Otin etupyörän irti ja saman tein teleskoopitkin. Se ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu. Ruostetta rakenteissa oli monessa kohtaa niin että osat olivat varsin kovin kiinni toisissaan. Ruuvit kyllä aukesivat mutta osat ei. Voima oli tarpeellinen asia pelkästään osien suhteen. Ruostetta piti poistaa monesta kohteesta.
Keula purettuna.
Palasina
Ohjaustanko, mittaristo sekä lamppu korvakkeineen roikkuu katosta. Lattialla irrotettuja osia.
Ohjaustanko, mittaristo sekä lamppu korvakkeineen roikkuu katosta. Lattialla irrotettuja osia.
Teleskoopit haitarikumeineen.
Kromauksessa säästetty
Kuvassa kaksi nuolta. Ne osoittavat että kromausta on vain osalla matkaa. Musta nuoli näyttää minne kromaus loppuu ja valkoinen mistä se taas alkaa. Välissä on noin 30 cm matka kromaamatonta pintaa ja se on ruostunut tosi vahvasti. Alemmasta sisäputkesta on hiottu pääosa ruosteesta pois. Ylemmässä on ne ruosteet jotka eivät jääneet irrotettaessa alakolmion yläpuolelle. Hieman täytyi käyttää fyysistä voimaa. Osia ei voi maalata sillä pujottaessa alakolmion aukoista maali höylääntyisi pois. Ainoa tapa on voidella ne ohuesti ettei uutta ruostetta syntyisi. Kiinnityskohtia ei pidä voidella. Ruosteiset kohdat jäävät piiloon lampunkannattimien sisään.
Korroosio synnynnäistä
Ruosteen muodostumiselle on syypäinä lampunkannattimet jotka ovat kumitiivisteillä teleskooppien sisäputkien ympärillä. Vesi pääsee sisään mutta ei pois.
Kuvassa kaksi nuolta. Ne osoittavat että kromausta on vain osalla matkaa. Musta nuoli näyttää minne kromaus loppuu ja valkoinen mistä se taas alkaa. Välissä on noin 30 cm matka kromaamatonta pintaa ja se on ruostunut tosi vahvasti. Alemmasta sisäputkesta on hiottu pääosa ruosteesta pois. Ylemmässä on ne ruosteet jotka eivät jääneet irrotettaessa alakolmion yläpuolelle. Hieman täytyi käyttää fyysistä voimaa. Osia ei voi maalata sillä pujottaessa alakolmion aukoista maali höylääntyisi pois. Ainoa tapa on voidella ne ohuesti ettei uutta ruostetta syntyisi. Kiinnityskohtia ei pidä voidella. Ruosteiset kohdat jäävät piiloon lampunkannattimien sisään.
Korroosio synnynnäistä
Ruosteen muodostumiselle on syypäinä lampunkannattimet jotka ovat kumitiivisteillä teleskooppien sisäputkien ympärillä. Vesi pääsee sisään mutta ei pois.
Vasemmalla hakamutteri joka määrää laakerien välyksen.
Tarpeetonta voimaa
Mutteri oli aivan liian kireällä. Niin kireällä että laakerit olivat mankeloineet sisäkehiinsä kirkkaan uran. Laakerin metalli on sentään aika kovaa.
Mutteri oli aivan liian kireällä. Niin kireällä että laakerit olivat mankeloineet sisäkehiinsä kirkkaan uran. Laakerin metalli on sentään aika kovaa.
Eri kokoiset laakerit
Vasemmalla ylälaakerin kuulat ja oikealla alalaakerin. Laakerit ovat irtokuulatyyppiä. Eli avatessa ne lähtevät omille teilleen jos eivät ole voideltu vahvasti. Näissä laakereissa oli voidetta.
Vasemmalla ylälaakerin kuulat ja oikealla alalaakerin. Laakerit ovat irtokuulatyyppiä. Eli avatessa ne lähtevät omille teilleen jos eivät ole voideltu vahvasti. Näissä laakereissa oli voidetta.
Keskellä ylälaakerin sisäkehä jossa pieniä painumia.
Ylälaakerin lievästi urautunut ulkokehä.
Laakeri olisi vielä käyttökelpoinen vaikkakaan ei uuden väärti.
Alalaakerin ulkokehä.
Painumia
Tämä laakeri on jo osittain käyttökelvoton. Jos mistään ei saisi uutta niin hioisin tämän varovasti parempaan kuntoon. Se vaatisi työkalun teon. Kuulien keskiasennnon painumat näkyvät selvästi. Tuottaa nykivän liikkeen.
Tämä laakeri on jo osittain käyttökelvoton. Jos mistään ei saisi uutta niin hioisin tämän varovasti parempaan kuntoon. Se vaatisi työkalun teon. Kuulien keskiasennnon painumat näkyvät selvästi. Tuottaa nykivän liikkeen.
Alalaakerin sisäkehä.
Tässä näkyy kuinka kuulat ovat "mankeloineet" sisäkehään näkyvän uran.
Ohjausakseli kokonaisuudessaan.
Osat ja kierteet kunnossa
Akseli ja alakolmio ovat kunnossa. Ruostetta piti hieman poistaa läpivienneistä. Kaikki hienokierteet ovat ehyet vaikkakin kevyesti ruostuneet. Pyörä on varmaan seisonut paljon ulkona.
Akseli ja alakolmio ovat kunnossa. Ruostetta piti hieman poistaa läpivienneistä. Kaikki hienokierteet ovat ehyet vaikkakin kevyesti ruostuneet. Pyörä on varmaan seisonut paljon ulkona.
Tilaus vetämään
Kerholta palatessa poikkesin Storm Motorilla. Lupasivat tilata laakerit ja yhden tiivisteen. Toimitusaika noin kaksi viikkoa. Ehtii ennen kuin kesä koittaa....
Kartiorullat tilalle
Hieman pidempään kesti kuin kaksi viikkoa. Tiivistettä ei tullut. Tuli kaksi keskenään erilaista kartiorullalaakeria ja isohko aluslaatta. Asennusohjeita ei ollut pakkauksessa joten pitä omilla aivoilla päätellä mihin se iso aluslaatta laitetaan: kohta selvisikin eli alalaakerin sisäkehän alle. Ensin toki piti purkaa ehyenä alkuperäisen alalaakerin sisäkehä ja alkuperäinen kumitiiviste. Laitoin ne talteen jos joskus pitää "entisöidä" tarkasti. Ehkä joku muu voi tarvita.
Kuvat jäivät vähän vähiin kun piti kumihanskat käsissä touhuta osien kanssa.
Asennusjärjestys
Ensin iso laakerisrjan mukana tullut aluslaatta alimmaksi ohjausakseliin. Seuraavaksi kuumennetaan alalaakerin sisäkehä kuumailmapuhaltimella. Kuumennettu alalaakeri solahtaa paikoilleen. Ohuella tuurnalla ja vasaralla voi varmistaa. Jos aluslaatta ei heilu eikä pyöri on alalaakerin sisäkehän asennus valmis. Tämä aluslaatta olikin se "tiiviste". Ei se kumia vastaa mutta jos ohjauslaakeriin joutuu vettä niin se mahtuu valumaan sieltä pois pienestä raosta. Kumitiivisteestä ei.
Alalaakerin ulkokehä
Seuraavaksi alalaakerin ulkohän asennus rungon emäputken alapäähän. Sijoituspaikan pitää olla puhdas liasta ja ruosteesta. Asennusta helpottaa jos emäputkea hieman lämmittää. Kun maali alkaa käryämään on varmasti tarpeeksi kuumaa. Ulkokehän kylmentäminen pakastimessa auttaa myös. Kyse on siis puristussovitteesta. Kannattaa myös miettiä ennen asennusta että kummin päin osa kuuluu laittaa. Todennäköisesti tarvitaan sopiva holkki jolla loppuasennus suoritetaan vasaran kanssa. Ulkokehä menee noin viisi milliä syvemmälle kuin on emäputken alareuna.
Ylälaakerin ulkokehä
Seuraavaksi ylälaakerin ulkokehän asennus. Kokolailla sama ohje mutta kehä jää muutaman millin näkyviin.
Rasvaa
Alalaakeri voidellaan hyvin. Kuten myös ohjausakseli mutta ohuelti ruosteen torjumiseksi. Alakolmio ja akseli laakereineen työnnetään alhaalta emäputken sisään. Ylhäältä akseliin laitetaan ylälaakeri joka on liukusovitteella ja heti perään mutteri jossa on kuppimainen suoja joka tulee ylälaakerin päälle. Kierretään pohjaan. Varsin kireälle. Sitten muovivasaralla teräviä napauksia molempiin päihin akselia. Jos mutteri löystyy niin homman uusitaan kunnes löysää ei enää ole. Näin saadaan laakerien ulkokehät varmasti oikeaan asentoonsa sijoituspaikkojensa pohjaan.
Laakerien säätö
On laakerin käyntivälyksen säädön vuoro. Ylämutteria löysätään niin että ohjaus kääntyy kevyesti mutta välystä ei ole. Siitä ihan pikkasen kireämmälle. Mutta kääntymisen pitää olla kevyttä.
Muut osat paikoilleen
Tämän jälkeen voi asentaa yläkolmion ja sovitella kaikki muutkin osat paikoilleen. Lampun korvakkeet ensin ja sitten teleskoopit alhaalta ylös. Kun ne ovat paikoillaan kiristetään yläkolmion päällä oleva ohjausakselin mutteri. Sen jälkeen ylä- ja alakolmioiden pultit jotka pitävät teleskoopit paikoillaan puristussovitteella.
Etupyörä kiinni
Kootaan ajovalo, lokasuoja ja etupyörä paikoilleen. Jarru- ja nopeusmittarin vaijeri ja viimeksi vielä kierroslukuvaijerikin. Eikä pidä unohtaa jarrun tukilattaa kiinnittää paikoilleen.
Kerholta palatessa poikkesin Storm Motorilla. Lupasivat tilata laakerit ja yhden tiivisteen. Toimitusaika noin kaksi viikkoa. Ehtii ennen kuin kesä koittaa....
Kartiorullat tilalle
Hieman pidempään kesti kuin kaksi viikkoa. Tiivistettä ei tullut. Tuli kaksi keskenään erilaista kartiorullalaakeria ja isohko aluslaatta. Asennusohjeita ei ollut pakkauksessa joten pitä omilla aivoilla päätellä mihin se iso aluslaatta laitetaan: kohta selvisikin eli alalaakerin sisäkehän alle. Ensin toki piti purkaa ehyenä alkuperäisen alalaakerin sisäkehä ja alkuperäinen kumitiiviste. Laitoin ne talteen jos joskus pitää "entisöidä" tarkasti. Ehkä joku muu voi tarvita.
Kuvat jäivät vähän vähiin kun piti kumihanskat käsissä touhuta osien kanssa.
Asennusjärjestys
Ensin iso laakerisrjan mukana tullut aluslaatta alimmaksi ohjausakseliin. Seuraavaksi kuumennetaan alalaakerin sisäkehä kuumailmapuhaltimella. Kuumennettu alalaakeri solahtaa paikoilleen. Ohuella tuurnalla ja vasaralla voi varmistaa. Jos aluslaatta ei heilu eikä pyöri on alalaakerin sisäkehän asennus valmis. Tämä aluslaatta olikin se "tiiviste". Ei se kumia vastaa mutta jos ohjauslaakeriin joutuu vettä niin se mahtuu valumaan sieltä pois pienestä raosta. Kumitiivisteestä ei.
Alalaakerin ulkokehä
Seuraavaksi alalaakerin ulkohän asennus rungon emäputken alapäähän. Sijoituspaikan pitää olla puhdas liasta ja ruosteesta. Asennusta helpottaa jos emäputkea hieman lämmittää. Kun maali alkaa käryämään on varmasti tarpeeksi kuumaa. Ulkokehän kylmentäminen pakastimessa auttaa myös. Kyse on siis puristussovitteesta. Kannattaa myös miettiä ennen asennusta että kummin päin osa kuuluu laittaa. Todennäköisesti tarvitaan sopiva holkki jolla loppuasennus suoritetaan vasaran kanssa. Ulkokehä menee noin viisi milliä syvemmälle kuin on emäputken alareuna.
Ylälaakerin ulkokehä
Seuraavaksi ylälaakerin ulkokehän asennus. Kokolailla sama ohje mutta kehä jää muutaman millin näkyviin.
Rasvaa
Alalaakeri voidellaan hyvin. Kuten myös ohjausakseli mutta ohuelti ruosteen torjumiseksi. Alakolmio ja akseli laakereineen työnnetään alhaalta emäputken sisään. Ylhäältä akseliin laitetaan ylälaakeri joka on liukusovitteella ja heti perään mutteri jossa on kuppimainen suoja joka tulee ylälaakerin päälle. Kierretään pohjaan. Varsin kireälle. Sitten muovivasaralla teräviä napauksia molempiin päihin akselia. Jos mutteri löystyy niin homman uusitaan kunnes löysää ei enää ole. Näin saadaan laakerien ulkokehät varmasti oikeaan asentoonsa sijoituspaikkojensa pohjaan.
Laakerien säätö
On laakerin käyntivälyksen säädön vuoro. Ylämutteria löysätään niin että ohjaus kääntyy kevyesti mutta välystä ei ole. Siitä ihan pikkasen kireämmälle. Mutta kääntymisen pitää olla kevyttä.
Muut osat paikoilleen
Tämän jälkeen voi asentaa yläkolmion ja sovitella kaikki muutkin osat paikoilleen. Lampun korvakkeet ensin ja sitten teleskoopit alhaalta ylös. Kun ne ovat paikoillaan kiristetään yläkolmion päällä oleva ohjausakselin mutteri. Sen jälkeen ylä- ja alakolmioiden pultit jotka pitävät teleskoopit paikoillaan puristussovitteella.
Etupyörä kiinni
Kootaan ajovalo, lokasuoja ja etupyörä paikoilleen. Jarru- ja nopeusmittarin vaijeri ja viimeksi vielä kierroslukuvaijerikin. Eikä pidä unohtaa jarrun tukilattaa kiinnittää paikoilleen.
Laakeripaketin tiedot.
Lisää tietoja.
Samat osat
Kuten näkyy niin samat laakerit käyvät aikakauden useimpiin Hondiin. Tässäkin laakerisarjassa ilmeni että Honda käyttää puoli milliä erikokoisia laakereita kuin on standardilaakerit.
Ei CL-mallia tunneta
Kuten huomataan niin listauksessa ei ole CL-versioita lainkaan. Epäilen että muihinkin CL-malleihin sopii CB-sarjan soveltuvin osin ristiin. Storm Motorin tietokoneet eivät tienneet yhdenkään CL-mallin olemassaolosta.
Hondakaupasta en edes kysynyt. Vakiolaakereista olisi voinut työstää sopivat mutta jos siitä laskisi kaikki kustannukset niin kalliiksi tulisi!
Kuten näkyy niin samat laakerit käyvät aikakauden useimpiin Hondiin. Tässäkin laakerisarjassa ilmeni että Honda käyttää puoli milliä erikokoisia laakereita kuin on standardilaakerit.
Ei CL-mallia tunneta
Kuten huomataan niin listauksessa ei ole CL-versioita lainkaan. Epäilen että muihinkin CL-malleihin sopii CB-sarjan soveltuvin osin ristiin. Storm Motorin tietokoneet eivät tienneet yhdenkään CL-mallin olemassaolosta.
Hondakaupasta en edes kysynyt. Vakiolaakereista olisi voinut työstää sopivat mutta jos siitä laskisi kaikki kustannukset niin kalliiksi tulisi!
Valmiina kuuman kesän metsäteille.
Huolto loppusuoralla
Vielä pitää öljyt vaihtaa. Suodatin on siivottu ja moottoria käytetty niin osa jääneestä ryönästä tulee huuhteluöljyn matkassa pois pohjapropusta.
Vielä pitää öljyt vaihtaa. Suodatin on siivottu ja moottoria käytetty niin osa jääneestä ryönästä tulee huuhteluöljyn matkassa pois pohjapropusta.
Öljy. Riittää kahteen öljynvaihtoon.
Öljyproppu öljypohjassa.
Proppu.
Tiivistys on kunnossa
Öljytulpassa on O-rengas. Sen kunto ratkaisee, ei tulpan kireälle vääntö. Kun O-renkaan profiili on pyöreä, kuten tässä, tiiveys on varma. Kone sai samalla RVS-käsittelyn.
Öljytulpassa on O-rengas. Sen kunto ratkaisee, ei tulpan kireälle vääntö. Kun O-renkaan profiili on pyöreä, kuten tässä, tiiveys on varma. Kone sai samalla RVS-käsittelyn.
Vanhat tulpat varalle
Ohessa otin vanhat tulpat pois. Pyörässä on käyntihäiriö mutta se johtui kaasuttimista sillä niiden säätö ei ollut balanssissa.
Ohessa otin vanhat tulpat pois. Pyörässä on käyntihäiriö mutta se johtui kaasuttimista sillä niiden säätö ei ollut balanssissa.
Hyvin vähän käytetyt tulpat.
Polttamalla
Näistä saa vielä hyvät kipinävehkeet kunhan kosanilla polttaa noet pois.
Näistä saa vielä hyvät kipinävehkeet kunhan kosanilla polttaa noet pois.
Uudet kipinälaitteet ja alumiinipasta.
Kierteiden hyvinvointiin
Tulpan kierteet ja kannen kierteet tykkää kun on alumiini- tai kuparipastaa välissä. Tulpat eivät jumiinnu reikiinsä.
Tulpan kierteet ja kannen kierteet tykkää kun on alumiini- tai kuparipastaa välissä. Tulpat eivät jumiinnu reikiinsä.
Kaasuttimien balanssin säätö vaijereista.
Balanssivirhe
Oikean puolen kaasutin oli etuajassa. Säätämällä sai molemmat synkronoitua aukeamaan samaan tahtiin. Kuvassa näkyy hajanainen tankin alaletku: vaihtoon!
Jatkoa 01.06.2018
Pesu ja vahaus. Kuten kuvista näkyy on pyörä pölyttynyt sekä jo aiemmin kiinnittynyt lika pikeentynyt lujaan. Tänään pesin pyörän kohtuullisen perusteellisesti. Eniten aikaa meni pinnavanteisiin. Maalipinnat vahasin puhdistavalla vahalla ja siltä osalta sinivalkoiset osat ovat kohtuullisessa kunnossa. Kromiosat sen sijaan ovat vain välttävässä kunnossa. Kromauksen laatu ei alunperinkään ole ollut korkea.
Liat irti
Jos tapauksessa likaa irtosi sekä liuottimella että normaalilla autoshampoolla niin että pesuvesi mustui.
Päivä oli kuuma eikä jaksanut kauaa. Kromipintojen kunnostusta jäi vielä pakoputkiston, takavanteen ja takalokasuojan osalta. Ensi viikolla on viileämpiä päiviä sisätöihin.
Kuvia ei ole vielä mutta ensi viikolla otan.
Oikean puolen kaasutin oli etuajassa. Säätämällä sai molemmat synkronoitua aukeamaan samaan tahtiin. Kuvassa näkyy hajanainen tankin alaletku: vaihtoon!
Jatkoa 01.06.2018
Pesu ja vahaus. Kuten kuvista näkyy on pyörä pölyttynyt sekä jo aiemmin kiinnittynyt lika pikeentynyt lujaan. Tänään pesin pyörän kohtuullisen perusteellisesti. Eniten aikaa meni pinnavanteisiin. Maalipinnat vahasin puhdistavalla vahalla ja siltä osalta sinivalkoiset osat ovat kohtuullisessa kunnossa. Kromiosat sen sijaan ovat vain välttävässä kunnossa. Kromauksen laatu ei alunperinkään ole ollut korkea.
Liat irti
Jos tapauksessa likaa irtosi sekä liuottimella että normaalilla autoshampoolla niin että pesuvesi mustui.
Päivä oli kuuma eikä jaksanut kauaa. Kromipintojen kunnostusta jäi vielä pakoputkiston, takavanteen ja takalokasuojan osalta. Ensi viikolla on viileämpiä päiviä sisätöihin.
Kuvia ei ole vielä mutta ensi viikolla otan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti