sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Guzzin moottorinohjaus: Vikasietotilasta vapautuminen


Miksi vikasietotila
Uudemmissa (5AM ja 7SM) MagnetiMarellin moottorinohjauksissa on monipuolinen diagnoosikyky. Se voi myös asettaa rajoituksia moottorin tai jonkin toiminnon toiminnalle. Silloin on kyseessä vikasietotila. Sen on tarkoitus suojella pyörää ja sen toimintoja kuten myös kuljettajaa ja matkustajaa mahdollisen vian seurauksista. Siksi siis vajaa teho.

Vikasietotilan ominaisuudet
Vikasietotila ei välttämättä estä pyörällä ajamista mutta eteneminen voi olla hieman hankalampaa koska järjestelmä rajoittaa tehoa tai on poistanut eräitä toimintoja käytöstä.

Jos vikasietotila ei edes ilmene
ECU estää joissain tapauksissa ajamisen kokonaan. Silloin ei kuitenkaan ole vikasietotila vaan niin vakava tila että moottori ei edes käynnisty.
Silloin kannattaa katsoa akun lataustila joka näkyy pyörän mittaristossa. Jos se ei näy kyseisessä valikossa niin jossain on vikaa hieman enemmän. Esimerkiksi akku on sökö tai sähkö ei kulje.

Vikasietotilan ilmeneminen
Vikasietotilassa punainen varoitusvalo mittaristossa vilkkuu taajaan ja näytössä lukee teksti URGENT SERVICE vuorotellen tai vastaavaa muilla kielillä riippuen kieliasetuksista.

Väliaikainen vikasietotila
Pikaneuvona voi mainita että vikasietotila voi olla vain yhdestä ja ohimenevästä vikailmoituksesta johtuva. Vika tuli ja meni mutta vikasietotila on päällä.

Vikasietotilasta poistuminen
Tässä siis yksinkertainen neuvo vikasietotilasta poistumiseksi. Kannattaa ainakin yrittää sillä useissa tapauksissa vikasietotilan saa pois päältä ja ajo sujuu jälleen. Mutta jos vikasietotila ei näillä keinoin poistu on syytä ottaa yhteyttä huoltoon pikapuoleen.

Miten toimia
Ilman tietoteknisiä apuvälineita asiaan pääsee kiinni pysäyttämällä ja sammuttamalla pyörän. Muutaman sekunnin (Arviolta noin 20 sec.) odottelun jälkeen virta päälle uudelleen. Näin on samalla tallennettu vikailmoitus järjestelmän vikalogiin. Tällöin vikavalo palaa kaiken aikaa mutta vikasietotila on poissa ja näytössä vain teksti SERVICE eikä ajotietokone ole toiminnassa. Ajaa voi ilman tehorajoitusta.

Aina on virta päällä
Pitää muistaa että virta-avaimen kääntäminen tai edes poisto virtalukosta ei katkaise pyörän virtapiirien kaikkia toimintoja. Vasta akun irrottaminen virtapiiristä katkaisee päätoiminnot mutta järjestelmässä on muisti kuten kokonaismatkamittarissa. 

Jos väliaikainen vika on poistunut itsestään
Näin voi ajaa niin pitkään kuin on tarve. Myös tästä vallitsevasta tilasta pääsee, toisinaan, eroon kun sammuttaa moottorin ja odottaa hetken ennen uutta käynnistystä. Uudelleen käynnistettäessä voi kaikki olla normaalisti: punainen valo sammuu liikkeelle lähdettäessä eikä ilmene isokirjaimisia tekstejä ajotietokoneen näytössä. Kaikki toiminnot toimivat normaalisti. Näin vikailmoitus siirtyy järjestelmän muistiin tilapäisenä vikana. Viimeisen toimenpiteen odotteluineen voi koittaa tehdä uudelleen muutaman kilometrin ajomatkan jälkeen.

Kannattaa kokeilla toisenkin kerran
Näiden sammutus-käynnistys-toimenpiteiden välillä voi joutua ajamaan jonkin matkaa niin että järjestelmä havaitsee että vika onkin ohimenevä eikä herjaa siitä enää.

Huoltoa voi informoida
Huoltohenkilölle kannattaa asiasta mainita vaikka vika ei enää ilmene. Merkkihuolloissa on laitteet joiden avulla vikalogit voi lukea ja pyyhkiä. Lisäksi on harrastajapohjainen GuzziDiag -järjestelmä jolla voi lukea, tyhjentää tai siirtää tiedostoja mutta myös muokata tiedostoja omatoimisesti.

Vakavammat vaivat
Tämä ei tietenkään kaikkiin vikatilanteisiin sovellu mutta useissa tapauksissa se vapauttaa ajamaan joko vikasietotilassa rajoitetulla teholla tai täydellä teholla mutta muistuttaen koko ajan. Jos vika on pikkujuttu eikä ole "päällä" kaiken aikaa voi sammuta-odota-käynnistä vapauttaa ajamaan normaalisti.

Huollossa vika tutkitaan ja kuitataan pois
Tieto viasta on luettavissa vikalogista esimerkiksi merkkihuollossa ja silloin asialle voidaan tehdä jotain. Ilmoitus voi olla ensi oire alkavasta viasta tai satunnainen virhetila. Jälkimmäisiä voi tulla esimerkiksi alhaisesta akkujännitteestä. Kaikki vaivat eivät ole kovin vakavia mutta kannattaa suhtautua vakavasti ennen kuin todellinen tila on varmistettu.

Vikailmoitukset
Vikailmoituksia voi tulla erinäköisistä syistä ja kahta eri tasoista. Tyypillinen on varoitus alhaisesta öljynpaineesta. Se tulee usein silloin kun on vaihdettu moottoriöljy ja suodatin. Suodatin kannattaa täyttää öljyllä ennen asennusta. Tai odotella kahvikupillisen nauttimisen verran ennen käynnistystä öljynvaihdon jälkeen.

Vikatietoja ei voi poistaa itse ilman apuvälineitä
Vikalogien tietoja ei voi poistaa pyörän omalla järjestelmällä eikä järjestelmä kerro pyörän näytöllä mikä vika on kyseessä. On vain vakavia "URGENT SERVICE" tai vähemmän vakavia "SERVICE" vikailmoituksia.

Vikailmoitusten poisto
Tiedot vikalogeista voi purkaa omatoimisesti kun on muutaman kympin arvoiset OBD-kaapelit sekä tietokone jossa on asianmukainen ohjelma.  Vikailmoituksen kirjaaminen ennen poistoa on hyvä tapa. Silloin voi olla varma että mahdollinen uusi vikailmoitus on "ainutlaatuinen" tai ainakin vanhan uusinta.

Esimerkkejä
Tässä joitakin vikailmoituksen "suomennoksia". Lisää löytyy netistä "obd koodit" -haulla. Niitä taitaa olla toista tuhatta mutta ei kannata hermostua jos ei aina natsaa...

Muuta tarpeellista
Mittaristo (7SM) kertoo myös jos jompi kumpi renkaista tyhjenee hitaasti. Siitä ei tule vikailmoitusta vikavalon kautta mutta mittaristossa oleva renkaan kehää kuvaava valo syttyy kesken ajon. Valo sammuu kun lähdetään uudelleen ajamaan mutta vuodon nopeudesta riippuen valo syttyy uudelleen jonkin ajan päästä. Silloin pitäisi asiaa tutkia huolella. Valo ei kerro kumpi rengas on kyseessä vaan se on pääteltävä itse.

Vikailmoitusten syyt omassa pyörässäni
Johtuvat siitä että olen tehnyt monia muutoksia ja tahallaan irroitellut liitoksia pyörän käydessä. Ainoa lievästi vaivannut vikailmoitus tuli kaasuvaijerien vaihdon jälkeen. Yksi neljästä TPS:stä näyttää poikkeavaa jännitettä mutta kunhan lähtee ajamaan niin ongelma katoaa. Vaiva ei siis ole iso. Ilmenee vain harvoin. (Myöhemmin paikallistin vian kaasunasentopotentiometrien (TPS) vasemman puolen liittimeen. Vika ei siis ollut itse toimielimessä vaan huono kosketus yhdessä liitinpinnissä.)

Oppia
Olen saanut juurikin tekemällä vikoja keinotekoisesti tai vahingossa omaan pyörääni ja siirtämällä niitä em tavalla vikamuisteihin. Sieltä niitä olen katsastellut OBD-väylän kautta miniläppärillä jossa on asianmukaiset ohjelmat.

Muiden pyörien "katsastusta"
Turistien tai kiinnostuneiden pyöriä olen katsellut tietotekniikan avulla. Monennäköisiä vikailmoituksia on tullut vastaan. Mutta akun huonoutta lukuun ottamatta mikään ilmoitus ei ole estänyt matkan jatkamista.

Mitä järjestelmä ei tee
Se ei korjaa vikoja eikä ilmoita niistä vioista jotka ovat sen ulottumattomissa kuten pyöränlaakereiden kasvanut välys tai renkaan kulutuspinnan syvyys.
Mutta monissa asioissa se on varsin etevä ja voi ehkäistä alkavan vian etenemisen vakavaksi ja kalliiksi ongelmaksi.

Mitä jatkossa
Todennäköisesti vianilmaisujärjestelmät alkavat kehittyessään puuttua, anturoinnin lisääntyessä, moniin asioihin kuten kitkakertoimeen tien pinnan ja renkaan välillä, kuten jo omassa pyörässäni, ja muuta ajamiseen vaikuttavaa. Jousitushan on jo monessa pyörämallissa tietokoneen hallinnassa ja varmasti asiat kehittyvät varsin nopeasti juuri ajonhallinnan suuntaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti