Menen museoon
Sunnuntaina 03.06.2018 oli Gruppo Moto Guzzi Finlandian kerhotapaaminen Suomen Moottoripyörämuseolla Lahdessa. Ace Cornerissa myös kahvit. Ruokaakin olisi saanut mutta jonot olivat kovin pitkiä niin säästettiin nälkä toisaalle.
Motoristejä paikalla
Ryhmää oli paikalla varsin runsaasti. Myös muita kuin Guzzisteja. Tapasin monia sellaisia henkilöitä joita olen nähnyt hyvin harvoin viime aikoina kuten Paavoa Jämsästä.
Museosta vaimoni ottamia kuvia
On varsin virkistävää sillä hän ottaa kuvia pääosin aivan eri kohteista kuin itse ottaisin. Pitääkin tyrkätä kamera hänelle useammin.
Erään menneen vuosikymmenen asioita.
Ikääntyneempi ratsu mutta kuin uusi.
Saksalaista sujuurta.
Sukulaissuhteita
Tästä on tullut sen verran kysymyksiä että pitänee tietämättömille selittää. Moottori on kopio saksalaisesta DKV-pyörästä. Aikanaan maailman kopioiduin moottori. Liki kaikilla, englantilaisilla, venäläisillä, japanilaisilla, ym oli kopioituna tämä moottori ja monella myös runko. Mutta ei juuri kuvan pyörän runko.
Mod-kulttuuria.
Uudempi tuleva klassikko.
Neuvontaa ja säätöä
Muutakin kuviota oli. Moottorin säätöä museon pihamaalla päivänvarjon alla sekä neuvontaa murheisiin ja tiedon puutteeseen.
Nämä ovat jo omia kuviani
Yletön valoisuus pihamaalla järven rannassa teki kuvista ylivalottuneita ja sumuisia. Linssin pesu myöhemmin hieman paransi kontrastia.
Moottorinohjauksen muokkausta "on the road" GuzziDiagilla.
Helppo laite ohjelmoida
Pyörä on Guzzi V11 Scura. Suhteellisen harvinainen malli. Moottorinohjaus MagnetiMarelli 15M. Varsin helppo ohjelmoitavaksi. Seuraava versio 15RC jossa myös jäännöshappianturi. Sen jälkeen tuli laajemmat järjestelmät kuten 5AM ja 7SM. Niissä riittää enemmän säädettävää.
Osa kävijöiden pyöristä.
Nähtävyyksiä
Myös matkalla oli nähtävää kuten alla oleva klassikkokilpurireplica.
Guzzi 850 Le Mans.
Metallin taitaja
Metallityöt pyörän omistajan tekemät. Hän myös valmisti työkalut, kuten englanninpyörän, alumiinin muokkaamista varten. Edustava kokonaisuus ja menee vähällä polttoaineella. Takana oma pyöräni.
Metallityöt pyörän omistajan tekemät. Hän myös valmisti työkalut, kuten englanninpyörän, alumiinin muokkaamista varten. Edustava kokonaisuus ja menee vähällä polttoaineella. Takana oma pyöräni.
Ikävä tieosuus
Matkalta Lahteen ei ole juuri muuta mainitsemista kuin että oli hieman turhan lämmintä ja tie 12 Tampereelta Lahteen on edelleenkin tylsä muutamaa kohtaa lukuun ottamatta. Ehkä se vain tuntuu siltä koska olen kulkenut sitä erityisesti työmatkoilla ja sekä teitysti moottoripyöräillessä. Vaihtoehtojakin toki on.
Matkalta Lahteen ei ole juuri muuta mainitsemista kuin että oli hieman turhan lämmintä ja tie 12 Tampereelta Lahteen on edelleenkin tylsä muutamaa kohtaa lukuun ottamatta. Ehkä se vain tuntuu siltä koska olen kulkenut sitä erityisesti työmatkoilla ja sekä teitysti moottoripyöräillessä. Vaihtoehtojakin toki on.
Lounaalla
Palatessa söimme varsin hyvää sapuskaa Tuulosessa. Kohta sieltä lähdettyämme käännyimme tielle 3222 Puutikkalan ja Luopioisten suuntaan. Matkalla oli moottoripyöräpoliisilla vahvistettu nopeusmittausryhmä. Satuin sillä kohtaa ajamaan hiljakseen. Tuurilla. Loppumatkalla siitä vauhti hieman nousikin.
Hätäjarrutus
Oliko sitten vauhdin syy vai se että erään uimarannan pysäköintialueelta poukkasi nuorn naisen kuljettama pikkuauto yllättäin eteen ja pysähtyi, varmaan säikähdyksestä, keskelle kapeaa tietä. Massiivinen jarrutus ja pyörä melkein pysähdyksiin. Autoilija sitten lähtikin liukkaasti paikalta. Kumi vain vinkui. Hyvä niin. Tuli kokemusta jarruttamisesta kaksi päällä tälläkin pyörällä. Ei tuntunut pahalle.
Hätäjarrutus
Oliko sitten vauhdin syy vai se että erään uimarannan pysäköintialueelta poukkasi nuorn naisen kuljettama pikkuauto yllättäin eteen ja pysähtyi, varmaan säikähdyksestä, keskelle kapeaa tietä. Massiivinen jarrutus ja pyörä melkein pysähdyksiin. Autoilija sitten lähtikin liukkaasti paikalta. Kumi vain vinkui. Hyvä niin. Tuli kokemusta jarruttamisesta kaksi päällä tälläkin pyörällä. Ei tuntunut pahalle.
Sappeen kautta Sahalahdelle, tauko Pelisalmella Matinsaaren levikkeellä ja hionneen takamuksen tuuletusta hetki ja siitä kotiin.
Arvot kohdallaan
Polttoaineen kulutus 5,5 litraa sadalle. Keskinopeus 72 km/h. Moottorin käyntilämpötila noin sadan asteen tietämissä.
Mutkatiellä vähemmän
Polttoaineen kulutus 5,5 litraa sadalle. Keskinopeus 72 km/h. Moottorin käyntilämpötila noin sadan asteen tietämissä.
Mutkatiellä vähemmän
Paluumatkan aktiivinen ajo pikkuteitä tuotti pienemmän kulutuksen kuin menomatka 12-tietä pitkin. Matkustajan olemassaolo ei näyttänyt vaikuttavan kulutukseen. Muutama reipas ohitus tuli tehtyä.
Aktiivinen ajo tuntuu
Palatessa ei ollut vakionopeussäätimesta juurikaan apua ja se aiheutti vikaantuneeseen ranteeseeni lievää kipua. Asia helpottui kun päästiin Kangasalle ja moottoriliikennetiellä saattoi asettaa nopeuden jolla muu liikenne eteni. Jonossa köröteltiin.
Aktiivinen ajo tuntuu
Palatessa ei ollut vakionopeussäätimesta juurikaan apua ja se aiheutti vikaantuneeseen ranteeseeni lievää kipua. Asia helpottui kun päästiin Kangasalle ja moottoriliikennetiellä saattoi asettaa nopeuden jolla muu liikenne eteni. Jonossa köröteltiin.
Paluumatka mutkineen.
Maisemien vuoksi
Kyseiset tiet Tuuloksesta pohjois-luoteeseen ovat maisemiltaan varsin pätevät. Tuuloksessa on keskiaikainen kirkko. Lisäksi olisi voinut poiketa Puutikkalan Puotiin tai käydä ihailemassa maisemia Sappeenvuoren korotetulta laelta. Siellä on myös hotelli ja mökkikylä. Matkalla on pari varsin taajaan asutettua, liki kaupunkimaista kylää joiden puutarhoja vaimoni ehti tarkkailemaan ja ihailemaan kun itse köröttelin.
Kyytiläinen osaa olla
On, muuten, helppo viedä sellaista henkilöä kyydissä jolla on kokemusta moottoripyörällä ajosta riittävästi. Ei venkoile turhia ja kallistaa juuri sen verran kuin pitääkin eikä säikähdä äkillisiä tilanteita.
Kyseiset tiet Tuuloksesta pohjois-luoteeseen ovat maisemiltaan varsin pätevät. Tuuloksessa on keskiaikainen kirkko. Lisäksi olisi voinut poiketa Puutikkalan Puotiin tai käydä ihailemassa maisemia Sappeenvuoren korotetulta laelta. Siellä on myös hotelli ja mökkikylä. Matkalla on pari varsin taajaan asutettua, liki kaupunkimaista kylää joiden puutarhoja vaimoni ehti tarkkailemaan ja ihailemaan kun itse köröttelin.
Kyytiläinen osaa olla
On, muuten, helppo viedä sellaista henkilöä kyydissä jolla on kokemusta moottoripyörällä ajosta riittävästi. Ei venkoile turhia ja kallistaa juuri sen verran kuin pitääkin eikä säikähdä äkillisiä tilanteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti