Outo juttu
Voi äkkiseltään vaikuttaa erikoiselta että mitä puhdistamista kahvoissa ja polkimissa on. Ne ovat kuitenkin ne tärkeimmät hallintalaitteet ja niiden käytettävyyden tulee olla hyvässä mallissa.
Kuluvat käytössä
Jos ei puhdista niin nivelet kuluvat ja kahvojen liikeradat muuttuvat ja hallittavuus hankaloituu. Tämäkin on niitä häiriöitä joka tulee hitaasti ajan kanssa eikä eroa alkuperäiseen siksi huomaa. Eron havaitsee vasta sitten kun osat on puhdistettu, voideltu ja uudelleen käyttöönotettu. Tai silloin kun ne hajoavat.
Kahvassa vai muussa
Pyörää huoltaessani huomasin että kytkinkahva liikkuu hieman nykien. Asia voi johtua myös vaijerista. Ryhdyin kuitenkin kahvan irrotukseen. Se on helppo homma eikä vaadi kuin normaaleja käsityökaluja. 10 mm:n lenkkiavain, talttapäinen ruuvimeisseli sekä pieni muovivasara.
Italiankahvat
Tämä Domino-merkkinen kahvatyyppi on hyvin yleinen italialaisissa pyörissä. Kahva ja kahvarunko ovat vasemmalla molemmat Dominoita. Myös oikealla kahva on Domino mutta jarrusylinteri on Brembo. Tekevät ilmeisesti yhteistyötä. Osat sopivat keskenään melko hyvin. Samoja kahvoja näkyy olevan myös Yamahoissa sekä Hondissa. Tarkistin Kerhon pyörävalikoimasta.
Purkaminen
Ensin kahva on saatava irti kahvarungosta puhdistusta varten. Helposti tulee ajatus siitä että sen kun vain ruiskii voiteluainetta nivelkohtiin. Se kyllä voitelee mutta ei tuo likaa pois akseleilta ja liukupinnoilta. Käytön myötä syntyy välyksiä kun lika hioo hiljalleen. Sitä yritän välttää.
Centauron kytkinkahva.
Antiikkiosa
Sen juuressa on myös tyhjäkäynnin korottimen vipu mutta se on tarpeeton sillä moottorinohjaus nykyisellään hoitaa tyhjäkäynnin säädöt itse. Mutta kaikki liikkuvat osat on tarkoitus irrottaa samalla.
Sen juuressa on myös tyhjäkäynnin korottimen vipu mutta se on tarpeeton sillä moottorinohjaus nykyisellään hoitaa tyhjäkäynnin säädöt itse. Mutta kaikki liikkuvat osat on tarkoitus irrottaa samalla.
Akselin irrotus ensin.
Työjärjestys
Kahvarungon (Musta osa) alapuolella on mutteri joka avataan ensin. Sitten irrotetaan ruuvarilla itse akseli. Se on siis kierteellä kiinni kahvarunkoon koska alunperin on tarkoitettu että sillä säädetään ryypynvivun kitkaa että ryyppy pysyy päällä. Vaijerin säätöholkki kierretään pohjaan.
Kahvarungon (Musta osa) alapuolella on mutteri joka avataan ensin. Sitten irrotetaan ruuvarilla itse akseli. Se on siis kierteellä kiinni kahvarunkoon koska alunperin on tarkoitettu että sillä säädetään ryypynvivun kitkaa että ryyppy pysyy päällä. Vaijerin säätöholkki kierretään pohjaan.
Kahva irti akseliltaan.
Pientä temppuilua
Alapuoli on nyt ylöspäin ja vaijerin säätö pohjassa. Kahva käännetään sellaiseen asentoon jossa vaijeri irtoaa. Homma ei vaadi lainkaan voimaa.
Alapuoli on nyt ylöspäin ja vaijerin säätö pohjassa. Kahva käännetään sellaiseen asentoon jossa vaijeri irtoaa. Homma ei vaadi lainkaan voimaa.
Tästä asennosta kääntäen vaijeri irtoaa.
Pesua
Vaijerin irrotuksen jälkeen voi pestä liuottimella kahvarungon ja kahvan osat. Bräkleen on tehokasta mutta miedommillakin liuottimilla ja pienellä pensselillä pärjää.
Vaijerin irrotuksen jälkeen voi pestä liuottimella kahvarungon ja kahvan osat. Bräkleen on tehokasta mutta miedommillakin liuottimilla ja pienellä pensselillä pärjää.
Kahvan säätönivelen akseli irrotettu.
Vain lievää voimaa
Kun akselista on irrotettu lukkorengas niin muovivasaralla napauttamalla akseli lähtee pois ylöspäin.
Kun akselista on irrotettu lukkorengas niin muovivasaralla napauttamalla akseli lähtee pois ylöspäin.
Lähes kaikki kahvan osat. Kuvasta puuttuu säätöakselin lukkorengas.
Yksi säätövakio
Säätönapin akselia en irrottanut. Se ei käytössäni kulu eikä tarvitse voitelua sillä sillä on vain yksi asento joka sopii nakkisormilleni. Muut osat pesin perusteellisesti.
Säätönapin akselia en irrottanut. Se ei käytössäni kulu eikä tarvitse voitelua sillä sillä on vain yksi asento joka sopii nakkisormilleni. Muut osat pesin perusteellisesti.
Puhtaat osat voideltuina kevyesti ja koottuna.
Löysiä kahvoja
Jokainen motoristi on varmaan törmännyt kahvoihin jotka roikkuvat ja lerppuvat kuin ajokoiran korvat. Sellaisia on ikävä käyttää eikä ainakaan anna hyvää kuvaa myytävästä pyörästä.
Puhtaus säästää
Jokainen motoristi on varmaan törmännyt kahvoihin jotka roikkuvat ja lerppuvat kuin ajokoiran korvat. Sellaisia on ikävä käyttää eikä ainakaan anna hyvää kuvaa myytävästä pyörästä.
Puhtaus säästää
Puhdistus tulee paljon halvemmaksi kuin uudet kahvat tai niiden korjaussarjat. Eikä sitä tarvitse tehdä edes joka vuosi. Jos ajetaan maastossa tai muutoin pölyisissä olosuhteissa voi puhdistaminen olla tarpeen useamminkin.
Pintaa syvemmältä
Päältä päin ruiskutteleminen ei riitä vaan ne kuluvat kohdat ovat syvemmällä ja sinne se likakin hakeutuu. Huoltoliikeet eivät tee näitä hommia kuin pyydettynä tuntitöinä. Kävin läpi molemmat kahvat läpikotaisin. Siihen meni noin tunti.
Päältä päin ruiskutteleminen ei riitä vaan ne kuluvat kohdat ovat syvemmällä ja sinne se likakin hakeutuu. Huoltoliikeet eivät tee näitä hommia kuin pyydettynä tuntitöinä. Kävin läpi molemmat kahvat läpikotaisin. Siihen meni noin tunti.
Myös vaihdepoljinmekanismi sai puhdistumiskohtauksen.
Vaihdepolkimen vivusto.
Palasiksi ja puhtaaksi
Purin koko vivuston ja tarkistin ettei ole ylimääräisiä välyksiä ja voitelin niukasti liikkuvat kohteet. Kuten kuvasta näkyy on vivusto koottuu Uniball-tyyppisistä nivellaakereista. Nykyään edullisia hankkia ja kestävät kulutusta pitkään. Eivätkä ruostu.
Muuta puhdistusta
Seuraavaksi irrotan ohjaustangon sähkökytkimet. Ne ovat olleet paikoillaan yli 20 vuotta. Ehkä nekin tarvitsisivat puhdistusta ja voitelua.
Purin koko vivuston ja tarkistin ettei ole ylimääräisiä välyksiä ja voitelin niukasti liikkuvat kohteet. Kuten kuvasta näkyy on vivusto koottuu Uniball-tyyppisistä nivellaakereista. Nykyään edullisia hankkia ja kestävät kulutusta pitkään. Eivätkä ruostu.
Muuta puhdistusta
Seuraavaksi irrotan ohjaustangon sähkökytkimet. Ne ovat olleet paikoillaan yli 20 vuotta. Ehkä nekin tarvitsisivat puhdistusta ja voitelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti