maanantai 1. lokakuuta 2018

California 1400 GTS Päävaroitusvalo vilkkui vikasietotilassa


Paljon muutoksia
Vuonna 2016 talvella ostin tämän pyörän ja ryhdyin tekemään siihen muutoksia että ajan kuluessa sille tuli liikanimi GTS vanhojen Guzzin perinteiden mukaisesti.

Ilmeneekö muilla?
Laitan tämän jutun esille jos jollakulla ilmenee vastaavaa. Vian kohteen varmistamiseksi pyörän ECU:un pitää kytkeä tietokone ja asianmukaisella ohjelmalla katsotaan vian aihe.

ECUn antamat vikakoodit suomeksi
Tässä tapauksessa vikakoodit ovat P0154, P0155 ja P0156. Ne viittaavat kaasunasentoantureihin ja yleensä kaasujärjestelmään.
(Huom! vikakoodit eivät ole yhtenäiset vastaaviin autopuolen vikailmoitusnumeroihin. Näillä numeroilla autossa viitattaisiin automaattivaihteiston vajaatoimintaan.)

Kaasukahvaan liittyvät ilmoitukset. 
 
Viimeisin vikakoodi on aina alinna. Tyhjensin vikalogin niin näen mitä ilmoitusta vielä tulee, jos tulee. Kausikin on loppumaisillaan.

Kaasuvaijerien vaihto
Silloin kun tein ohjaustangon vaihdon leveämpään ja enemmän taaksepäin yltävään laitoin pidemmät kaasuvaijerit. Toimenpide oli ylivoimaisesti suurin operaatio kevään 2016 kuluessa. Ei kuullosta kummoiselle mutta se teetti aika paljon purkutöitä sillä kaasuvaijerit, kytkin- ja jarruletkut piti vaihtaa. Kahvakytkimien vaihtaminen oli helpoin juttu.

Pääosassa kaasuvaijerit
Tässä en ryhdy selittämään ABS-jarrujen letkujen vaihtoa vaan ainoastaan kaasuvaijerien vaihdon jonka syystä mainittu päävaroitusvalo syttyi tämän tästä yhä taajenevasti. Jos oli virta päällä niin ohjaustankoa kun käänsi niin URGENT SERVICE -teksti ilmestyi mittaristoon ja päävaroitusvalo vilkkui taajaan ja pyörä siirtyi vikasietotilaan (Engl. limb home.) Pyörässä oli tällöin huono tyhjäkäynti ja sillä saattoi ajaa vain alakierroksilla ja siksi huippunopeus jäi noin 120 km/h-tasolle. Kierrokset nousivat vain noin 4000 kierroksen tietämille.

Vikasietotilasta voi päästä eroon
Aiemmin olen selvittänyt tässä samassa blogissa mitä tulee tehdä jos pyörä siirtyy jostain syystä vikasietotilaan että matka jatkuisi hieman ripeämpään.

Kaksi vaijeria
Kaasuvaijereita on kaksi eri suuntaan vetävää: toinen varsinainen kaasuvaijeri ja toinen varmuudeksi varmistamassa että kaasu ei jää päälle. Kaasukahvassa on hyvin kevyt palautus. Todellisuudessa ei tarvittaisi kuin yksi vaijeri. Vain vetävä vaijeri ja palautukseen jämäkämpi jousi.

Kaksi kaksoispotentiometriä
Nämä kaksi vaijeria käyttävät yhteensä neljää kahteen eri suuntiin kiertyvää kaasunasentopotentiometriä. Kaksi kaasun lisäyssuuntaan ja kaksi toiseen suuntaan.

Ensikäynnistys vaijerivaihdon jälkeen
Kun olin asentanut nämä pidemmät vaijerit niin pyörää ensi kertaa käynnistettäessä se käynnistyi mutta asettui välittömästi vikasietotilaan eikä totellut kaasukahvan kiertämistä. Tämä on normaali ilmiö ja sitä varten on pieni tietokoneohjelma parissakin pikkuläppärissäni jolla ohjelmallisesti opetetaan ensin kaasunasentoantureiden liikerata ECU:lle ja toisella vastaavalla toiminnolla kaasuvaijerien liikkeet kaasunasentoantureille. Noin puolen minuutin homma. Itse operaatio kestää vain noin kaksi sekuntia per toiminto. Näin moottorinohjaus tunnistaa kaasukahvan liikkeet ja vikailmoitukset poistuvat ajotietokoneesta. Sen jälkeen vielä toiselle pienellä tietokoneohjelmalla poistetaan vikailmoitukset ECU:n vikamuistista.

Ei vikailmoituksia
Vuonna 2016 ajelut sujuivat ilman yhtäkään vikailmoitusta mistään viasta. Ainoa ilmoitus tuli kun ajotietokone ilmoitti ajon aikana tyhjenevästä takarenkaasta.

Vuonna 2017 ei tullut vikailmoituksia lainkaan. Kausi 2018 alkoi myös viattomasti mutta Juhannuksen tietämillä ajotietokone alkoi tehdä ilmoituksia yhdestä kaasunasentopotentiometristä. Tätä hetken ihmettelin mutta arvelin että kun kaasuvaijerit kuluvat niin kaasunasentopotentiometrien keskinäinen suhde on saattanut muuttua. Säädin kaasuvaijerit uudelleen ja kokeilin ettei kummassakaan ohjauksen ääriasennnossa vaijeri ahdistaisi eli kaasukahva ei olisi raskas vääntää ja "opetin" tietokoneohjelmalla uudelleen kaasukahvan ja potentiometrien liikeradat ECU:lle. Poistin tiedot vikalogista.

Ilmoitukset tihenivät
Näin meni muutama ajoreissu ihan hienosti kunnes vikailmoituksia tuli tämän tästä. Koska pyörä siirtyi vikasietotilaan joutui jossain vaiheessa pysähtymään ja nollaamaan varoituksen ja toivomaan että uusia ilmoituksia ei tulisi. Isoja teitä ajettaessa ei tullut ilmoituksia mutta pyörää käännellessä ja talliin ajaessa ilmoituksia tuli. Liki joka kerta kun ajoi tallin kynnyksen yli.

Jatkuvaa häiriötä
Elokuun lopulla vikailmoituksia, aina samoja jotka viittasivat kaasuvaijereiden toimintaan, sai nollata tämän tästä eikä matka jatkunut häiriöittä. Tein jälleen kaasuvaijerien säädön ja se auttoi hetkeksi eli muutama ajelu sujui mukavasti.

Jatkui edelleenkin
Sitten taas alkoivat vikaimoitukset eikä niiden nollaaminen auttanut. Vika oli lähes pysyvästi päällä. Ajoreissuja olisi tulossa vielä monia joten oli ryhdyttävä kesken kaiken hommiin asian ratkasemiseksi. Mikään reissu ei tosin jäänyt tekemättä.

Tarkempaa syynäystä
Ryhdyin tutkimaan vaijereita ja niiden kulkua kaasukahvalta neljälle potentiometrille jotka sijaitsevat tankin etuosan alla. Havaitsin että vaijerien keskinäinen asento muuttuu ohjausta käännettäessä äkisti eli toinen vaijeri "lumpsahtaa" toisinaan toisen vaijerin yli tietyssä kohtaa kun käännetään vasemmalle. Sen tapahtuessa ei aina tule vikailmoitusta mutta kun kääntää oikealle niin vaijeri jälleen hyppää takaisin alkuperäiseen sijaintiinsa. Silloin viimeistään syttyy varoitusvalo ja ajotietokone esittää välitöntä huoltoa ja pyörä siirtyy vikasietotilaan. Mutta joskus tapahtuu heti vasemmalle kääntyessä sama asia.

Vian havainnointia
Muutama viikko sitten tämän huomasin. Käänsin ohjaustangon aivan suoraan, laitoin kahdella nippusiteellä vaijerit kiinni napakasti toisiinsa ja resetoin kaasunasentoanturien uudet asennot aiemmin kuvatulla menetelmällä ja tavalla.

Ei yhtään ilmoitusta
Sen jälkeen on tullut muutamia satoja kilometrejä mittariin eikä yhden yhtä ilmoitusta eikä vikasietotilaa vaikka on tullut kääntyiltyä monet pysäköinnit ja pienen pätkän maastoajoakin.

Varma ei voi olla
En väitä että vika tuli täydelleen korjatuksi sillä vika voi olla kaasunasentoantureissakin. Jos on niin pitäisi selvittää että missä niistä neljästä. Anturit ovat tietokoneohjelmassa merkitty selkeästi joten sen asian tarkistaminen ei ole hankalaa kunhan vika vain on "päällä".

Ainakin yksi kohde eliminoitu
Mutta jos se oli vain säädön muutoksesta kun kaasuvaijerit ovat liikkuneet äkillisesti toistensa suhteen niin vika lienee, ainakin väliaikaisesti, poissa päiväjärjestyksestä.

Kuluja ei ole ollut
Vian korjaus on toistaiseksi maksanut muutaman pysähdyksen bussipysäkeille, ilmaisten tietokoneohjelmien käyttöä sekä kahden Bilteman nippusiteen hinnan.

Teen jatkokirjoituksen jos....
Raportoin jos vikaa ilmenee vaijerien suhteen tai jos jokin kaasunasentopotentiometreistä on vaurioitunut ja mahdollisesti tiedon mistä niitä saa ostaa erikseen. Koko neljän osan paketti saattaa olla arvokas.

Viimeisin operaatio homman korjaamiseen.

Ei tarvitse osata kieliä
OBD-kaapeli siihen liittyvinen virtajohtoineen maksoivat 60€. Mutta ne olin ostanut jo yli vuosikymmen sitten erään toisen pyörän moottorinohjauksen optimointiin. Nyt kaapelit ovat edullisempia. Ohjelmat ovat suomenkielellä.
Mahdollistavat myös säätämisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti