tiistai 12. kesäkuuta 2018

Uusi navigaattori


Ei ole enää kallis
Navigaattoreiden hinnat ovat tulleet varsin alas. Toisaalta, kalliimmissa versioissa, on liikaakin toimintoja käyttööni. Uusi laite korvaa pyöräkäytössä vanhan Mion.
Mio on kokenut kovia vaan on ihan kunnossa ja saa jatkaa autokäytössä. Siihen ei saa päivityksiä mutta muuten opastaa.

Aloittelijamalli
Pyöräkäyttöön hankin tarjouksesta Tomtom Start-mallin. Kiinnitys imukupilla kuten Miossakin mutta kiinnitysvarsi on lyhyt niin on odotettavissa että sitä ei tärinän takia tarvitse tukea erikseen.

Helppo kiinnitys
En siis tarvinnut mitään kiinnityskikkareita löytääkseni sopivan kohdan laitteelle näkökentässä. Operointi vasemman käden hanskan etusormella jos nyt ajon aikana mitään toimenpiteitä on edes tarve tehdä.

Pienikokoinen
Mikään suurensuuri näyttö ei ole mutta on kuitenkin noin neljänneksen suurempi kuin Miossa. Leveyssuunnassa. Myös sen näytön kirkkaus on suurempi kuin Miossa. Äänivaroja tuntuu riittävän. Kuuluu varsin hyvin avokypärä päässä jo puolella äänenvoimakkuudella taajamavauhdeissa. Ei siis tarvita kuulokkeita.

Imukuppi pleksin sisäpinnassa.

Tarpeeksi kaukana
Imukuppi ei ole aivan yhtä hyvä kuin Miossa mutta kyllä tämäkin tarttuu. Mekanismi on pienikokoinen eli mahtuu oikein hyvin eikä tuo laitetta liian lähelle naamaa. Jos olisi lähellä niin tarvitsisin silmälasit.

Navigaattorin teline.

Helppo ottaa mukaan
Imukuppia ei kannata irrottaa joka kerta kun navin ottaa tauolle. Mitään sähkötekniikkaa ei jää jalustaan. Jalustan varmistus nippusiteellä katteen tukirautaan. Laite mahtuu ajotakin taskuun.

Sähköjohdinta matkassa oli runsaasti.

Kiinteäksi autokäytössä
Autokäytössä pitkää johdinta tarvitaankin kun sen kiertää verhoilujen taakse piiloon niin että ei ole häiriöksi. Nyt laitoin vain nippusiteellä löysät pleksin kiinnikkeeseen.

Laitteen sijainti pyörässä.

Virtalähteet
Keskellä ohjaustankoa mittarin alla näkyy virtalähteet: kaksi USB 5V ja yksi 12V tupakansytytin virtalähdettä. Tompan pakkauksessa oli myös tupakansytytin-USB-muuntaja 12V --> 5V. Sitä ei tarvita muualla paitsi autokäytössä. Autossa ei ole 5V USB:tä vaikka USB-liitin löytyy mutta se on tarkoitettu lähinnä äänentoistoa varten.

Imukuppi ratkaisi sijainnin
Sijaintia piti hakea hetki. Alempanakin olisi ollut kiinnityspaikkoja mutta olisi tarvinnut erillisen telineen. Imukuppi on kätevämpi. 
Laite on hyvin näkökentässä ajon aikana. Silmiä ei siis paljoa tarvitse käännellä eli turvallisuus säilyy paremmin kun kaikki tarpeellinen on silmissä yhtä aikaa.

Oikealla vanha Mio. Kokoero merkittävä.

 Mion iso jalka.

Harvoin tarvetta kotimaassa
Kauheasti en apuja suunnistukseen tarvitse. Suomen, ja osin läntisten naapurimaidenkin tiestöt, ovat vanhastaan tuttuja. Mutta lähiosoitteen hakuun suunnistuslaitetta voi tarvita erityisesti kun ekaa kertaa menee.

Kaksituentainen
Laite tukeutuu Venäläiseen Glonass-satelliittijärjestelmään. Lisäksi on GPS-tuki.
Pitäisi olla erityisen tarkka sijainnin suhteen. Kuten millä kaistalla kulloinkin ajetaan jos on monikaistainen tie. Tämähän ei ole ollut aina aivan selvää.

Käyttäjäkokemuksia pukkaa
Laitan myöhemmin käyttäjäkokemuksia pyöräkäytössä. Autossa laite on toiminut varsin kätevästi sen kerran kun sitä on tarvittu.

Ensi kertaa käytössä ja kuinkas sitten kävikään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti