Ohjauslaakerin välys
Keula ryhtyi kolahtelemaan töyssyissä ja vianetsinnän jälkeen selvisi että ohjauslaakereissa on välystä tarpeettoman paljon. Ei niin että ajoa mitenkään haittaisi mutta kun ääni toistui tietynlaisten töyssyjen kohdalla niin asiaan tuli kiinnitettyä huomiota. Uusien laakerien asennuksen jälkeen ovat laakerit hakeneet kohdalleen.
Etupyörä ilmaan
Pyörän etupäätä pitää nostaa sen verran ilmaan että eturengas on maasta irti. Parhaiten se käy pienellä suuntaisnostimella. Silloin voi käydä kiinni käsin etuteleskooppien alapäistä ja vetää eteenpäin maanpinnan suuntaisesti. Välys tuntuu tällöin pienenä klonksahduksena. Jos vetää yläviistoon saattaa etuteleskooppien jousto sekoittaa toimenpidettä. Sieltäkin voi kuulua kolahdus.
Jos on avustaja paikalla niin hän voi kiskoa teleskoopeista ja itse pitää sormea ohjausakselin alapäätä vasten niin että tuntee liikkeen. Nyt sellainen tuntui. Vaivoin.
Säätö on helppo
Säätötoimenpide on yksinkertainen: kiristetään kahta hakamutteria samaa matkaa. Niiden välissä on kumirengas jonka tarkoituksena on lukita säätömutteri ylämutteriin nähden pyörimättömäksi. Hommaan tarvitaan sopivan kokoinen haka-avain joka on mukana pyörän työkaluissa.
Nuolilla merkityt kohteet.
Kohteet
Oikealla alempi valkoinen nuoli osoittaa hakamuttereita. Ylempi valkoinen nuoli yläkolmion kiinnityspulttia (Kuusiokolo 14mm.) Musta nuoli vasemmalla osoittaa yläkolmion kiristyspulttia teleskoopin ympäri. (Pultin kanta peitetty kromitulpalla.)
Oikealla alempi valkoinen nuoli osoittaa hakamuttereita. Ylempi valkoinen nuoli yläkolmion kiinnityspulttia (Kuusiokolo 14mm.) Musta nuoli vasemmalla osoittaa yläkolmion kiristyspulttia teleskoopin ympäri. (Pultin kanta peitetty kromitulpalla.)
Oikea säätö
Kun hakamutterit on kiristetty niin että välys on poissa mutta ohjaus kääntyy edelleen kevyesti, ei nyi eikä ole tahmea, on toimenpide tapahtunut oikein.
Kun hakamutterit on kiristetty niin että välys on poissa mutta ohjaus kääntyy edelleen kevyesti, ei nyi eikä ole tahmea, on toimenpide tapahtunut oikein.
Säädön varmistus
Nyt pitää säätö vielä lukita. Yläkolmion teleskooppien kiristyspultit löysätään ja kiristetään yläkolmion kiinnityspultti ohjausakseliin. Jos ei ole erikoistyökalua niin ohjaustangon voi joutua irrottamaan kiristyksen ajaksi. Viimeksi kiristetään teleskooppien lukituspultit yläkolmion molemmista päistä. Käytännössä yläkolmio siirtyy alaspäin vain noin millin kymmenyksen. Riippuu tietysti siitä miten suuri välys oli.
Nyt pitää säätö vielä lukita. Yläkolmion teleskooppien kiristyspultit löysätään ja kiristetään yläkolmion kiinnityspultti ohjausakseliin. Jos ei ole erikoistyökalua niin ohjaustangon voi joutua irrottamaan kiristyksen ajaksi. Viimeksi kiristetään teleskooppien lukituspultit yläkolmion molemmista päistä. Käytännössä yläkolmio siirtyy alaspäin vain noin millin kymmenyksen. Riippuu tietysti siitä miten suuri välys oli.
Löysyydestä voi olla haittaa
Löysä laakerointi vioittaa laakereita ajan kanssa. Keskialueelle tulee löysä kohta ja muualla vastustaa jos kulunutta laakerointia yrittää säätää. Löysästä tai kuluneesta laakeroinnista voi olla seurauksena etujarrun nypyttämistä taajaan tahtiin, ohjauksen keskittämistä voimakkaasti ja keulan heilumista, woblausta, edestakaisin joka voi voimistua jollain nopeudella vakavalle tasolle. (Tankslapper)
Löysä laakerointi vioittaa laakereita ajan kanssa. Keskialueelle tulee löysä kohta ja muualla vastustaa jos kulunutta laakerointia yrittää säätää. Löysästä tai kuluneesta laakeroinnista voi olla seurauksena etujarrun nypyttämistä taajaan tahtiin, ohjauksen keskittämistä voimakkaasti ja keulan heilumista, woblausta, edestakaisin joka voi voimistua jollain nopeudella vakavalle tasolle. (Tankslapper)
Alunperin kuulalaakerit
California 1400 mallistossa laakerointi on tehtaalta lähtöisin kuulalaakeroitu. Sen säätäminen voi tulla tarpeelliseksi varsin usein. Jopa muutaman vuoden välein. Tarvikelaakerina toimivat kartiorullalaakerit jotka eivät ole aivan yhtä herkät muodostamaan välystä. California 1400 GTS:ssä on nykyisin kartiorullalaakerit. Kuulalaakereita käytetään niiden herkkyyden vuoksi. Toisaalta niiden kestävyys ei ole yhtä hyvä kuin hieman "kankeampien" kartiorullien. Tottumiskysymys.
California 1400 mallistossa laakerointi on tehtaalta lähtöisin kuulalaakeroitu. Sen säätäminen voi tulla tarpeelliseksi varsin usein. Jopa muutaman vuoden välein. Tarvikelaakerina toimivat kartiorullalaakerit jotka eivät ole aivan yhtä herkät muodostamaan välystä. California 1400 GTS:ssä on nykyisin kartiorullalaakerit. Kuulalaakereita käytetään niiden herkkyyden vuoksi. Toisaalta niiden kestävyys ei ole yhtä hyvä kuin hieman "kankeampien" kartiorullien. Tottumiskysymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti