perjantai 15. kesäkuuta 2018

California 1400 GTS 7SM moottorinohjauksen tiedoston kopiointi


Suorittaminen jännittää
Nämä ovat aina mielenkiintoisia ja jännittäviäkin toimia.
Tänään illansuussa autotallissa suoritin moottorinohjaustiedoston kopioinnin.

Kunhan saan aikaiseksi
Juttu ei ole vielä täydellinen. Teen jatkoa ja tarkennuksia kunhan ehdin tai viitsin.

Tiedoston imurointi otti aikaa
Homma ei ole mikään "tuosta noin" toimitus vaan aikaa meni koko hommaan noin 45 minuuttia josta reilu kymmenen apuvälineiden asemoimiseen ja säätöön kopiointitapahtumaa varten. Sekä yleistä varmistelua kuten tallin oven sulkeminen toivomattomien vieraiden varalta. (Varmasti taloyhtiön hallitus kieltäisi moiset toimenpiteet jos saisivat tietää.)

Tärkeät esivalmistelut tehty
Oman pyöräni satulan alta löytyy valmiit pistokkeet homman nopeuttamiseksi ja varmistamiseksi. Olen ne itse sinne järkännyt. Vain satula pitää irrottaa niin homman voi aloittaa kytkemällä tarpeelliset kaapelit.

Vakiokuntoisen vastaava liitäntätapa
Vakiokuntoisessa pitää irrottaa akkutelineen kansi että välijohdolle saadaan virtaa akusta hauenleukojen avulla ja kannen alta löytyy myös OBD-väylän kolminapainen liitin. En kauheasti luota hempuleihin hauenleukoihin. Suositten vähintään abikoliittimiä (Uros ja naaras eri johtimiin ettei tule virheellistä kytkentää mikä tunnetusti tuhoaa kaapelit savun tuprahduksella ja välähdyksenomaisesti.) Myös Superseal-liitin on hyvä: sitä ei voi kytkeä väärinpäin.

Sulakerasiat.

Ohje ehdottaa sulakkeen irrotusta
Oikealla ovat pikkusulakkeet. Niistä kun poistaa numero ykkösen (15A) niin päiväajovalot himmenevät eivätkä kuluta paljon energiaa. Eivät kyllä muutoinkaan sillä valot ovat ledejä jotka ovat nuukia sähkölle. Jos irrottaa muita saa kohta poistaa vikailmoituksia urakalla. Kunnossa oleva akku kyllä kestää puolen tunnin lievän kulutuksen.
 
 Tarpeelliset kaapeloinnit.

Liittimet kopiointiin ja ohjelmointiin
Mustalla kehitty 2-napainen Superseal-liitinpari on 12V liitäntä akulta ilman sulakkeita VAG-KKL-sovittimeen. Välijohto siis tarvitsee oman virtalähteensä. Valkoisella kehitty kolmenapainen liitinpari on OBD-väylä. (Tässä versiossa vain kaksi johdinta.)

Toinenkin tarkoitus
Muutoin kaksinapainen liitin toimittaa virtaa 5V USB ja 12V tupakansytytinliittimiin sekä lisävaloille. (Sumuvalot edessä, lisäpitkät ja takasumuvalo.)

Kopioinnin aloitushetki.

 Kopiointi etenee.

 Moottorinohjaustiedoston tiedot.

Ajotietokoneen näyttö kopioinnin aikana.

Ei aiheuta vaaraa
Silloin kun ECUun tehdään toimenpiteitä tulee näyttöön pistokeparin kuva joka kuvastaa yhteyden olevan poikki pyörän sisäisessä järjestelmässä. Lisäksi palaa vikavalo yhtäjaksoisesti

 
 Kopinnin päätöshetki.

Otti ilmoitetun ajan
Homma sujui suurinpiirtein ennalta ilmoitetussa ajassa. Saihan siinä katsella pitkään näyttöä jossa palkki täyttyi hiipimällä vasemmalta oikealle.

Tässä tiedosto kopioituna jo toisen kerran.

Tiedostolla kysyntää
Muutan tiedostonimen totuutta vastaavaksi. Tämä on kiireessä näpytelty väliaikainen nimike. Ainakin yksi henkilö on jo tiedoston tilannut.....

Juttu jatkuu vielä joskus
Juttu on vielä kesken ja epätäydellinen. Jatkan aiheesta ensi viikolla tarkemmin ja teen tarkemman selvityksen. Tässä välillä hieman matkailen ja tutkin kopioimaani tiedostoa TunerPron avulla.

Seuraavaksi tiedostojen muokkausta
Kovin paljoa ei ollut tässä vaiheessa syynättävää mutta säätäjä pääsee jo näillä avuilla muokkaamaan moottorinohjauksen suorituskykykarttoja. On todennäköisesti mahdollista ottaa muokattavaksi esimerkiksi sadekelin kartta siten että siirtää siihen sport-kartan asetukset aluksi ja ryhtyy siihen pohjaan rakentamaan jotain uutta.

Alla malliksi ECUn sisältöä ihmisen ymmärtämässä muodossa.

Vasemman moottorin puoliskon ruiskutuskartta.

Vain pientä eroa
Oikean moottorin puoliskon kartta, äkkiä silmäillen, on hyvin yhteneväinen yllä olevan kanssa. Melkoista laaksoa ja huippua on tässäkin kartassa. Mikä laakso ja kumpare on moottorin virtausominaisuuksien vuoksi ja mikä on saastenormien täyttämiseksi niin siinäpä tutkittavaa.

 Polttoaineen määrän korjaustaulukko laskevalla kierrosluvulla.

Sama graafisena karttana.

Korjauskartta nousevalla kierrosluvulla.

Ensin teoria haltuun
Vaikuttaa siis siltä että moottorinohjaus laskee tarpeen mukaan eri korjauskarttoja pohjakarttojen päälle. On mielenkiintoista nähdä miten asiat menevät käytännössä jo mikä on vaikutus jos näitä ryhtyy muokkaamaan. Täydet mahdollisuudet siihen on. Nyt täytyy vain perehtyä teoriapuoleen.

Hämmentäviä lukuja
Osa numeroinnista on selkeästi esimerkiksi kierrosluvun mukaan muuttuvia mutta osa numeroista on suhteellisia arvoja. Tyypillisesti nolla on pienin ja muutama tuhat lukuarvona suhteellisesti isompi arvo mutta ei kaikissa taulukoissa.

Kunhan oppisin
Voi olla että kerron tässä satuja mutta kunhan saan selville vaikutussuhteet ja niiden määrät niin homma alkanee itämään. Pohjat on jo tehty. Enää ei tarvitse kuin tehdä muutokset, syöttää ne pyörän ECUun ja toivoa parasta.


Tarkastelua pari päivää myöhemmin.
Eilinen vikailmoitus. 

Vikailmoituskin ilmeni
Huollon yhteydessä tavattu vikailmoitus. Aiheutti häiriöilmoituksen mittaristoon mutta sitten häipyi pois mutta vikamuistiin jäi tieto asiasta. Pyörä toimi koko ajan moitteettomasti. Ei aiheuta ylimääräisiä liikkeitä. Vikalogi on pyyhitty ilmoituksista tyhjäksi.

Veloce- ja Pioggia- "Torque" -taulukoiden eroavaisuudet.

Vääntökartan ja ruiskutusmäärän korrelaation mietintää
Mitä vähempi punaista sitä vähempi vääntöä. (Veloce = sport ja Pioggia = sade ja niiden välissä eniten käyttämäni asetus Turismo =  matka-ajo joka ei ole kuvassa nähtävissä.) Turismo-asetus ei paljoa poikkea Velocesta muuten kuin kaasukahvan käännön alkupään verkkaisuutena. 1. ja 2. -vaihteilla on vääntöä leikattu pois kaikkien asetusten osalta. Sen palauttaminen lienee mahdollista. Ehkäpä vain yhteen ajomoodiin....
Pitää ottaa tietysti huomioon mahdollinen detonaation vaara.

Kaasunasennon epälineaarinen muutos.

Sähköisen kaasukahvan toiminta
Pystyakselilla on kaasun asento prosenteissa. Vaakaan on taulukkoarvot 0 - 20.
Ylempänä olevassa vaakataulukossa näkyy sama käyrä numeroarvoina. Käyrän pisteiden arvoja voi muuttaa raahamalla hiirellä tai sitten numeraalitaulukon arvoja muuttamalla. Kuten kaikissa muissakin kartoissa on mahdollista.

Jatkoa joskus
Jatkan tutkimusta kunhan saan inspiraation asiaan. Pyörän määräaikaishuolto pitää ensin viedä loppuun kriittisiltä osiltaan.
Jarrunesteiden vaihdon siirrän syksyyn ajokauden jälkeiseen aikaan.  Jarrunesteet kun vaihtuivat silloin kun tein ohjaustangon vaihdon joka edellytti monien muidenkin osien vaihtoa ja hallintajärjestelmän uudelleen ohjelmointia. Uudet nesteet tulivat siksi jo ajokaudelle 2017.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti