1400 Californioissa ei ole keskiseisontatukea. Siksi on hankalaa katsoa, varsinkin ilman avustajaa, paljonko moottoriöljyä on öljytilassa.
Siksi olen hankkinut pienen suuntaisnostimen jolla nostan pyörää sen verran rungosta että se seisoo suorassa erikseen pitelemättä. Homma onnistuu yksin ilman isompia ponnisteluja.
Näppärä nostin pieniin nostoihin.
Kannattaa hetken odotella
Pyörän on hyvä antaa seisoa noin puoli tuntia ajon jälkeen niin moottori on jäähtynyt ja kierrossa oleva öljy on valunut öljypohjaan. Öljytikku kierretään irti ja kuivataan. (Tässä kohtaa tulee ero joka on mallikohtainen: toisissa malleissa kierretään tikku pohjaan, toisissa ei. Kannattaa katsoa omistajan käsikirjasta ohje. California 1400-sarjassa tikkua ei kierretä. Ylä- ja alamerkin väli on 0,7 litraa.)
Ei ylimääräistä moottoriin
Tikku käytetään, ohjeen mukaisesti, öljytilassa ja katsotaan että öljyn pinta on ylä- ja alamerkkien välissä. Jos on niin asia on kunnossa. Lisätään vain ylärajaan asti. Mikäli öljy on alarajalla tai sen alle lisätään asianmukaista öljyä eli samaa tavaraa jota öljytilassa on jo ennestään. Lisäyksen vaikutusta voi seurata öljytikkua vuoroin kuivaamalla ja kastamalla öljytilaan. Ylitäyttöä ei kannata tehdä edes kaiken varalta. Ylimääräinen öljy joutuu huohotusjärjestelmään ja sitä kautta öljysumuna ilmanpuhdistimen "puhtaalle puolelle" ja siitä imukanaviston kautta palotiloihin.
Öljy palaessaan voi karstoittaa moottoria pahastikin. Jos moottori on väljä ja kuluttaa öljyä on syytä pitää öljypulloa mukana ja lisätä vasta sitten kun öljy on alarajalla. Samalla moottori saa uutta öljyä toimiakseen. Mutta tiiviissä öljyä syömättömässä moottorissa on hyvä täyttää vaihdossa ylärajaan ja antaa öljyn pinnan laskea jos on laskeakseen. Kulunut moottori antaa savumerkkejä sinisen savun muodossa mutta voi olla jollain toisella öljylaadulla käyttökelpoinen vielä pitkään.
Lisäapua välineistä
Öljyn lisäämistä helpottaakseni ole tehnyt yksinkertaisen ja halvan aputyövälineen tarkoitukseen.
Suppilo ja täyttöletku.
Letku tukeutuu imukanavan suojalevyn ja sylinterikannen väliseen rakoon. Näin onnistuu öljynvaihto ja mahdollinen täydentäminen kivuttomasti.
Hieman tarvitsi lisätä
Kilometrit ovat öljynvaihtovälin puolivälissä ja lisäsin pari desiä. Sitä en tiedä onko öljyä kadonnut moottorista vai olenko laittanut sitä alunperin hieman vähän edellisen huollon yhteydessä. Jatkossa näkee kuluttaako tämä moottori öljyä sillä varoiksi alan tarkkailemaan öljynkulutusta vai onko vain tavanomaista lämpimämpi kesän -18 lisännyt öljyn kulutusta? Moottoriöljyn lämpötila on vaihdellut 90 - 120 asteen välillä eli normaalirajoissa noin 28 asteen ulkolämpötilassa. Jäähdytinpuhallin aloittaa vasta kun öljy on noin 135 asteista. Ei ole käynnistynyt kertaakaan ajon aikana. Ei edes ruuhkassa madellessa vaikka on ollut hellettä.
Kilometrit ovat öljynvaihtovälin puolivälissä ja lisäsin pari desiä. Sitä en tiedä onko öljyä kadonnut moottorista vai olenko laittanut sitä alunperin hieman vähän edellisen huollon yhteydessä. Jatkossa näkee kuluttaako tämä moottori öljyä sillä varoiksi alan tarkkailemaan öljynkulutusta vai onko vain tavanomaista lämpimämpi kesän -18 lisännyt öljyn kulutusta? Moottoriöljyn lämpötila on vaihdellut 90 - 120 asteen välillä eli normaalirajoissa noin 28 asteen ulkolämpötilassa. Jäähdytinpuhallin aloittaa vasta kun öljy on noin 135 asteista. Ei ole käynnistynyt kertaakaan ajon aikana. Ei edes ruuhkassa madellessa vaikka on ollut hellettä.
Nykyään käytetään synteettistä
Synteettistä moottoriöljyä on öljypohjassa täyttöohjeen mukaan, suodattimen sisältö mukaan lukien, 4.01 litraa. Vaikka öljyä olisi vain kolme litraa olisi voitelu vielä turvattu.
Jos moottori kuluttaa öljyä
Öljyn kuluminen ei välttämättä kerro että koneessa olisi vikaa. Varsinkin uusi moottori voi kuluttaa aluksi öljyä.
Sellainen teoria on olemassa että jos tarkkailee öljyn määrää säännöllisesti ja usein niin kannattaa pitää öljymäärä minimin yläpuolella alle puolenvälin tietämillä. Näin ei moottori "hukkaa" öljyä niin paljoa kuin jos öljyn määrä olisi koko ajan ylärajan tietämillä.
Mielestäni siinä on ajatusvirhe sillä öljy kuluu toisellakin tavalla: se menettää ominaisuuksiaan nopeammin kun pieni määrä on koko ajan kuluttavassa "työssä". Myös öljyn jäähdyttävä vaikutus jää pienemmäksi. Asia on eri jos on vanha ja väljä öljyä syövä moottori ja siten remontin tarpeessa.
Öljy voi pilaantua
Öljy voi siis kulua useammalla tavalla: menettää voitelukykyään, kadota höyrynä ulkomaailmaan huohotuksen kautta, menettää likaantuessaan peseviä ja voitelevia ominaisuuksiaan ja jopa lisääntyä määrällisesti öljyyn kertyvästä vedestä, polttoaineesta ja liasta.
Uudessakin moottorissa palotilassa oleva seos, ennen palamistaan ja erityisesti palamisen jälkeen, tunkeutuu mäntien ohi. Vanhenevassa koneessa jatkuvasti lisääntyen. Tästä männän ohivirtauksesta johtuu että öljy muuttuu mustaksi.
Monet käyttävät kirkasta tai värillistä öljyä havaitakseen mustumisen selvästi. Mustuminen ei tarkoita että öljy olisi menettänyt ominaisuuksiaan. Musta öljyssä on lähinnä nokea.
Öljynvaihto suositusten mukaan
Voimakkaasti likaantunut öljy voitelee huonommin mutta se voi olla suorastaan vaaraksi moottorille lian tarttuessa rakenteisiin ja siten aiheuttamalla uuteenkin öljyyn välittömän likaantumisen. Useimmat nykyöljyt ovat tyypiltään peseviä. Vanhaan koneeseen ei suinpäin pidä laittaa peseviä öljyjä vaan käyttää vähän aikaa uudella öljyllä puhdistustarkoituksella ehkä muutama sata kilometriä ja sitten vaihtaa suodattimen ja uudet öljyt.
Lämpörajat ovat öljyn tyypistä riippuvaisia
Moottoriöljylle on huono toimia liian kylmänä (Alle 80 astetta.) tai liian kuumana jatkuvasti (Yli 120 astetta.) Kylmä ja kuuma öljy vaurioituvat mutta eri tavoin. Esteriöljyt ja muut synteettiset kestävät kuumuutta paremmin. Mineraaliöljyillä on myös muita kykyjä kuten suuri pintapaineen kesto.
Synteettistä moottoriöljyä on öljypohjassa täyttöohjeen mukaan, suodattimen sisältö mukaan lukien, 4.01 litraa. Vaikka öljyä olisi vain kolme litraa olisi voitelu vielä turvattu.
Jos moottori kuluttaa öljyä
Öljyn kuluminen ei välttämättä kerro että koneessa olisi vikaa. Varsinkin uusi moottori voi kuluttaa aluksi öljyä.
Sellainen teoria on olemassa että jos tarkkailee öljyn määrää säännöllisesti ja usein niin kannattaa pitää öljymäärä minimin yläpuolella alle puolenvälin tietämillä. Näin ei moottori "hukkaa" öljyä niin paljoa kuin jos öljyn määrä olisi koko ajan ylärajan tietämillä.
Mielestäni siinä on ajatusvirhe sillä öljy kuluu toisellakin tavalla: se menettää ominaisuuksiaan nopeammin kun pieni määrä on koko ajan kuluttavassa "työssä". Myös öljyn jäähdyttävä vaikutus jää pienemmäksi. Asia on eri jos on vanha ja väljä öljyä syövä moottori ja siten remontin tarpeessa.
Öljy voi pilaantua
Öljy voi siis kulua useammalla tavalla: menettää voitelukykyään, kadota höyrynä ulkomaailmaan huohotuksen kautta, menettää likaantuessaan peseviä ja voitelevia ominaisuuksiaan ja jopa lisääntyä määrällisesti öljyyn kertyvästä vedestä, polttoaineesta ja liasta.
Uudessakin moottorissa palotilassa oleva seos, ennen palamistaan ja erityisesti palamisen jälkeen, tunkeutuu mäntien ohi. Vanhenevassa koneessa jatkuvasti lisääntyen. Tästä männän ohivirtauksesta johtuu että öljy muuttuu mustaksi.
Monet käyttävät kirkasta tai värillistä öljyä havaitakseen mustumisen selvästi. Mustuminen ei tarkoita että öljy olisi menettänyt ominaisuuksiaan. Musta öljyssä on lähinnä nokea.
Öljynvaihto suositusten mukaan
Voimakkaasti likaantunut öljy voitelee huonommin mutta se voi olla suorastaan vaaraksi moottorille lian tarttuessa rakenteisiin ja siten aiheuttamalla uuteenkin öljyyn välittömän likaantumisen. Useimmat nykyöljyt ovat tyypiltään peseviä. Vanhaan koneeseen ei suinpäin pidä laittaa peseviä öljyjä vaan käyttää vähän aikaa uudella öljyllä puhdistustarkoituksella ehkä muutama sata kilometriä ja sitten vaihtaa suodattimen ja uudet öljyt.
Lämpörajat ovat öljyn tyypistä riippuvaisia
Moottoriöljylle on huono toimia liian kylmänä (Alle 80 astetta.) tai liian kuumana jatkuvasti (Yli 120 astetta.) Kylmä ja kuuma öljy vaurioituvat mutta eri tavoin. Esteriöljyt ja muut synteettiset kestävät kuumuutta paremmin. Mineraaliöljyillä on myös muita kykyjä kuten suuri pintapaineen kesto.
Ensi kerran synteettisillä
Kerrottakoon että tämä moottoripyörä on ensimmäinen ikinä käytössäni ollut jossa on täyssynteettiset öljyt jokaisessa voitelukohteesssa. Aiemmin on ollut vain mineraaliöljyjä. Keulassa, moottorissa, vaihteistossa ja perävaihteessa. Kummallakaan öljytyypillä ei ole ollut minkäänlaisia käyttöongelmia.
Moottoriöljyssä ja vaihteistossa lisäineena on RVS metallin lisäaine.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti