Amerikanmaassa puhuvat että Dark Side kun käyttää auton rengasta moottoripyörässä.
Käyttökohde
Pyörä on Moto Guzzi California 1400 GTS. Alkuperäinen takarengaskoko 200/60R16 merkiltään Dunlop.
Käytössä nyt 205/55R16 GT Radial Champiro Indonesiasta.
20.000 km kokemusta
Kokemuksia auton renkaasta takapyörässä on nyt kahden ajokauden verran. Rengas ei ole paljoakaan kulunut sillä sen kulutuspintaa on hyvin leveälti tietä vasten. Erittäin pieni vierintävastus kun voi ajaa melko korkealla rengaspaineella. (2,5 - 2,8 bar riippuen kulloisestakin kuormasta.) Ei ole kovinkaan paljoa negatiivistä mainittavaa. Mutta hiukan on.
Ajossa ilmeneviä kulumajälkiä. Lisäksi kivi kuviossa.
Hitaassa nopeudessa, lähinnä ryömintänopeudessa, kun ajetaan epätasaista kuten pitkittäin urautunutta tai rikkinäistä pintaa on kuljettajan oltava tarkkaavainen koska pyörä pyrkii mutkittelemaan. Erityisesti risteyksissä joissa on voimakkaita kulumisuria pitää olla tarkkana. MP-renkaalla sama ilmiö on lievempi mutta ilmenee sillä alkuperäisrengaskin on 200 mm leveä. Riippuu monttujen tai urien syvyydestä ja reunojen jyrkkyydestä.
Vastaohjauksella
Mutkaisella tiellä pitää käyttää vastaohjausta hieman voimakkaammin kuin että ajaisi mp-renkaalla. Tämä on vain tottumiskysymys. Voimaa ei sen erityisemmin tarvita. Rengas ei nouse syrjälleen vaan jyrkässäkin kaarteessa on kulutuspinta liki kokonaan tietä vasten. Mitenkään kovin syvää kallistusta ei pyörällä yleensäkään eikä edes alkuperäisrengastuksella voi tehdä.
Muita poikkeamia en ole huomannut.
Pitoa
Hyviä puolia on sitten enemmän: parempi kiihdytys, jarrutus ja sivuttaispito mp-renkaaseen verratuna sillä auton renkaan kumiseos on pehmeämpi kuin mp-renkaan. Kallistelu märällä asfaltilla ei ole aiheuttanut havaintoja luistosta tai epävakaudesta. Mp-renkaalla luistonesto kiihdytyksessä aktivoitui helposti mutta autonrenkaalla sellaista ei ole ilmennyt kuin soratiellä.
Lyhyempi kehäpituus
Alkuperäisrengastukseen verrattuna nykyisen renkaan kehä on muutaman prosentin lyhyempi. Se sai sen aikaan että voi käyttää vaihteiston kahta ylivaihdetta huomattavasti aikaisemmin kuin alkuperäirengastuksella. Samalla polttoaineen kulutus pieneni. Paha sanoa tarkalleen paljonko johtuu välityssuhteen muutoksesta ja paljonko on säästöä vierintävastuksen hyväksi.
Kulutuskestävyyttä
Koska kulutuspintaa on mp-renkaaseen verrattuna moninkertaisesti tietä vasten on sen kuluminen ollut hyvin vähäistä. Auton rengas kestää moninkertaisesti mp-renkaan iän eikä ajettavuus muutu kuten käy mp-renkaalle sen kuluessa keskeltä enemmän kuin sivuista.
Pikkutöyssyt eivät tunnu
Auton renkaan suhteellisen alhainen paine suhteessa tiehen kohtaavan renkaan pinta-alaan tekee matkanteosta mukavampaa vaimentemalla ja vierimällä tasaiseen pienten töyssyjen ja kuoppien yli. Isommat montut hoitaa takajoustintuet jotka ovat osoittautuneet säädettävyydeltään ja ajotuntumalta varsin hyviksi.
Molemmat kyytiläiset ovat yli 100 kg painoltaan sekä lisäksi kaksi isoa sivulaukkua sekä yli 50 -litrainen takalaukku ja sen päällä telttailuvarusteet.
Outo ei huomaa mitään
Henkilöt jotka ovat kokeilleet pyörääni eivät ole huomanneet että ajavat auton renkaan varassa. Asiasta kun olen maininnut niin asiaa on vain ihmetelty tai suhtauduttu niinkin että ei olisi edes kokeillut jos olisi tiennyt että pyörässä on auton rengas. Melko tunnepohjaisesti asiaan suhtaudutaan.
Epäilijöitä riittää
Tapahtumissa kuulee monenlaisia kommentteja takarenkaasta. On epäileväisiä ja niitä jotka tietävä paremmin ja tuomitsevat koko asian. Kun sitten kysyy että oletko kokeillut niin vastaus on että "en mutta en silti ajaisi". Aika sisältököyhä mielipide. Kannattaisiko pitää ihan vain suunsa kiinni.
Eräs henkilö toivoi että kaatuisin. Todistaako se renkaan huonoutta? Monet kaatuvat moottoripyörillään. Niin minäkin aina silloin tällöin.
Rahaa säästyy
Talousasiat ovat merkittäviä: 17.000 km matkalla olisin tarvinnut jo vähintään kaksi, jopa kolme, uutta takarengasta noin 220 - 300€ kappalehintaan sekä rengastyöt.
Melkoinen ero siihen että alla oleva rengas on maksanut 60€ plus rengastyöt jotka toki tein itse. Muutama euro säästyi siinäkin.
Säästöt olen kuitannut ajamalla enemmän.
Vaihtoväli
Nykyinen takarengas on alla ainakin vielä tulevan, kolmannen ajokauden, ehkä pidempääkin. Tutkin tietysti kulutuspinnan vahvuuden sekä onko kumi kovettunut tai onko siinä murtumia havaittavissa ennen tulevaa ajokautta. Toistaiseksi nämä asiat ovat kunnossa.
Massiivinen custom
Pyörä painaa kuormattuna noin 660 kg. Takapyörälle siitä tulee noin 65%. Se on vähemmän kuin renkaalle on tarkoitettu kantavuutta henkilöautossa. Siinäkään suhteessa ei rengas joudu kovalle rasitukselle.
Juttu takarenkaan asennuksesta.
Ristikudos eteen
Eturenkaaksi valikoitui jämäkkä ja moderni ristikudos-vyörengas-yhdistelmä. Varsin painava kumi. Paljon kulutuspintaa ja kuviointia, pääosin, vain renkaan sivuilla. Kuluminen lienee tasaista. Kolmas eturengas tämän takarenkaan kanssa. Koko on 130/70B18. Isokokoinen kumi joka täyttää etulokasuojan alaisen tilan melko tarkkaan.
Säästyy reissussa rengashommilta
Auton renkaan suhteen on helppo suunnitella matkoja kun ei tarvitse ottaa huomioon milloin tulee renkaanvaihto sillä se tulee vasta muutaman vuoden päästä jos ei tapahdu rengasrikkoa.
Eturengas kestää jonkin aikaa mutta se on helpompi vaihtaa ja yleensä löytyy kohtuuhintaisia vaihtoehtoja. Ajan kuitenkin sen verran että renkaanvaihtoja tulisi, vakiorenkailla, joka ajokaudella ainakin yksi mutta suurella todennäköisyydella kaksikin.
Uusi Kenda.
Seurannassa
Muutama tuhat takana uudella Kendalla ja matka on käynyt hyvin. Hieman raskas äkillisissä suunnanmuutoksissa mutta sitä vakaampi. Vastaohjauksella kääntyy. Jos osoittautuu kustannustehokkaaksi renkaaksi niin harkitsen samanlaista seuraavaksikin eturenkaaksi.
Muutama tuhat takana uudella Kendalla ja matka on käynyt hyvin. Hieman raskas äkillisissä suunnanmuutoksissa mutta sitä vakaampi. Vastaohjauksella kääntyy. Jos osoittautuu kustannustehokkaaksi renkaaksi niin harkitsen samanlaista seuraavaksikin eturenkaaksi.
Myös Amerikassa
Tässä eräs amerikanvideo aiheesta ja lyhyt selvitys omistajansa mielipiteitä. Niihin mainintoihin on helppo yhtyä.
Tässä pätkä rata-ajoa matkapyörällä auton rengas takana.
Yllytyksestä
Minua on arvosteltu että olen yllyttänyt käyttämään auton rengasta moottoripyörässä. Päin vastoin. Älkää missään tapauksessa seuratko esimerkkiäni. Jos kaatuu jostakin syystä niin syy on silloin takarenkaassa eikä vakuutuskaan ehkä korvaa vaurioita.
Koska ratkaisusta on tullut pysyvä eli jatkan aktiivisesti mainitulla rengastuksella niin kävin katsastusasemalla merkityttämässä renkaan pyörän rekisteritietoihin vaihtoehtoisena rengaskokona. Ehtona se että rengastus on turvallinen. Tämän päätöksen tekivät kaksi katsastusvirkailijaa yksimielisesti tutkittuaan asiaa. Nyt rengas kelpaa myös vakuutusyhtiölle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti