Vanhojen taitojen palautusta
On tainnut mennä jonkin aikaa siitä kun viimeksi olen katsonut 1400 GTS:n sielunelämään.
Tänään, kun oli niin lämmin ettei raskaampaa viitsinyt touhuta, oli autotallissa mukavan viileää näpytellä tietokonetta.
Pieni kannettava
Otin käyttöön vanhan miniläppärin. Siinä on XP-käyttis eli erinomainen kapine juuri tämänkaltaisiin hommiin. Tarkasteluun ja perusjuttuihin. Jos säätötöihin ryhtyy niin silloin on parempi olla isommalla näytöllä oleva laite.
Satulan alla on kaikki
Satula irti pyörästä, välijohdon virtaliittimen kytkeminen ja sen kytkentä OBD-väylään. Olen tehnyt pyörään virtaliitännän erikseen ja välikaapeliin vastakappaleen ettei tarvitse käyttää hauenleukoja akun napoihin. Samaa liitintä käytän akun ylläpitolatauksessa talvikaudella.
Normaalisti kaikki on kannen alla
Lisäksi 1400-malleissa on kansi akun päällä joka on kiinni neljällä ristipääruuvilla ja kahdella kuusiokoloruuvilla. Juuri tuon vuoksi on erilliset johtimet ettei tarvitse ruuvata.
Laitehallinnan kautta
Tietokoneesta auki laitehallinta ja kun välikaapeli kytketään USB-väylään niin laitteen kytkentä näkyy listauksessa. Kuten myös COM-väylän numero. Sitä tarvitaan kun GD käynnistetään ja se kysyy COM-portin numeroa. Samasta ikkunasta valitaan myös kieli ja moottorinohjauksen tyyppi.
Komennot ymmärtää
Siitä eteenpäin toimitaan järjestelmän ohjeiden mukaan. Komentoja on vähän ja ne ovat suomeksi.
GD:n ikkuna.
Kymmeniä eri tarkistuskohteita
Valitsin valikoista seuraavia arvoja, ylärivi: TPS A, TPS B, ilman lämpötila, öljyn lämpötila, alarivi: TPS C, TPS D, akkujännite ja lambdan jännite.
Valitsin valikoista seuraavia arvoja, ylärivi: TPS A, TPS B, ilman lämpötila, öljyn lämpötila, alarivi: TPS C, TPS D, akkujännite ja lambdan jännite.
Kaksi kaksoispotentiometriä
Kaasunasentopotentiometrit ovat parittain ja pyörivät eri suuntiin. Kahdella TPS:llä pitäisi olla likimain sama jännite. Toiminta-alue on hieman auki 1 - 4 volttia. Parit ovat melkolailla tasan. Silloin ECU ymmärtää niitä. Tosin nämä arvot on kerrottava ECUlle esimerkiksi jos kaasuvaijerit vaihdetaan tai jos tulee välystä kaasuvaijereihin. Toiset arvot kasvavat ja toiset pienenevät samaan tahtiin. Niiden erotuksesta ECU päättelee millaisen signaalin se lähettää kaasuläpän askelmoottorille. Kaasuvaijerit eivät käännä kaasuläppää. Kaikki tapahtuu sähköisesti.
Valitun ajomoodin mukaan
Eri tehomoodeilla kaasunasentosignaalia käsitellään eri tavoilla.
Kaasunasentopotentiometrit ovat parittain ja pyörivät eri suuntiin. Kahdella TPS:llä pitäisi olla likimain sama jännite. Toiminta-alue on hieman auki 1 - 4 volttia. Parit ovat melkolailla tasan. Silloin ECU ymmärtää niitä. Tosin nämä arvot on kerrottava ECUlle esimerkiksi jos kaasuvaijerit vaihdetaan tai jos tulee välystä kaasuvaijereihin. Toiset arvot kasvavat ja toiset pienenevät samaan tahtiin. Niiden erotuksesta ECU päättelee millaisen signaalin se lähettää kaasuläpän askelmoottorille. Kaasuvaijerit eivät käännä kaasuläppää. Kaikki tapahtuu sähköisesti.
Valitun ajomoodin mukaan
Eri tehomoodeilla kaasunasentosignaalia käsitellään eri tavoilla.
Näytön kertomaa
Näyttöön voi valita suuren määrän eri toiminta-arvoja. Tässä perusarvoja. Ilman lämpötila korreloi hyvin öljyn lämpötilan kanssa. Siitä tietää karkeasti että kyseiset anturit ovat todennäköisesti kunnossa.
Näyttöön voi valita suuren määrän eri toiminta-arvoja. Tässä perusarvoja. Ilman lämpötila korreloi hyvin öljyn lämpötilan kanssa. Siitä tietää karkeasti että kyseiset anturit ovat todennäköisesti kunnossa.
Akkujännite on hieman alakantissa. Lambda näyttää 19 mV lukemaa. Tarkoittaa että pakokanavassa on kokolailla puhdasta ilmaa. Pyörällä on ajettu viimeksi eilen.
Vianetsinnän harjoittelua
Muitakin arvoja tarkastelin. Näin voi löytää kohteen jossa voi olla häiriö tai tieto puuttuu. Vertailemalla vallitseviin olosuhteisiin voi havainnoida mitä kunkin laitteen arvo pitäisi olla. Vianetsintä käy siis näinkin.
Muitakin arvoja tarkastelin. Näin voi löytää kohteen jossa voi olla häiriö tai tieto puuttuu. Vertailemalla vallitseviin olosuhteisiin voi havainnoida mitä kunkin laitteen arvo pitäisi olla. Vianetsintä käy siis näinkin.
Ei tallennettuja vikoja
Vilkaisin myös vikalogit. Siellä oli puhtaat taulut. Ei siis vikoja eikä edes häiriöitä. Laitetestaustakin kokeilin. Siitä ei paljoa apua ole. Tietäähän sen muutenkin jos, esimerkiksi, bensapumppu ei toimi.
Kokeilin kaikenlaista
Silloin kun tein pyörään huomattavia muutoksia tein myös tahallisia vikoja. Myös tahattomia vikoja syntyi. Kaikkien korjaaminen onnistui ja vikalogit eivät enää hälyttäneet. Silloin kun on vika päällä mittaristoon syttyy SERVICE -teksti tai ison vian ollessa URGENT SERVICE sekä punainen hälytysvalo palaa jatkuvasti. Pyörä saattaa antaa ajaa pois tieltä rajoitetulla teholla vikasietotilassa.
Vilkaisin myös vikalogit. Siellä oli puhtaat taulut. Ei siis vikoja eikä edes häiriöitä. Laitetestaustakin kokeilin. Siitä ei paljoa apua ole. Tietäähän sen muutenkin jos, esimerkiksi, bensapumppu ei toimi.
Kokeilin kaikenlaista
Silloin kun tein pyörään huomattavia muutoksia tein myös tahallisia vikoja. Myös tahattomia vikoja syntyi. Kaikkien korjaaminen onnistui ja vikalogit eivät enää hälyttäneet. Silloin kun on vika päällä mittaristoon syttyy SERVICE -teksti tai ison vian ollessa URGENT SERVICE sekä punainen hälytysvalo palaa jatkuvasti. Pyörä saattaa antaa ajaa pois tieltä rajoitetulla teholla vikasietotilassa.
Tarkastus "kylmänä"
Pyörää en käynnistänyt tällä kertaa lainkaan. Käydessä olisi ollut mahdollisuus nähdä toiminta-arvoja. Niitä voi myös seurata käyrästöstä joka etenee oikealta vasemmalle.
Ei tahattomia häiriöitä
Tällä ohjelmalla perusjärjestelmässä ei saa aikaiseksi vikoja tai häiriöitä pyörään vaikka töppäilisikin. Alla mainittuja asioita pitää tehdä tarkemmin.
Pyörää en käynnistänyt tällä kertaa lainkaan. Käydessä olisi ollut mahdollisuus nähdä toiminta-arvoja. Niitä voi myös seurata käyrästöstä joka etenee oikealta vasemmalle.
Ei tahattomia häiriöitä
Tällä ohjelmalla perusjärjestelmässä ei saa aikaiseksi vikoja tai häiriöitä pyörään vaikka töppäilisikin. Alla mainittuja asioita pitää tehdä tarkemmin.
Asetusten teko huolella
Muut toiminnot ovat asetusten tekoa varten, juurikin mainitun kaasukahvan ja kaasunasentopotentiometrien (TPS) jännitearvojen opettamiseksi ECUlle.
Muut toiminnot ovat asetusten tekoa varten, juurikin mainitun kaasukahvan ja kaasunasentopotentiometrien (TPS) jännitearvojen opettamiseksi ECUlle.
Asiat kunnossa
Mitään ei tämän tarkastuksen jäljiltä ei tarvitse tehdä sillä kaikki katsotut asiat olivat niin kuin niiden pitää.
Mitään ei tämän tarkastuksen jäljiltä ei tarvitse tehdä sillä kaikki katsotut asiat olivat niin kuin niiden pitää.
Monta lisätoimintoa tarjolla
Lisää syynäämistä saa kun lataa tietokoneelle GD:n lisäosia kuten GD Readerin, XDF-muunnintiedoston, TunerPron ja GD Writerin. Jokaiselle moottorinohjaustyypille on oma ohjelmansa. Vain perustoiminto GD on yhteinen kaikille moottorinohjaustyypeille. Vain avausvaiheessa valitaan pyörämallin mukaan.
Tässä sekalaisia toimia sekalaisiin pyöriin. Vanhimmat jutut viimeisenä.
Kiinnostuneille: GuzziDiag.
Lisää syynäämistä saa kun lataa tietokoneelle GD:n lisäosia kuten GD Readerin, XDF-muunnintiedoston, TunerPron ja GD Writerin. Jokaiselle moottorinohjaustyypille on oma ohjelmansa. Vain perustoiminto GD on yhteinen kaikille moottorinohjaustyypeille. Vain avausvaiheessa valitaan pyörämallin mukaan.
Tässä sekalaisia toimia sekalaisiin pyöriin. Vanhimmat jutut viimeisenä.
Kiinnostuneille: GuzziDiag.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti