Käytössä jo pitkään
Sama Dacia pikkupaku on edelleen talouden ainoa talvikulkuneuvo. Ei ole suksia eikä potkukelkkaa ja polkupyöräkin varastettiin.
Talvivarustus
Talvipyörät pyöräytin taloyhtiön pihassa koska luonnonolosuhteet alkoivat vaatimaan. Olosuhteet vaativat myös muuta. Syylärin eteen pahvin.
Tarvikkeenakin saa
Kaipa ajoneuvoon saisi oikein merkkikohtaisen maskinpeitteen mutta miksi siitä maksamaan. Tyylikäshän tämä ei ole. Mutta ei hävetäkään. Taso auton mukaan. Tarkoitus pyhittää keinot.
Pahvi on siellä tukevasti.
Vain syylärin eteen
Jäähdytysnesteen jäähdytin on se mikä on peitetty. Ahtoilman välijäähdytin alempana sen sijaan saa olla ilman suojaa sillä sen parempi mitä kylmempää ilmaa moottori saa sillä kylmää ilmaa mahtuu palotilaan enemmän kuin kuumaa ilmaa. Samalla siihen voidaan sekoittaa enemmän polttoainetta joten moottorin hyötysuhde paranee ja moottori käy kuumenpana. Tulee sisätiloihinkin lämpimämpää ilmaa kun pakkasella ajelee.
Jäähdytysnesteen jäähdytin on se mikä on peitetty. Ahtoilman välijäähdytin alempana sen sijaan saa olla ilman suojaa sillä sen parempi mitä kylmempää ilmaa moottori saa sillä kylmää ilmaa mahtuu palotilaan enemmän kuin kuumaa ilmaa. Samalla siihen voidaan sekoittaa enemmän polttoainetta joten moottorin hyötysuhde paranee ja moottori käy kuumenpana. Tulee sisätiloihinkin lämpimämpää ilmaa kun pakkasella ajelee.
Akku epäilyttää
Pakkaskauden suurin pelko on että kestääkö akku vielä ulkoa käynnistyksen. Akku on auton alkuperäinen romanialainen lyijyhappoakku. Nyt siis lähtee akun kymmenes vuosi käyntiin. Noin toiveikkaasti ilmaistuna. Akku ei edes ole iso kooltaan. Tapansapahan tuo näyttänee...
Apuväline
Vastaisia vaikeuksia varten investoin hankkimalla apuvirtalähteen. Samalla rahalla autoon olisi saanut akunkin mutta laitteesta on muutakin hyötyä prätkäreisuilla. Jos ei itselle niin muille ainakin.
Aina voi toivoa että auton akku kestää vielä seuraavankin vuoden. Mukana autossa lohkolämmitin ja ylläpitolaturi akulle. Jos joutuu paukkupakkasella parkkeeraamaan ulkotiloihin. Muutoinhan, talvella, auto talvehtii lämpimässä tallissa. Käyttöä sille on kovin vähän.
Pakkaskauden suurin pelko on että kestääkö akku vielä ulkoa käynnistyksen. Akku on auton alkuperäinen romanialainen lyijyhappoakku. Nyt siis lähtee akun kymmenes vuosi käyntiin. Noin toiveikkaasti ilmaistuna. Akku ei edes ole iso kooltaan. Tapansapahan tuo näyttänee...
Apuväline
Vastaisia vaikeuksia varten investoin hankkimalla apuvirtalähteen. Samalla rahalla autoon olisi saanut akunkin mutta laitteesta on muutakin hyötyä prätkäreisuilla. Jos ei itselle niin muille ainakin.
Aina voi toivoa että auton akku kestää vielä seuraavankin vuoden. Mukana autossa lohkolämmitin ja ylläpitolaturi akulle. Jos joutuu paukkupakkasella parkkeeraamaan ulkotiloihin. Muutoinhan, talvella, auto talvehtii lämpimässä tallissa. Käyttöä sille on kovin vähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti