torstai 4. lokakuuta 2018

Amerikanpyörä talvivarastoon


Mausteeksi alkylaattia
Nimittäin Honda CL350 lähti talvehtimaan alkylaattipolttoainetta tankissa ja kaasuttimissa. Tyhjensin tankin lappoletkulla ja loput oikean kaasuttimen bensaletkusta. Sitten polkaisin pyörän käyntiin ja annoin käydä niin kauan kuin kävi eli kaasuttimet kuiviksi asti.

 Honda CL vuosi sitten kun ajovalon vaihdoin.

Kevyttä kunnostusta
Sittemmin se on siistiytynyt ja huollettu perusteellisesti. Muumuassa kromiosiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Sieltähän se kiilto löytyi kun pinttymien alta löytyi kirkkautta. Muutoinhan Hondien kromaukset ovat varsin heikkotasoisia verrattuna eurooppalaiseen tuotantoon. Josta minulla on paljon kokemusta.

Ruostumatonta
Monet eurooppalaiset valmistajat käyttivät ruostumatonta terästä kiiltävissä osissa. Vaikka tulisi naarmuja tai pikku kolhuja taitava peltiseppä oikoo ja hioo harminpaikat piiloon. Siihen japanilaiset eivät ole lähteneet.

Öljynsuodatin usein laiminlyöty
Honda CL:n öljynsuodattimen puhdistus on tärkeä toimenpide mutta harva viitsii vaivautua. Ei ollut edellinen omistaja joko viitsinyt tai tiennyt asiasta.

Sähköjä pitänee entisöidä
Muutakin puuhaa on edessä sillä sähköt pyörässä ovat varsin ikääntyneet. Korjaamokäsikirjasta on iso apu.

CL350 kytkentäkaavio ja parin muunkin.

Johtimet kovettuvat
Pikku-Hondien kytkentäkaavio on yksinkertainen. Aiheeseen pitää kiinnittää huomiota sillä johtosarja on käynyt varsin rapeaksi vanhuuttaan. Muovikuoret ovat ns. pykineet. Ehkä talven aikana...

Likeiseltä Shellin bensikseltä kävin hakemassa kannun 4-tahtipienkonepolttoainetta. Se koostuu eri komponenteista kuin tavallinen moottoribensiini ja on noin 2 - 4 kertaa kalliimpaa valmistajsta ja myyntipaikasta riippuen. Mutta sitä ei tarvita paljoa.

Shellin hyllystä.

Kaasuttimet täyteen
Kaadoin tyhjennettyyn tankkiin ainetta noin litran. Sitten moottori uudelleen käyntiin ja pari kierrosta Kerhotaloa ympäri. Sitten pyörä sisälle, akku pois ja lataukseen. Jatkeeksi muiden talvisäilöpyörien riviin. Hieman haikealta tuntuu.

 Satuja ohjeistuksessa.

Sisälmys
Bentseeniä on nykybensiinissä vielä tilkka jos sitäkään mutta rikkiä ja lyijyä ei ole. Miten lie Ruotsin perusbeniinissä kun tällaista kirjoittavat?

Ei haihdu
Pienkonepolttoaineen ei pitäisi haihtua kovin helposti eikä se siten muodosta sakkaa kaasuttimiin. Talven aikana saatan käynnistellä moottoria hieman ja antaa takapyöränkin pyöriä. Moottoriin on RVS-käsittely meneillään.

1400 GTS talviteloille
Samalla reissulla vein Kerholle California 1400 GTS:n. Se on vielä pesemättä ja kaipaa pientä huoltoa. Talvi on aikaa....

Loppukauden ajot
Sen sijaan California Adamant on ajossa edelleen. Ei haittaa vaikka olisi hieman liukastakin. Sillä saa ajaa, lain mukaan lokakuun loppuun. Paitsi jos laittaa talvirenkaat alle niin helmikuun loppuun. Sitten alkaa kesäkumiaika.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti