Tyrmistyttävää
Löysin seuraavan listauksen missä kerrotaan kyseisen pyörämallin polttoaineen kulutus.
Oma pyöräni on alkujaan California Custom josta varustelin pääasiassa alkuperäisosia hankkimalla saman varustuksen kuin Touringissa. Jopa hieman enemmänkin. Siksi olenkin antanut pyörälleni jatkonimen GTS.
Oma taloudellisempi
Jäin tuota kulutuslukemaa ihmettelemään. Itse pääsen nätillä ajolla viiden litran tietämiin ja kun oikein kovasti mennään niin silloinkin jää tuon lukeman alle. Ehkäpä Saksan moottoritiellä pääsisi korkeampaankin lukemaan. Mutta silloin mentäisiin jo suorituskyvyn rajoilla noin 200 km/h vauhtia.
Moto Guzzi California Touring
Sylinteritilavuus
1380 cc
1380 cc
Moottori
90° V-twin, 4-tahti, 4-ventiilinen, dual sytytys
90° V-twin, 4-tahti, 4-ventiilinen, dual sytytys
Sylinterimitat
104 x 81.2 mm
104 x 81.2 mm
Puristussuhde
10,5 : 1
10,5 : 1
Maksimiteho
71 kW / 96 hv - 6500 rpm
71 kW / 96 hv - 6500 rpm
Maksimivääntö
121 Nm - 3000 rpm
121 Nm - 3000 rpm
Käynnistys
Sähköinen
Sähköinen
Vaihteisto
6 vaihdetta
6 vaihdetta
Pituus
2445 mm
2445 mm
Leveys
1030 mm
1030 mm
Korkeus
1460 mm
1460 mm
Akseliväli
1685 mm
1685 mm
Istuinkorkeus
740 - 720 mm, säädettävä
740 - 720 mm, säädettävä
Jarrut etu
320 mm tuplalevyjarrut
320 mm tuplalevyjarrut
Jarrut taka
282 mm levyjarrut
282 mm levyjarrut
Jousitus etu
45 mm teleskooppi
45 mm teleskooppi
Rengas etu
18” kevytmetalli, 130/70
18” kevytmetalli, 130/70
Rengas taka
16” kevytmetalli, 200/60
16” kevytmetalli, 200/60
Tankki
20,5 l
20,5 l
Paino ajokunnossa
346 kg
346 kg
Polttoaineenkulutus
8.2 l/100 km
8.2 l/100 km
CO² päästöt
191 g/km
191 g/km
Kuivapaino
326 kg
326 kg
Hieman ihmetyttää
Tuo kulutuslukema on kaksi litraa per sata kilometriä enemmän kuin oman pyöräni pitkäaikainen keskikulutus. Olkoonkin että teen enimmäkseen matkaa mutta asun keskisuuren kaupungin alueella ja aina joutuu ajamaan muutama kymmenen kilometriä sitä vauhtia mitä muutkin. Pahimmillaan hyvinkin hitaasti. Se kuluttaa enemmän polttoainetta kuin tasainen, reipasvauhtinen matka-ajo.
Tuo kulutuslukema on kaksi litraa per sata kilometriä enemmän kuin oman pyöräni pitkäaikainen keskikulutus. Olkoonkin että teen enimmäkseen matkaa mutta asun keskisuuren kaupungin alueella ja aina joutuu ajamaan muutama kymmenen kilometriä sitä vauhtia mitä muutkin. Pahimmillaan hyvinkin hitaasti. Se kuluttaa enemmän polttoainetta kuin tasainen, reipasvauhtinen matka-ajo.
Kulutus vaikuttaa myös CO-päästöön joten omassani se olisi huomattavasti alempi. Vai onko syy siinä että oma pyöräni on Euro3-luokiteltu ja yllä listattu malli Euro4?
Euro4 tuli käyttöön 2016.
Kulutusta voi vähentää
Toki olen tehnyt ne normaalit muutokset jotka moni muukin on tehnyt Guzziinsa eli sylinterin lämpöanturin muutostyön ja ilmanpuhdistimen kuristimien poiston. Lisätoimena olen vaihtanut pienempikehäisen takarenkaan. Voi ajaa 6-vaihteella alle sata kilometriä tunnissa nopeudella.
Ilmanvastus on suuri
Toisaalta, kulutuksen kannalta negaationa, pyörässäni on etukaatumaraudoissa ilmanohjaimet, etuhaarukassa suurin aikoinaan saatavilla ollut pleksi ja isohkot ilmanohjaimet sen alla. Tietenkin taka- ja sivulaukut myös. Kaikki nuo lisäävät vastusta. Suunnilleen samat osat kuin vakio-Touringissakin ja vähän enemmän.
Pääasiassa matka-ajoa
Yleensä ajan täydellä varustuksella ja varsin vähän kyläpyöritystä. Enimmäkseen matka-ajoa joskus useampi sata kilometriä päivässä. Olen ottanut ohjelmaani käydä niissä vanhoissa kokoontumisissa joissa olen käynyt harvoin tai en koskaan. Myös päiväkäyntejä joista olen kirjoittanut blogissani. Lisäksi käynnit kesämökillä.
Kyytiläistäkin kyyditään
Noin kerran kuussa rouva on myös mukana matkassa. Yleensä johonkin kokoontumiseen ollaan matkalla telttailemaan. Seuraavaksi Savojärvelle.
Eipä rouva sitten lähtenytkään. Saapi pörrätä ihan itsekseen.
Euro4 tuli käyttöön 2016.
Kulutusta voi vähentää
Toki olen tehnyt ne normaalit muutokset jotka moni muukin on tehnyt Guzziinsa eli sylinterin lämpöanturin muutostyön ja ilmanpuhdistimen kuristimien poiston. Lisätoimena olen vaihtanut pienempikehäisen takarenkaan. Voi ajaa 6-vaihteella alle sata kilometriä tunnissa nopeudella.
Ilmanvastus on suuri
Toisaalta, kulutuksen kannalta negaationa, pyörässäni on etukaatumaraudoissa ilmanohjaimet, etuhaarukassa suurin aikoinaan saatavilla ollut pleksi ja isohkot ilmanohjaimet sen alla. Tietenkin taka- ja sivulaukut myös. Kaikki nuo lisäävät vastusta. Suunnilleen samat osat kuin vakio-Touringissakin ja vähän enemmän.
Pääasiassa matka-ajoa
Yleensä ajan täydellä varustuksella ja varsin vähän kyläpyöritystä. Enimmäkseen matka-ajoa joskus useampi sata kilometriä päivässä. Olen ottanut ohjelmaani käydä niissä vanhoissa kokoontumisissa joissa olen käynyt harvoin tai en koskaan. Myös päiväkäyntejä joista olen kirjoittanut blogissani. Lisäksi käynnit kesämökillä.
Kyytiläistäkin kyyditään
Noin kerran kuussa rouva on myös mukana matkassa. Yleensä johonkin kokoontumiseen ollaan matkalla telttailemaan. Seuraavaksi Savojärvelle.
Eipä rouva sitten lähtenytkään. Saapi pörrätä ihan itsekseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti