sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Auton rengas moottoripyörässä, kausi 3 alkaa


Herättää intohimoja
Tämä on hyvä aihe motoristien keskuudessa ja muutenkin synnyttämään keskustelua ja jopa aggressiota. Auton renkaan asentaminen moottoripyörään takarenkaaksi. On niitä, kuulemma, eturenkaanakin. Omassa pyörässäni on niin kapea etuvanne että siihen ei auton rengasta löydy.

Jo toinen kesä
Kaksi kautta on nyt tullut ajettua sillä kokoonpanolla. Hieman vajaat 20.000 kilometriä. California 1400 GTS:n konaiskilometrit ovat liki 30.000. Edessä nyt pyörän neljäs eturengas. Siirryin käyttämään ristikudosrengasta edessä. Toivoakseni se kestää enemmän kuin alkuperäistyyppinen vyörengas.

Eturenkaita kuluu enemmän
Auton renkaan ollessa takarenkaana ovat saman matkan kulkeneet kaksi eturengasta. Kumia siis kuluu. Mutta lähinnä edessä. Takarengas on edelleen hyvässä kunnossa ja siitä kuluu pintaa noin yksi millimetri 10.000 km kohti. Nyt siis lähes kaksi millimetriä on muruina maanteillä.

Kulutuspinta
Pintaa sakkorajaan, 1,6 mm, on vielä liki kymmenen millimetriä. Matkaa voi siis tehdä vielä pitkään.

Haitat vähäisiä
Rengaskokeilustani ei ole ollut toistaiseksi mitään haittaa. Paitsi satunnainen poskensoitto ja jopa toive siitä että kaatuisin niin oppisin. Mitä oppisin? Kaadutaan moottoripyörän renkaillakin. Jopa enimmäkseen.

Ei hyväksi kellekään
En tietenkään suosittele kenellekään auton renkaan käyttöä moottoripyörässään. Se kun ei sovi, rengasliikkeestä saamieni tietojen mukaan mp:n vanteelle lainkaan eikä se käyttäydy kuten mp:n rengas. Tämä on taas näitä tilanteita "mahdotonta mutta silti toimii".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti