maanantai 28. toukokuuta 2018

California 1400 GTS Valkosivurenkaiden huoltoa


Omavalmistekokeilu
Tein talvella valkosivurenkaat käyttöpyörääni. Se oli mukavaa puuhastalua autotallissa. Ajokaudesta vasta kuukausi kulunut mutta valkosivut ovat tahraantuneet jonkin verran. Niihin on tarttunut punaruskeaa likaa.

Kokeilua
Mietin millä se lähtisi. Kokeilin puhdistavaa yleisvahaa. Sillä olisi tullut pinta kerrasta viimeistellyksi mutta se ei likaa poistanut vaan lähinnä siirsi sitä kohdasta toiseen.

Puhdistusvaha.

Väärä kohde
Muuten hyvä vaha mutta ei toiminut tähän tarkoitukseen. Ehkä sen voisi vielä levittää puhdistetun valkosivun päälle. 
Seuraavaksi kokeilin mietoa pesuainetta.

Pesuaine.

Auttoi
Tämä tehosi jotenkuten eikä syövyttänyt valkoista kumimaista valkosivua. Tällä puhdistin eturenkaan molemmat sivut. Tulos välttävä. Ruskeanpunaista väriä jäi hieman valkosivuun. 

Ei löytynyt ihmeainetta
Jatkoin puhdistushommia takarenkaan valkosivujen kohdalta. Takarengas oli likaantunut vielä enemmän mitä eturengas. Korrek ei juuri tehonnut. Vahvempaa piti käyttää. Hyllyssä oli Turtle Waxin öljypohjaista (Päätelty hajusta.) liuotinta. Sillä tuntui irtovan varsin hyvin kunnes selvisi että eipä puhdistakaan vaan valkosivu alkoi liukenemaan jossain määrin. Tulos oli kuitenkin puhtaampi.

Ennen puhdistusta.

Puhdistus kesken.

Kaikki ei irtoa
Koska olin aloittanut tällä järeämmällä liuottimella niin annoin mennä loppuun asti. Viiden metrin päästä näyttää valkoiselta mutta likempää huomaa epätasaisuuksia värissä. Tekstit ja muut renkaan sivun muodot piilottelevat likaa.

Eturengas ja vanne puhdistettuna.

Kuntoilua
Joka tapauksessa palkitsevaa hommaa ja samalla sai kuntoilua kun kyykisteli pyörän vieressä. Nosturia ei ollut käytettävissä.

Tulos välttävä
Valkosivuihin jäi hieman rusketusta mutta parempi kuin ennen puhdistusta. Samalla tuli haarukoitua millaista puhdistusainetta tulisi käyttää.

Takakumi mitä kestävin
Takarengas kestää minun ajollani vielä monta kesää mutta eturengas tulee matkansa päähän jo tänä kesänä. Pitääkin katsella rengastarjouksia ja syksyn poistomyyntejä.

Pidän harrastuksen edullisena
Minä kun olen sitä mieltä että moottoripyöräily pitää olla edullinen harrastus ja myös noudatan mieltäni. Mitään kallista en hanki ja tavanomainen sekä tarjoustavara saa kelvata. Ensi talvena ehkä maalailen jälleen valkosivuja. Teen myös osia omiin pyöriini ja parantelen niiden ominaisuuksia.

Kiinnostuneita
Kun olen ollut näkysällä kylillä ja kokoontumisissa niin monet ovat olleet kiinnostuneita omatekoisista valkosivurenkaistani. Nopea tapa tehdä vaikka näyttelyä varten valkosivut. Käytännössä pidemmän päälle ei välttämättä paras idea jos ei ole aikaa ylläpitää puhtautta. Ulkonäöllisesti keventää massiivista pyörää. Eroon näistä pääsee repimällä valkoisen maalikerroksen pois tai viimeistään sitten kun rengas vaihtuu.
Ehkä maalaus uudelleen on ratkaisu. Vaikka punaiseksi. Talvellahan on aikaa....

 Tältä näyttää nyt.

Takalaukkujen "suojakaaret".

Kannet naarmuttomina
En tarkoita kaatumarautoja vaan kuvassa näkyvissä olevia kahtatoista "kromilistaa" sivulaukkujen kansissa. Kun liimasin ne yli vuosi sitten minulle kerrottiin että eivät pysy kuin seuraavaan auringonpaisteiseen päivään asti. Siinä ne nyt kuitenkin ovat. Viime kesänä ei tosin paljon paistanut mutta nyt on ollut kuumaa paistetta. Itsekin jo rusketuin toukokuun aikana.

Asiallista tavaraa
Liimattavat listat ovat siis varsin hyvän laatuisia. Hankittu Polar Autovarusteesta Laukontorin laidasta. Saman paketin lista riitti myös takakaatumaraudan ympäri. 

Naarmujen yleisin syy
Näillä muovisilla kromilistoilla on tärkeä tehtävä laukkujen kansissa: kun oikeaa jalkaa heittää pyörän takaosan yli niin saapas osuu erinomaisen helposti laukun kanteen. Erityisesti oikeanpuoleisen. Reunimmaisessa listassa näkee jo osumavaurioita. Halpa menetelmä suojata kallista maalipintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti