Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
sunnuntai 30. joulukuuta 2018
Pikkupaku täyttää vuosia
Ikää kertyy
Dacia Logan Van täyttää vuodenvaihteen jälkeen 10 vuotta. Samoin on kilometrien kanssa: tulee 100.000 km täyteen näinä päivinä.
Vähän ajoa nykyisin
Ajoa tulee harvoin. Ehkä kerran viikossa jos sitäkään talvikaudella. Silloinkin vain noin 50 kilometriä kerralla. Auto liittyy paljolti harrastukseeni. Muita ajoja ei paljoa ole. Satunnaisia kyläilyjä lähiseudulle.
Todellinen käyttötarve
Kesämökin ylläpito ja sinne kulkeminen ei onnistu yleisillä kulkuneuvoilla. Tarvitaan pakettiauto tai ainakin iso farmariauto. Matkassa on rakennusvälineitä, hitsauskone, taittotikkaat, rakennustarvikkeita, painepesuri, matkajääkaappi, ym tilaa vievää henkilökohtaisten varusteiden lisäksi.
Mökillä kun on aina jotain laitettavaa. Jos ei akka valita niin vene vuotaa.
Vähän vikoja
Jarrut piti purkaa ja puhdistaa jo alkupään kilometreillä sillä sinne oli kertynyt likaa joka sai jarrut laahaamaan. Ei aiheuttanut kustannuksia.
Muut viat ovat olleet polttimoiden palamisia ja lämmittimen puhaltimen tehonsäätöpiirin kärähtämisen. Varaosa oli noin 70€. Vanhakin säädin on sittemmin korjattu: se maksoi 1,5€.
Raidetangon nivel oikealle vaihdettu: hinta 20€ ja vaihto saman verran +20€ suuntauksesta Sääksjärveläisessä autohuollossa. Laittoivat odottaessa.
Klommoja ja naarmuja
Korissa ei ole ruostetta lainkaan. Kolhuja ja kiveniskemiä sen sijaan on tullut mutta niistä ei ole välitetty koska ne eivät vaikuta käyttöominaisuuksiin.
Päästöarvoissa pysytty
Vain kerran tuli katsastuksessa iso lukema. Siihen vaikutti kova pakkanen. Katsastushallissa huudatettiin konetta hetki niin arvo oli jo hyväksyttävä. Savutusta ajossa ei ilmene.
Ei hylkäyksiä
Katsastukset ovat sujuneet hyvin. Kaikki on tehty samassa firmassa Sääksjärvellä. Ajovalojen "lasi" on kärsinyt molemmin puolin kiveniskuista ja siksi olen ne vahannut ennen katsatusta. Kahvia ja Marie-keksejä.
Tuulilasin kiveniskemät
Kaksi kertaa on kiveniskemä tehnyt ison loven tuulilasiin. Tuulilasikorjaamo on ne korjannut liki näkymättömiin.
Huollot olen tehnyt pääosin itse
Lukuun ei kuulu isompi huolto jossa vaihdettiin apulaitehihna ja jakohihna. Sen suoritti yksityinen huoltokorjaamo Sääksjärvellä.
Kulut minimissä
Kulujen karsimiseksi olen käyttänyt edullista moottoriöljyä ja se on vaihdettu poikkeuksetta 10.000 km välein kuten myös öljynsuodatin.
Ainakin kolme vuotta vielä
Tarkoitus on käyttää tätä autoa kolme - viisi vuotta vielä. Riippuu siitä miten auto kestää. Jos tulee isoja vikoja niin menee paalaukseen. Ajot pyritään minimoimaan käyttämällä julkisia mökkimatkoja lukuun ottamatta. Eikä sinne julkisilla pääsisikään. Matkaa noin 400 km.
Kesällä ei tarvita autoa matkaillessa
Kesäkäyttöön on kunnossa neljä erilaista moottoripyörää. Osaan niistä on huolto vielä vaiheessa.
Mikä Logan Vanin jälkeen?
Suurella todennäköisyydellä saman merkkinen jos ei jopa mahdollisimman vastaavanlainen. Voi olla että tarvitaankin vain aivan pikkuinen auto. Dacia on toiminut hyvin ja kulut ovat olleet alhaiset sekä tyytyväisyys korkealla.
Korvaaja voi olla Dacia Dokker Van.
Uusissa turhia varusteita
En haluaisi maksaa lisävarusteista enkä edes niistä varusteista joita nykyautot on tilkitty täyteen vakionakin. En tarvitse navigaattoria tai hienoja stereoita enkä erilaisia avustimia. Yli 40 vuotta olen selvinnyt ilman. Ilmastointi pitää olla vaan ei sekään ihan pakollinen ole. Jos halvalla saa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti