torstai 13. joulukuuta 2018

Apuvirtalähde matkakäyttöön

Markkinatutkimusta
Tutkailin markkinoita sillä silmällä mikä olisi edullisin ja sopivin apuvirtalähde läppärille, kameralle, puhelimelle ja tietenkin käynnistysvirtaa autoon ja moottoripyöriin. Ehkä kai sähköperämoottoriinkin.

Rajumpaa starttivirtaa
Tarjolla oli myös ultrakondensaattorilaite jossa, kokoonsa nähden, on julmetusti virtaa hetkelliseen käyttöön. Sen rajoitus on että se ei sovellu pienvirtalähteeksi pienlaitteille. Siksi piti hankkia yhdistelmälaite.

Ostomesta
Hankkimani laitteen hinta on 99€ Puuilossa. Matkalla Kerhoiltaan poikkesin kaupoilla. Sinne meni veronpalautukset eikä ihan riittänytkään.

Voi jäädä käyttämättä
Tämä laite kuuluu sarjaan "toivottavasti ei koskaan tarvita". Siis hätäapulaite. Itselle ei ole useinkaan sattunut että olisin jäänyt pulaan ajoneuvon vian vuoksi. Toki niitä on tullut mutta olen tehnyt korjauksen tai väliaikaisen "patentin".

Rankkoja kokemuksia
Ainoat kerrat kun on tarvittu apua on ollut lataussäätimen hajoaminen ja toinen kerta kun pyörä syttyi ajossa palamaan. Nekin kunnostin paikanpäällä mutta se vaati hieman enemmän aikaa, varaosia ja kaveriapua.

Kokemukset puuttuvat
Koekäyttänyt en vielä ole. Täyteen lataus on ollut ainoa toimenpide toistaiseksi. Neljä sinistä lediä loistaa kun laitteen akku on täynnä. Viimeisenkin syttyminen kesti laitteen laturilla noin tunnin kun latausta oli jäljellä kolme ledin ilmoittama määrä. Mitä se sitten onkin.

Virtalähteitä ennestään
Pyöräni California 1400 GTS omaa kaksi USB virtalähtöä mutta varsin vaatimattomalla teholla. Rinnalla 12 voltin "tupakansytytin" virtalähde. Siinä ei ole tehorajoitusta. Venäläinen Glonasspohjainen Tomtom paikannusjärjestelmä saa virtansa jälkimmäisestä lähteestä.

Virtaliittimet pyörissäni
California Adamantissa on 12v tupakinsytytinliitäntä. Alkoholipyörässä vain USB mutta myös asennus tietokoneelle. Amerikanpyörässä ei ole virtaliitintä eikä myöskään V10 Centaurossa mutta California 1400 GTS omaa kaksi matalavirtaista USB-liitintä sekä yhden tupakinsytytinliittimen.

California 1400 GTS.

Veneilyyn
Laite voi olla hyvä apu mökkireissuun sähköperämoottoriajeluille jos pari vuotta ikääntynyt starttiakku luovuttaa,
Laite ja johtimet mahtuvat palttoon taskuun. Kunhan muistaa ottaa mukaan.

Valot kertovat
Kyseiset ledit kertovat lataustilan: neljä palaa on täysi teho, kolme palaa niin on vielä virtaa mutta yksi ja kaksi palavaa valoa edellyttävät latausta jos aikoo käynnistysapua saada mutta niiden osalta virtaa on vielä hyvin pienemmille laitteille.

Paksu vihko ohjeita
Käyttöohje turvallisuusohjeineen on laaja. Kerholla ei ollut tilaisuutta perehtyä. Perehdyn lisää kunhan joudan. Paljon oli papereissa varoituksia.

Kuvat keskentekoisia
Alla joitakin kuvia. Läppärini käyttöjärjestelmän päivityksen seurauksena kuvankäsittelyohjelma Pinta ei oikein toimi oikein. Rajaus ei tahdo onnistua millään. Tai tallennus.

Opiskelua
Pinta ei todellakaan toimi Ubuntun uusimmassa päivittämässäni  versiossa ja on ollut aiemminkin hieman epävakaa. Siiryin Gimp-kuvankäsittelyn käyttäjäksi.
Hain siis Ubuntun oheisvalikoimasta perusteellisemman kuvankäsittelyohjelman. Meni pari tuntia opiskeluun mutta nyt kuvat ovat kokolailla sellaisia kuin haluan.

 Säilytyskotelo

Hienon näköinen iso kotelo
Kotelo on nailonkangasta ja keinonahkaa. Varsin tukevan tuntuinen pakkaus. MP-käytössä liian iso tarpeeseen nähden. Pitänee löytää marketin hyllystä pienempi kotelo johon tulevat vain tärkeimmät osat setistä. 

Kotelon sisältö.

Valkoinen johdin on USB-jaotin. Se antanee mittakaavaa laitteen koosta.
 
Ei juurikaan kämmentä isompi

Liittimet ja käyttökytkin sivulla.

Eri tehoisia lähtöjä
Liittimissä on eri jännite ja myös eri virtamäärä. Jos jännite on isompi niin virtaa on vähemmän. 
Jumper on liitin isolle purkausvirralle. Kutsutaan starttiavuksi.

Lamppu ja liittimet päädyssä.

Valoa
Vasemmalla kohtuutehoinen valaisin, kaksi eri tehoista USB-latausliitintä ja itse apuvirtalähteen latauspistoke.

Ikävä ominaisuus
Jatkoa seuraa kunhan tutustun laitteeseen tarkemmin. Yksi huono piirre on. Lataus on suoritettava 230V verkkovirralla. Ei siis voi ladata käyvän ajoneuvon virtapiiristä hiljalleen. Pitää siis aina käytön jälkeen muistaa ladata täyteen.

Pienempään tilaan
Moottoripyörään en tätä kelpuuta säilytyskoteloineen vaan otan apukaapelit ja muut tarpeelliset osat mukaan erikseen. Menevät siten paljon pienempään tilaan. Autossa tämä säilyy hyvin matkustajan penkin alla koteloineenkin.

Pahvilaatikossa
Näyttävät kannet houkuttavat ostamaan. Mutta ei tuote muutoin erotu hyllystä. Vaikutti halutulta sillä ei niitä ollut Lielahden myymälässä enää monia tarjolla.

 Pahvilaatikko

 Takapuolella on informaatiota.

Laatua?
Onko Einhell laadukas vai ei. Heidän tuotteitaan on paljon eri firmoilla tarjottavana ns. halpisosastoilla. Miten lienee tämän kanssa?

Käytäntö ratkaisee
Vastaus on varsin yksinkertainen: virran puutteessa jäänti matkalle. Paljonko haluaa maksaa siitä että matka jatkuu välittömästi vain pitääkö odotella vakuutusyhtiön hinausautoa.

Omat kokemukset
Käytännössä on ollut niin että en ole jäänyt kovinkaan usein tien varteen tai avutta mutta sen verran kuitenkin, silloin kun oli vanhoja japsipyöriä käytössäni, että tiedän miltä tuntuu kun matka ei etene.

Huomioon otettava seikka
Kerhokaveri osti kokolailla saman hintaisen apuakun K-Raudasta ja ulkomaanreissulla käynnisteli sillä muiden pyöriä meneenä kesänä mutta kun oman taloutensa pyörä ei lähtenyt käyntiin omalla akullaan niin seurasin vierestä kuinka täysin uupuneen akun suhteen tulee menetellä. Siinä vaiheessa apuakku turposi ja rikkoi kotelonsa. Arvattavasti oikosulkuun menneen akun suhteen ei ole mitään tehtävissä. Apuakku ei toimi käyttöakkuna koska se ei ota virtaa vastaan. Vaarassa voi olla ajoneuvon latausjärjestelmä.

Asia vaurioon selvisi
Kerhokaverin apuvirtalähde oli jo varsin tyhjä. Silloin jos yrittää ottaa tehoa ulos niin jännite jää alas mutta virtamäärä kasvaa niin että apuakut kuumenevat. Siksi laite halkesi ja meni lopullisesti pilalle. Apuvirta-akku pitää olla täyteen tai melkein täyteen ladattu että siitä lähtee riittävä jännite mutta virta jää sille tasolle että apuakku ei hajoa vaikka voi kuumeta.

Käyttökokemuksia käytännössä kevään -19 mittaan
Virtalähteen valaisinta on tullut käytettyä pari kertaa. Toimii siinä käytössä mutta on kömpelö kädessä ja sijoitella. Parempi kuitenkin kuin ei lainkaan valoa. Alla varsinaisia "tehokäyttöjä".

Monivammainen
Akku sökö moottoripyörässä ja ensimmäinen kevätkäynnistysyritys talven seisoneeseen japanilaiseen V2-koneeseen. Pyörässä oli solenoidissa vikaa. Lisävirtakaan ei kulkenut koska pyörän akku oli oikosulussa ja solenoidi ei aina "vetänyt". Lisävirtalähde vain lämpeni ja pyörä jäi käynnistymättä. Lisävirta ei auta jos se ei pääse perille. Kaasuttimien kunnostakaan ei ollut varmuutta. Pyörä lähti merkkihuoltoon kunnostettavaksi.

Puhelin ja tietokone
Puhelimen ja tietokoneen virtalähteenä varsin riittoisa. Tehokkaampi kuin kannettavan tietokoneen vakioakku. Useamman kertaan on ladattu puhelinta.

Tositoimi
Nummijärvellä moottoripyörän käynnistys jossa tyhjentynyt akku. Isokuutioinen rivimoottori. Solenoidi vain naksui. Lisävirtalähde kytkettiin pyörän akkuun ja käynnistyminen tapahtui välittömästi. Lisävirtalähteen näyttö ei edes reagoinut eli sitä ei tarvitse ladata tämän käynnistyksen jälkeen uudelleen.

"Matkalataus"
Lataus kuluttavien tehtävien välillä tapahtuu suht hitaasti. Erityisesti auton tai moottoripyörän "tupakinsytytinliitännästä". Verkkovirtalataus ei sekään ole nopea mutta parempi ajallisesti.

Vajaalla ei kannata yrittää liikaa
Kun laitteen näytössä palaa vähintään kolme lediä on se käyttökunnossa käynnistystoimiin. Vähemmillä valoilla sitä voi käyttää esim. puhelimen lataukseen mutta ei saa käyttää käynnistyksiin. Lisävirtalähteen on syytä olla täynnä jos käynnistetään isomman pään moottoreita. Isoissa V2-moottoreissa aloitusvirta on hyvin korkea joten laite kannattaa pitää täyteen ladattuna matkassa.

Käynnistelyjä ja latausta
Omassa käytössä laitteesta ei ole tarvinnut ladata kuin puhelinta ja kameraa.
Muutamaa akkunsa kypsyttänyttä moottoripyörää on käynnistetty menestyksekkäästi. Myös yksi auto.
Varsin vähällä käytöllä kuitenkin. Mutta on hintansa väärti jos sattuu tarvitsemaan. 
 
Mökillä
Talouden kesämökki on syvällä synkässä metsässä suuren järven rannalla. Sähkö tulee niin sanottua ilmalinjaa myöden eli on herkkä puiden kaatumiseen linjalle. Näin kävi kesällä 2020. Puoli vuorokautta sähköt poikki. Ulkona ei viihtynyt mutta sisällä takkatulen ääressä oikein hyvin. Tietokone ja sen nettiyhteys pelasi hienosti mutta läppärin akku puutui parissa tunnissa. Apuvirtalähteestä oli vielä iloa kolmeksi tunniksi.

Keväällä 2022
Sama apuvirtapankki on edelleen matkassa. Talvella autossa ja kesällä kunkin käytössä olevan ajoneuvon matkassa. Eniten on käyttöä ollut Mökillä sillä myrskysää helposti katkoo verkkovirran. Eihän sillä kahvia keitä mutta saa tietokoneen toimimaan. Seuraavaksi eniten muiden henkilöiden moottoripyörien apukäynnistyksessä. Eräs kerhokaverini tarvitsi apukäynnistystä samalla reissulla kolme eri kertaa menneenä kesänä. Todennäköisesti hän on sittemmin hankkinut uuden akun Hondaansa tai laittanut latauksen kuntoon. Harvakseltaan on ollut tarvetta mutta hommansa on hoitanut toistaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti