Kerhoillan ratoksi rakentelin 1400 GTS:n jäähdytinkennon eteen kaihtimen jossa ilman virtausta voi säädellä. Myöhemmin on tarkoitus tehdä siitä ajon aikana säädettävä vaijerivälityksellä. Nyt sitä voi säätää vain pysähtymällä ja kääntämällä vivusta.
Luukku kiinni
Nyt, suljettuna, ei ajoviima pääse lainkaan jäähdyttimeen. Avattunakin vain sen verran että ilma liikkuu jäähdyttimen läpi rajoitetusti. Jäähdytysnesteen lämpötilan valvonta on mittarilla kuljettajan näkökentässä.
Tavoitelämpö
Moottorin käyntilämpötila olisi hyvä olla 100 - 120 astetta. Silloin lisärikastukset ovat pois päältä ja polttoainetalous ja öljyn voitelukyky ovat parhaimmillaan.
Jäähdytinpuhallin viimeinen varotoimi
Jäähdyttimessä on jäähdytinpuhallin joka imee ilmaa jäähdyttimen läpi jos lämpötila nousee yli 136 asteen. Sen toimintaan en katso tarpeelliseksi puuttua. Järjestely myös tehostaa jäähdyttimen toimintaa: se imee keskeltä ja takaapäin tulee viileää ilmaa puhaltimen kehän ulkopuolelta.
Jäähdytysilma kiertää
Ilma siis kulkee kahteen kertaan jäähdyttimen läpi aina kun puhallin toimii. Takaa eteen sivuilta ja edestä taakse keskeltä. Kertaakaan jäähdytinpuhallin ei ole käynnistynyt muuta kuin testatessa. Silloinkin sai helteellä ajoreissun jälkeen kierrättää konetta paikallaan pitkän aikaa. Puhaltimen käynnistyttyä jäähdytysnesteen lämpötila laski nopeasti 120 asteen tietämille ja puhallin sammui.
Säädettävä kaihdin kiinniasennossa.
Suoraan tai takakautta
Aukiasennossa ilmaa pääsee edestäkin suoraan jäähdyttimeen. Kaihdin ei ole kiinni kennossa vaan välissä on noin 10 - 15 mm rakoa. Vain reunoissa on tiivisteet. Kyse on prototyypistä. Lopullinen versio voi olla eri näköinen.
Aukiasennossa ilmaa pääsee edestäkin suoraan jäähdyttimeen. Kaihdin ei ole kiinni kennossa vaan välissä on noin 10 - 15 mm rakoa. Vain reunoissa on tiivisteet. Kyse on prototyypistä. Lopullinen versio voi olla eri näköinen.
Ajokausi alkaa
Huomenna avaan ajokauden 1400 GTS:llä jos sää suo. Lauantaina viimeistään.
Huomenna avaan ajokauden 1400 GTS:llä jos sää suo. Lauantaina viimeistään.
Kerron tunnelmia ja kokemuksia.
1400 GTS kevätkuosissa.
Suoraan baanalle
Keula osoittaa ovelle. Huomenna ei tarvitse kuin avata nosto-ovi ja lähteä. Taitaa kuitenkin mennä pesuhommiksi sillä talven aikana on tullut laskeutumaa maalipinnoille. Valmiustaso on hyvä.
Seuraavana päivänä
Lämpötila +5C ja tihkusadetta Ylöjärvellä. Sieltä moottoritietä Tampereen eteläiseen kaupunginosaan. Matkalla poikkesin Storm Motorilla tilaamassa Hondaan ohjauslaakerit.
Kaihdin oli suljettuna. Moottorin lämpötila nousi nopeasti 80 asteen kohdille. Taajamassa ajo nosti lämmön jo 110 asteeseen asti. Jäähdyttimen tukkiminen on siis tehokas tapa nostaa moottoriöljyn lämpötilaa viileässäkin säässä.
Pidempi päräys
Huomenna olisi tarkoitus ajaa 350 - 400 km lenkki. Jos säät sallivat. Pidän edelleenkin kaihtimen kiinni. Jos alkaa lämpötila olla jatkuvasti päälle 120 niin avaan kaihdinta raolleen ja katson mitä se vaikuttaa. Epäilen että vaikuttaa varsin vahvasti. Kulutuslukema tänään sekalaisella ajolla 7,5 litraa sadalle. Ei kovin imarteleva lukema mutta matka oli lyhyt ja siinä oli lukuisia pysähdyksiä.
Kaksi päivää myöhemmin
Lauantaiaamuna klo. 9 kolme astetta plussan puolella ja tihkusadetta.
Parempi vain kääntää kylkeä sohvalla. Pyörä lämpimässä tallissa. Säätieto, aiemmin, lupasi kohtuullista säätä mutta on näköjään säiden toimittajalle sattunut jotain viivästystä.
Jätän väliin
Lauantaina olisi ollut Guzziporukan yhteisajelu Turun suuntaan Guzzin nykyisen maahantuojan sikäläiseen liikkeeseen. En ole kovin innostunut nykyisen maahantuojan vähittäismyynnin toiminnasta. Eivät edes vastaa sähköpostitiedusteluihini. Pitäkööt tunkkinsa. Enköhän pärjää ilman heidän palveluitaan.
Seuraavana maanantaina
Lämpöä luonnossa 20 astetta iltapäivällä. Kerholla kolmeen saakka puuhastelemassa. Sää jatkui ja pysyi puolipilvisenä niin kävin kierroksen Keski-Suomen suunnassa. Maalaisteitä hiljalleen. Takavaimentimien paluuvaimennusta kiristin molemmin puolin yhdellä naksauksella. Teiden heitot tasautuivat kovasti.
Ei ilmavirtaa
Jäähdyttimen säleikkö oli suljettuna. Hieman tiestä ja ajotavasta riippuen moottorin lämpötila oli 90 ja 115 asteen tietämillä. Korkeimmillaan hieman yli 120 astetta. Eli oikein hyvät lämmöt.
Täysi virtaus
Paluumatkalla avasin kaihtimen täysin auki. Käyntilämpötila putosi noin 20 astetta alemmas matka-ajossa. Tosin illan tullen ulkolämpötila oli jo noin 17 astetta. Ihan paras ajolämpötila, tälle kuljettajalle. Kun on yli kaksikymmentä astetta niin askel vie baarin terassille varsin herkästi.
Keula osoittaa ovelle. Huomenna ei tarvitse kuin avata nosto-ovi ja lähteä. Taitaa kuitenkin mennä pesuhommiksi sillä talven aikana on tullut laskeutumaa maalipinnoille. Valmiustaso on hyvä.
Seuraavana päivänä
Lämpötila +5C ja tihkusadetta Ylöjärvellä. Sieltä moottoritietä Tampereen eteläiseen kaupunginosaan. Matkalla poikkesin Storm Motorilla tilaamassa Hondaan ohjauslaakerit.
Kaihdin oli suljettuna. Moottorin lämpötila nousi nopeasti 80 asteen kohdille. Taajamassa ajo nosti lämmön jo 110 asteeseen asti. Jäähdyttimen tukkiminen on siis tehokas tapa nostaa moottoriöljyn lämpötilaa viileässäkin säässä.
Pidempi päräys
Huomenna olisi tarkoitus ajaa 350 - 400 km lenkki. Jos säät sallivat. Pidän edelleenkin kaihtimen kiinni. Jos alkaa lämpötila olla jatkuvasti päälle 120 niin avaan kaihdinta raolleen ja katson mitä se vaikuttaa. Epäilen että vaikuttaa varsin vahvasti. Kulutuslukema tänään sekalaisella ajolla 7,5 litraa sadalle. Ei kovin imarteleva lukema mutta matka oli lyhyt ja siinä oli lukuisia pysähdyksiä.
Kaksi päivää myöhemmin
Lauantaiaamuna klo. 9 kolme astetta plussan puolella ja tihkusadetta.
Parempi vain kääntää kylkeä sohvalla. Pyörä lämpimässä tallissa. Säätieto, aiemmin, lupasi kohtuullista säätä mutta on näköjään säiden toimittajalle sattunut jotain viivästystä.
Jätän väliin
Lauantaina olisi ollut Guzziporukan yhteisajelu Turun suuntaan Guzzin nykyisen maahantuojan sikäläiseen liikkeeseen. En ole kovin innostunut nykyisen maahantuojan vähittäismyynnin toiminnasta. Eivät edes vastaa sähköpostitiedusteluihini. Pitäkööt tunkkinsa. Enköhän pärjää ilman heidän palveluitaan.
Seuraavana maanantaina
Lämpöä luonnossa 20 astetta iltapäivällä. Kerholla kolmeen saakka puuhastelemassa. Sää jatkui ja pysyi puolipilvisenä niin kävin kierroksen Keski-Suomen suunnassa. Maalaisteitä hiljalleen. Takavaimentimien paluuvaimennusta kiristin molemmin puolin yhdellä naksauksella. Teiden heitot tasautuivat kovasti.
Ei ilmavirtaa
Jäähdyttimen säleikkö oli suljettuna. Hieman tiestä ja ajotavasta riippuen moottorin lämpötila oli 90 ja 115 asteen tietämillä. Korkeimmillaan hieman yli 120 astetta. Eli oikein hyvät lämmöt.
Täysi virtaus
Paluumatkalla avasin kaihtimen täysin auki. Käyntilämpötila putosi noin 20 astetta alemmas matka-ajossa. Tosin illan tullen ulkolämpötila oli jo noin 17 astetta. Ihan paras ajolämpötila, tälle kuljettajalle. Kun on yli kaksikymmentä astetta niin askel vie baarin terassille varsin herkästi.
Kaihdin avattuna.
Vaikutus jäähdytysnesteeseen
Ilmavirta pääsee kulkemaan jäähdyttimen läpi rajoitetusti. Ilman kaihdinta moottorin käyntilämpötila parhaimmillaan olisi 20 asteen lämpötilassa 100 km/h matka-ajossa vain 70 - 90 astetta. 90 astetta on ookoo mutta seitsemänkymmentä tietää bensiinille ja moottoriöljyllle kuluttavaa käyttöä.
Ilmavirta pääsee kulkemaan jäähdyttimen läpi rajoitetusti. Ilman kaihdinta moottorin käyntilämpötila parhaimmillaan olisi 20 asteen lämpötilassa 100 km/h matka-ajossa vain 70 - 90 astetta. 90 astetta on ookoo mutta seitsemänkymmentä tietää bensiinille ja moottoriöljyllle kuluttavaa käyttöä.
Energian säästö
Silloin kun moottorista haihtuu paljon lämpöä on sekin energiaa joka menee kokonaan hukkaan. Kun lämmön haihtumista rajoittaa niin ainakin osa siitä, moottorin paremman hyötysuhteen muodossa, kuljettaa pyörää eteenpäin. Siitä syntyy säästöä ajan mittaan. Niin kulumisen vähentymisenä kuin polttoaineen säästymisessä.
Silloin kun moottorista haihtuu paljon lämpöä on sekin energiaa joka menee kokonaan hukkaan. Kun lämmön haihtumista rajoittaa niin ainakin osa siitä, moottorin paremman hyötysuhteen muodossa, kuljettaa pyörää eteenpäin. Siitä syntyy säästöä ajan mittaan. Niin kulumisen vähentymisenä kuin polttoaineen säästymisessä.
Miellyttävä lämpötilalukema.
Näkökentässä ja isot numerot
Kyseinen mittari on hyvässä paikassa seurata ajon aikana miten lämpötila muuttuu. Ilman lukulasejakin.
Kyseinen mittari on hyvässä paikassa seurata ajon aikana miten lämpötila muuttuu. Ilman lukulasejakin.
Muuta kiintoisaa
Eturenkaan valkosivut tummenivat ajon aikana. En ole vielä tutkinut onko kyse likaantumisesta vai renkaan kuumenemisesta ajoaikana. Asia selvinnee kunhan tutkin.
Tummentunut valkosivu.
Ulkonäkökysymys
Tummentuminen ei haittaa ajosuoritusta lainkaan. Haitta on vain kosmeettinen. Kun pyörä täytyy muutenkin pestä lähiviikkoina niin pesenpä renkaatkin. Sitten nähdään miten on käynyt.
Tummentuminen ei haittaa ajosuoritusta lainkaan. Haitta on vain kosmeettinen. Kun pyörä täytyy muutenkin pestä lähiviikkoina niin pesenpä renkaatkin. Sitten nähdään miten on käynyt.
Keväiset tiet
Maantiet ovat erittäin pölyisiä edelleen. Kohta alkaa isäntien toukotyöt ja teille kulkeutuu sateella liukkaan saven lisäksi eri eläinten jätöstä kun sitä ajetaan maanparannukseksi. Kananpaskaa, sianpaskaa, lehmänpaskaa ja muuta paskaa. Lisäksi on hitaasti liikkuvia traktoreita ja niiden perässä tien levyisiä maanmuokkauslaitteita. Tarkkana pitää olla.
Huolto myöhemmäksi
Moottorin ilmansuodattimen vaihdan vasta kun kesä on pidemmällä ja sateet siivonneet pääosan talven jättämistä pölyistä pois. Eilisen ajomatkalla partani oli tummunut. Todennäköisesti myös keuhkot ovat saaneet oman osansa.
Tiistaina 08.05.2018 liikenteessä
Tiet edelleen pölyisiä. Lämpötila 17 - 18 astetta iltapäivällä. Parisataa kilometriä mutkaisia teitä ja paikoin melko aktiivista ajamista. Kaihdin koko ajan kiinni. Korkein öljyn lämpötila 114 astetta, ajon aikainen alin lämpötila noin 90 astetta.
Korville mannaa
Moottorin käyntiääni on nätti: jakoketjut vinkuvat, venttiilit naputtavat vienosti ja voimansiirto kolkottaa sekä ulisee. Kaikki normaaleja ääniä. Vakiopakoputkien melupäästö jää muun melun alle.
Bensiiniä
Kulutuslukema koko matkalle 6,1 litraa sataa kilometriä kohden. Odottelen lämpimämpiä säitä että saan selville paljonko kaihtimen säätö vaikuttaa kulutukseen. Voi olla että moottorinohjaus jäähdyttää myös ruiskuttamalla lisää polttoainetta moottoriin silloin kun lämmöt ovat korkealla.
Tiistai 15.05.2018 hellepäivä
Ulkoilman lämpötila 26 astetta ja kaupungin hitaasti nykien etenevä ruuhka. Valitsin kaupungin herkimmin ruuhkautuvan tien tarkoituksella. Siitä Torni-hotellin edestä kulkeva Rantaväylälle tunnelin kautta. Siinä meni aikaa vain noin 15 minuuttia ja hidasta oli vain noin puoli kilometriä. Tampereella ruuhkat ovat vain tamperelaisten ruuhkia. Pitäisi laittaa osa niistä tutustumaan mikä ruuhka on ennen kuin valittavat näitä paikallisia olosuhteita.
Puhallin hoitaa homman
Moottorin jäähdytysnesteen lämpö kiipesi nopeasti alun matka-ajon 110 asteesta 140 asteeseen. Silloin lähti jäähdytyspuhallin käyntiin ja lämpötila ei siitä enää noussut vaikka matka ei edistynyt. Moottorinohjauksen ei siis tarvinnut hätäsammuttaa moottoria. Sellaista ei ole toistaiseksi tapahtunut.
Pääväylää
"Ruuhka" helpotti ja pääsin useampikaistaiselle tielle jossa nopeus nousi 60 km/h ja lämpötila putosi 120 asteen tietämille. Puhallinkin sammui. Vielä ajoin pienen pätkän hitaammassa katuverkossa mutta niin kauan kun olin liikkeellä ei lämpötila noussut lisää. Pysäköintipaikkaa etsiessäni lämpötila vielä kohosi 140 asteen tuntumaan ja sammutuksen jälkeen jäähdytyspuhallin kävi vielä hetken. (Jos sammuttaa virta-avaimesta myös puhallin sammuu mutta tappo-katkaisimesta liipaistuna kone sammuksiin jää puhallin surraamaan.
Yläraja saavutettu
Moottorin käyntilämpötila oli tänään siellä ylärajalla. Mutta olosuhteetkin olivat normaalia lämpimämmät. Mukava oli havaita että jäähdytysjärjestelmä osaa hoitaa homman korkeidenkin lämpötilojen osalta.
Moottori käy kuumana todella sievästi. Ehkä RVS:llä on osansa asiaan.
Lyhyestä matkasta johtuen en saanut kulutuslukemaa.
Helle jatkuu ja bensaa kuluu
Ajoin kaupunkiajoa, peräti neljässä eri kaupungissa ja moottoriteillä ko. kaupunkien välillä. Annoin koneen kuumeta oikein kuumaksi, sinne 140 asteen tuntumaan ja lähdin ajamaan tasakaasulla rasittamatta moottoria. Normaalisti kyseisenlaisessa ajossa kulutusmittari näyttää noin viiden litran kulutusta per sata kilometriä. Nyt, kun lämpötila oli tosi korkea, kulutuslukema oli liki kaksinkertainen. Ulkolämpötila 27 astetta plussalla.
Tätä arvelinkin
Asia oli odotettu mutta varmistamatta. Nyt sekin on varmistettu. Moottorinohjaus suojelee kuumaa moottoria ylikuumenemasta syöttämällä suuren määrän bensiiniä palotilaan jossa se ei kokonaan pala. Loput gasoliinit palavat vasta katalysaattorin tietämin. Toki samalla termostaattitoiminen jäähdytyspuhallin puhkui täysillä vaan ei tehonnut "täysillä" sillä olin sulkenut kokeilua varten ilman tulon jäähdyttimeen.
Ei vikailmoituksia
Vikalogeihin ei asiasta tullut ilmoitusta. Homma on siis normaalitoiminto josta ei tarvitse nostaa meteliä.
Hyvä lämpötila
Yhteenvetona voi todeta että kun kone ei käy optimaalisella lämpötilalla (Jäähdytysöljyn lämpötila 80 - 120 astetta.) on sen kylmällä puolella "ryyppy" päällä kaiken aikaa pitämässä katalysaattorin toiminnassa. Kun mennään kuumaan päähän niin katalysaattorista ei niinkään tarvitse huolehtia mutta palotilaa pitää jäähdyttää syöttämälla sinne bensiiniä runsaasti josta siitäkin vain osa poltetaan. Loppu palaa katalysaattorissa tai sen jälkeen.
Kromi punottaa
Lopputuloksena on että kaksinkertaisten, jäähdytettyjen pakokäyrien ulompi kromisuojus on saanut nätit päästövärit: juuresta sinertävää ja muutoin punaisenruskeaa.
Katti tykkää lämmöstä
Katalysaattorin toiminta kuumana varmisti että luontoon ei päässyt haitallisessa määrin hiilivetyjä eikä typen oksideja.
Maantiet ovat erittäin pölyisiä edelleen. Kohta alkaa isäntien toukotyöt ja teille kulkeutuu sateella liukkaan saven lisäksi eri eläinten jätöstä kun sitä ajetaan maanparannukseksi. Kananpaskaa, sianpaskaa, lehmänpaskaa ja muuta paskaa. Lisäksi on hitaasti liikkuvia traktoreita ja niiden perässä tien levyisiä maanmuokkauslaitteita. Tarkkana pitää olla.
Huolto myöhemmäksi
Moottorin ilmansuodattimen vaihdan vasta kun kesä on pidemmällä ja sateet siivonneet pääosan talven jättämistä pölyistä pois. Eilisen ajomatkalla partani oli tummunut. Todennäköisesti myös keuhkot ovat saaneet oman osansa.
Tiistaina 08.05.2018 liikenteessä
Tiet edelleen pölyisiä. Lämpötila 17 - 18 astetta iltapäivällä. Parisataa kilometriä mutkaisia teitä ja paikoin melko aktiivista ajamista. Kaihdin koko ajan kiinni. Korkein öljyn lämpötila 114 astetta, ajon aikainen alin lämpötila noin 90 astetta.
Korville mannaa
Moottorin käyntiääni on nätti: jakoketjut vinkuvat, venttiilit naputtavat vienosti ja voimansiirto kolkottaa sekä ulisee. Kaikki normaaleja ääniä. Vakiopakoputkien melupäästö jää muun melun alle.
Bensiiniä
Kulutuslukema koko matkalle 6,1 litraa sataa kilometriä kohden. Odottelen lämpimämpiä säitä että saan selville paljonko kaihtimen säätö vaikuttaa kulutukseen. Voi olla että moottorinohjaus jäähdyttää myös ruiskuttamalla lisää polttoainetta moottoriin silloin kun lämmöt ovat korkealla.
Tiistai 15.05.2018 hellepäivä
Ulkoilman lämpötila 26 astetta ja kaupungin hitaasti nykien etenevä ruuhka. Valitsin kaupungin herkimmin ruuhkautuvan tien tarkoituksella. Siitä Torni-hotellin edestä kulkeva Rantaväylälle tunnelin kautta. Siinä meni aikaa vain noin 15 minuuttia ja hidasta oli vain noin puoli kilometriä. Tampereella ruuhkat ovat vain tamperelaisten ruuhkia. Pitäisi laittaa osa niistä tutustumaan mikä ruuhka on ennen kuin valittavat näitä paikallisia olosuhteita.
Puhallin hoitaa homman
Moottorin jäähdytysnesteen lämpö kiipesi nopeasti alun matka-ajon 110 asteesta 140 asteeseen. Silloin lähti jäähdytyspuhallin käyntiin ja lämpötila ei siitä enää noussut vaikka matka ei edistynyt. Moottorinohjauksen ei siis tarvinnut hätäsammuttaa moottoria. Sellaista ei ole toistaiseksi tapahtunut.
Pääväylää
"Ruuhka" helpotti ja pääsin useampikaistaiselle tielle jossa nopeus nousi 60 km/h ja lämpötila putosi 120 asteen tietämille. Puhallinkin sammui. Vielä ajoin pienen pätkän hitaammassa katuverkossa mutta niin kauan kun olin liikkeellä ei lämpötila noussut lisää. Pysäköintipaikkaa etsiessäni lämpötila vielä kohosi 140 asteen tuntumaan ja sammutuksen jälkeen jäähdytyspuhallin kävi vielä hetken. (Jos sammuttaa virta-avaimesta myös puhallin sammuu mutta tappo-katkaisimesta liipaistuna kone sammuksiin jää puhallin surraamaan.
Yläraja saavutettu
Moottorin käyntilämpötila oli tänään siellä ylärajalla. Mutta olosuhteetkin olivat normaalia lämpimämmät. Mukava oli havaita että jäähdytysjärjestelmä osaa hoitaa homman korkeidenkin lämpötilojen osalta.
Moottori käy kuumana todella sievästi. Ehkä RVS:llä on osansa asiaan.
Lyhyestä matkasta johtuen en saanut kulutuslukemaa.
Helle jatkuu ja bensaa kuluu
Ajoin kaupunkiajoa, peräti neljässä eri kaupungissa ja moottoriteillä ko. kaupunkien välillä. Annoin koneen kuumeta oikein kuumaksi, sinne 140 asteen tuntumaan ja lähdin ajamaan tasakaasulla rasittamatta moottoria. Normaalisti kyseisenlaisessa ajossa kulutusmittari näyttää noin viiden litran kulutusta per sata kilometriä. Nyt, kun lämpötila oli tosi korkea, kulutuslukema oli liki kaksinkertainen. Ulkolämpötila 27 astetta plussalla.
Tätä arvelinkin
Asia oli odotettu mutta varmistamatta. Nyt sekin on varmistettu. Moottorinohjaus suojelee kuumaa moottoria ylikuumenemasta syöttämällä suuren määrän bensiiniä palotilaan jossa se ei kokonaan pala. Loput gasoliinit palavat vasta katalysaattorin tietämin. Toki samalla termostaattitoiminen jäähdytyspuhallin puhkui täysillä vaan ei tehonnut "täysillä" sillä olin sulkenut kokeilua varten ilman tulon jäähdyttimeen.
Ei vikailmoituksia
Vikalogeihin ei asiasta tullut ilmoitusta. Homma on siis normaalitoiminto josta ei tarvitse nostaa meteliä.
Hyvä lämpötila
Yhteenvetona voi todeta että kun kone ei käy optimaalisella lämpötilalla (Jäähdytysöljyn lämpötila 80 - 120 astetta.) on sen kylmällä puolella "ryyppy" päällä kaiken aikaa pitämässä katalysaattorin toiminnassa. Kun mennään kuumaan päähän niin katalysaattorista ei niinkään tarvitse huolehtia mutta palotilaa pitää jäähdyttää syöttämälla sinne bensiiniä runsaasti josta siitäkin vain osa poltetaan. Loppu palaa katalysaattorissa tai sen jälkeen.
Kromi punottaa
Lopputuloksena on että kaksinkertaisten, jäähdytettyjen pakokäyrien ulompi kromisuojus on saanut nätit päästövärit: juuresta sinertävää ja muutoin punaisenruskeaa.
Katti tykkää lämmöstä
Katalysaattorin toiminta kuumana varmisti että luontoon ei päässyt haitallisessa määrin hiilivetyjä eikä typen oksideja.
California 1400 GTS valmiina kesän rientoihin.
Hieman teoretisointia 19.05.2018
Ajoviiman jäähdyttävä vaikutus ajonopeuden funktiona ei ole lineaarinen.
Moottorin kuormitus/hyötysuhde on hyvin erilainen eri nopeuksilla (Ajovaihteena kuutonen.)
Sata lasissa
Jos ajaa noin 100 km/h vauhdilla (Miniminopeus kuutosella.) suht tasaisella maaperällä on kuormitus erittäin vähäinen ja moottori pyrkii, ilman jäähdytyksen rajoittamista, käymään varsin kylmänä koska jäähdytystä on saatavana tehokkaasti. (Ajoviima)
Matkavauhtia
Kun vauhtia nostaa 120 tietämiin niin kuormitus on edelleenkin lievää mutta ajoviima pukkaa edellistä enemmän. (Joku varmaan osaisi kertoa ilman tiheydestä ja nopeuden vaihtelun aiheuttaman ajoviiman jäähdytystehon muutoksesta.)
Kone käy entistä kylmempänä jos jäähdytystä ei rajoiteta. Moottorissa ei alunperin ole minkäänlaista termostaattia tai venttiiliä joka säätelisi jäähdytystehoa.
Lämpötila vaikuttaa kulutukseen ja kulutus käyntilämpötilaan
Moottorin polttoaineen syöttö on voimakkaasti lämpötilariippuvaista. Vain kapea lämpötila-alue 100 asteen kahta puolen on kulutuksen kannalta edullista. Myös moottorin toiminnan kannalta. Moottorinohjausjärjestelmä "ryypyttää" alle 80 asteen ja yli 120 asteen lukemissa.
Ei hukka vie
Pienentääkseni moottorin lämmönhukkaa on syyläri pääosin tukossa. Ajoviima jäähdyttää sylintereitä. Ei ole olemassa mitään syytä miksi moottoria pitäisi jäähdyttää alle 80 asteen käyntilämpötilassa. Laitan senkin lämpöenergian siirtämään pyörää eteenpäin eikä lämmittämään takana tulevia.
Venttiilillä on tehtävä
Ulkolämpötilan muutos näkyy suoraan käyntilämpötilan muutoksessa. Siksi tarvitaan jäähdytykseen säätö. Toistaiseksi asentamani venttiili hoitaa asiaa.
Koeajolenkki
Lähdenpä tästä taas "testaamaan". Ehkä tavattavissa jossain Lahden - Vääksyn - Heinolan seutuvilla. Siellä tarkoitus tehdä teollisuusvakoilua eräästä ajoneuvosta. Illalla takaisin Tampereelle.
Moottorin kuormitus/hyötysuhde on hyvin erilainen eri nopeuksilla (Ajovaihteena kuutonen.)
Sata lasissa
Jos ajaa noin 100 km/h vauhdilla (Miniminopeus kuutosella.) suht tasaisella maaperällä on kuormitus erittäin vähäinen ja moottori pyrkii, ilman jäähdytyksen rajoittamista, käymään varsin kylmänä koska jäähdytystä on saatavana tehokkaasti. (Ajoviima)
Matkavauhtia
Kun vauhtia nostaa 120 tietämiin niin kuormitus on edelleenkin lievää mutta ajoviima pukkaa edellistä enemmän. (Joku varmaan osaisi kertoa ilman tiheydestä ja nopeuden vaihtelun aiheuttaman ajoviiman jäähdytystehon muutoksesta.)
Kone käy entistä kylmempänä jos jäähdytystä ei rajoiteta. Moottorissa ei alunperin ole minkäänlaista termostaattia tai venttiiliä joka säätelisi jäähdytystehoa.
Lämpötila vaikuttaa kulutukseen ja kulutus käyntilämpötilaan
Moottorin polttoaineen syöttö on voimakkaasti lämpötilariippuvaista. Vain kapea lämpötila-alue 100 asteen kahta puolen on kulutuksen kannalta edullista. Myös moottorin toiminnan kannalta. Moottorinohjausjärjestelmä "ryypyttää" alle 80 asteen ja yli 120 asteen lukemissa.
Ei hukka vie
Pienentääkseni moottorin lämmönhukkaa on syyläri pääosin tukossa. Ajoviima jäähdyttää sylintereitä. Ei ole olemassa mitään syytä miksi moottoria pitäisi jäähdyttää alle 80 asteen käyntilämpötilassa. Laitan senkin lämpöenergian siirtämään pyörää eteenpäin eikä lämmittämään takana tulevia.
Venttiilillä on tehtävä
Ulkolämpötilan muutos näkyy suoraan käyntilämpötilan muutoksessa. Siksi tarvitaan jäähdytykseen säätö. Toistaiseksi asentamani venttiili hoitaa asiaa.
Koeajolenkki
Lähdenpä tästä taas "testaamaan". Ehkä tavattavissa jossain Lahden - Vääksyn - Heinolan seutuvilla. Siellä tarkoitus tehdä teollisuusvakoilua eräästä ajoneuvosta. Illalla takaisin Tampereelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti