Joutoaikaa muuton ohella
Ehdin tänään hieman GuzziDiagilla katselemaan Jackalin tiedostoja. Se antaa jatkuvasti vikailmoitukseksi kaasunaasentopotentiometrin eli TPS:n. Ettei muka toimisi. Kaikki tuntui silti toimivan. Myös Co-arvoa kokeeksi rukattiin arvosta 30 arvoon 15. Alla kuvia.
Lievää ihmettelyä
Kaasunasentopotentiometri
antoi läppärunkojen asennuksen jälkeen hieman omituisia lukemia.
Moottori sen sijaan kävi varsin nätisti. Ylimmässä kuvassa staattinen,
kone sammuksissa, näkymä.
Sama näkymä sekä yleismittarilukema
Millivolttien ihmeellinen mittaustulos.
Mittausta kahdella tapaa
Vasemmalla analoginen näyttö suoraan TPS:n navoista. Moottori käy. GD:n arvo on ristiriidassa aika reilusti. Tätä ei ole ennen kohdalle sattunut.
Ohessa Co-arvoa pudotettiin 15 pykälää lukemasta 30. Edelleen käy mutta GD:n näyttö ei ihan seuraa todellisuutta.
On tiedossa
Että analoginen ja digitaalinen signaali eivät seuraa toisiaan samaan tahtiin. Digitaalinen signaali kulkee portaittain. Analoginen numero kerrallaan ilman hyppyjä. Nyt vain on digisignaali menossa isoja hyppyjä joihin en ole tottunut. Toisaalta, ei mitään hätää sillä kone käy nätisti ja ottaa kierroksia. Meikäläisen pitää vain ihmetellä tätä asiaa.
Välijohdot TPS:n liittimeen.
Välijohdossa on kolme haaraa
Urospuoleiset liittimet asennetaan TPS:n alkuperäisen liittimen tilalle. Toinen haara johdoista liitetään samaan järjestykseen urosliittimillä TPS:n liittimeen. Kolmas haara on niin kutsuttu sokeripalaliitin. Siihen voi kiinnittää yleismittarin sondit. Mittaus tapahtuu keltaisesta ja punaisesta johtimesta.
TPS:n asentoa voi muuttaa
Kuvasta näkyy hyvin miten kaasuläpän asentopotentiometri on kiinni. Kahdella ruuvilla ja isoilla nelikulmaisilla aluslaatoilla. Pitkulaiset reiät mahdollistavat säätämisen.
Kiertämällä
Säätöä saattaa muuttaa kun ruuvit löysätään ja kierretään potentiometriä haluttuun suuntaan. Toinen suunta rikastaa seosta (vastakkaiseen suuntaan kuin kaasuläppä kiertyy) toinen laihentaa.
(Huom! Potentiometrin säätö on mahdollista vain tietyissä moottorinohjausjärjestelmissä kuten P7, P8, 16M, 15M ja 15RC. Myöhemmissä vastaava muutos tehdään tietokoneavusteisesti.)
Säätötekniikka paikalla.
Tutkitaan jos...
Asia on sen verran kiinnostava että se tutkitaan toimestani juuria myöden mikäli pyörän omistaja niin haluaa tai sallii. Homma pitää säästää ajokauden alun tietämiin niin voi ulkosalla kaasutella. Sisätiloissa Euro1-moottoria kierräteltäessä ei säästy päänsäryltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti