Sivut

maanantai 27. toukokuuta 2019

California Adamant tänään: pesu ja kytkinvaijerivaurio


Käyttöönotto kauden ajoihin
Tosin aiemmin olin jo tehnyt pikku kierroksen kylillä kun olin saanut moottorin kansiremontin tehdyksi.
Nyt siis pesu ja kevyt vahaus. Sen jälkeen Shellin baariin kahville. Matka alle kilometrin Kerholta.

Pesun jälkeen.

Shellillä remonttia
Onneksi oli kahvittelu sämpylän kera suoritettu.
Peruuttelin trikeä parkkiruudusta ja vedin kytkinkahvan pohjaan. Kuului napsaus ja kahva muuttui täysin veteläksi.

Mietintää korjauspaikaksi
Korjaanko siinä vaiko keksin keinon viedä trike joko parin kilometrin päähän Verstaalleni vaiko lähemmäs Kerholle. Periaatteessa pyörä lähtee käyntiin ykkönen päällä starttinapista ja vauhdissa voi vaihtaa ilman kytkintäkin. Luovuin ajatuksesta sillä olin runsasliikenteisellä taajama-alueella Elovainion tietämissä ja kerhon suuntaan olisi ollut liikennevaloissa lähtö loivaan ylämäkeen.
Vaihtoehto 1 tuli käyttöön. Muistelin että minulla on työkalukotelossa muovipussukassa Bilteman vaijerinkorjaussarja. Sieltähän se löytyi.

Purkua
Vaijeri oli yläpäästään irronnut juotoksestaan. Yleensä vaijeri menee poikki mutta näinkin voi käydä. Seuraavaksi pitää antaa vaijerin alapään säädöstä löysää että yläpäähän saa korvaavan nippelin. Korjausnipat ovat ruuvikiinnitteisiä. Eivät ole yhtä varmoja kuin juotetut nipat mutta nopeita käyttää. Lisäksi ne on tarkoitettu vain väliaikaiseen korjaukseen. Kuten nytkin. Tulen juottamaan vaijeriin uuden nipan kunhan kerkiän. 

Vanhaan vaijeriin hankalampaa
Kaikki rasva ja epäpuhtaudet pitää poistaa juotosalueelta. Se on jonkin verran haastavaa sillä kuumennus polttaa epäpuhtaudet kiinni ja siitä syntynyt karsta estää juotoksen pitävyyden. Siksi uusi vaijeri on aina parempi vaihtoehto.

Nippa irronnut vaijerin päästä.

Esteitä
Että vaijerin alapään säätöön pääsee käsiksi California Adamantista pitää irrottaa käsijarrun vipu koska se on säädön edessä tai vaihtoehtoisesti yrittää löysätä säätöä alakautta vaihteiston ja rungon välistä. Makuulta sekin onnistuu. Onneksi tavaratilasta löytyi pari hansikkaita joten kourat eivät mustuneet kovasti.

Tuolla takana on säätö.

Säätö näkyy osittain.

Makuultaan
Säädön toinen mutteri on kiinnityskorvakkeen toisella puolen. Sinne, onneksi, ylsi helpommin alakautta. Keräsin kahvion terassilta sääliviä katseita kun välillä nousin ja taas laitoin makuulle.

Korjaamoa ehdotettiin
Sieltä terassilta tuli huolestunut henkilö sanomaan että hän voi soittaa Autoliiton miehen auttamaan ja viemään pyörän korjaamolle. Kiittelin tarjoustaan mutta kiistin avun tarpeen. Pudisteli päätään ja jäi hetkeksi katselemaan.

 Uusi väliaikainen nippa paikoillaan.

Tarvikenippa
Se ei ole oikeaa kokoa mutta hoitaa hommansa väliaikaisesti. Mihinkään pidempään reissuun en tällä korjauksella aio lähteä. 

Nipan ruuvin kanta halkesi.

Laadussa sanomista
Ilmeisesti nämä Bilteman nipat eivät ole parasta laatua. Toisaalta, väänsin kyllä melko kovaa. Nipasta pidin kiinni pihdeillä ja ruuvarilla käänsin. Mutta eihän tämä tähän jää. Vaihtoehtoja on. Teen uuden vaijerin vanhaan kuoreen tai vaihdan kokonaan uuden vaijerin. Jos varastostani sattuu löytymään.

Kahvan akseli
Kytkinkahvan akselissa on myös rikastimen vipu. Siksi akselin alapäässä on M6-mutteri joka lukitsee akselin siihen asentoon että rikastimen vipu on kevyt käyttää mutta pysyy asetetussa asennossa. Asentoja on kolme: käynnistyksen aikainen rikastus, lievä rikastus kylmäkäyttöä varten ja rikastus pois päältä.
Akselissa on myös välyslevyjä: yläpäässä teräksinen ja kytkinkahvan kahta puolen muoviset tukilevyt ja keskellä teräsholkki. Lisäksi rikastimen vivun asentolevy. Vivussa on kaksi jousikuormitettua kuulaa jotka pitävät vivun asennoissaan kunhan akseli on säädetty oikein.

Terassi ja remonttiympäristö.

Alapään juotettu nippa.

Ruuvinippa
Olen sen pysyvyyden varmistanut juottamalla. Vivun toimintatila on melko ahdas koska kardaani on varsin likellä sitä. Kuvassa näkyvä ruuvi ja mutteri ovat yksi neljästä kardaanin etulaipan kiinnitysosista.

Väliaikaista korjausta ei näe.

Unohtuu helposti
Väliaikainen korjaus toimii siihen saakka kunnes pettää. Siksi pitää muistaa tehdä uusi vaijeri metritavarasta tai, vaihtoehtoisesti, laittaa alkuperäinen varaosavaijeri.

Biltemaan
Käyn noutamassa uuden vaijerin korjaussarjan. Tai ehkä kaksi. Toisen Verstaalle ja toisen mukaan California Adamantiin. Ei kauheasti tunnu lompakossa mutta taipaleella jossain avun ulottumattomissa niistä on arvokas apu. En edelleenkään ota matkan keskeytysvakuutusta. En tarvitse. 

Sama juttu muissakin vaivoissa
Viime viikonvaihteessa tein kokoontumisessa kaksi pikkujuttua: toinen oli renkaan paikkaus ja toinen apuvirran antaminen. Voivat sattua itsellekin mutta muitakin voi auttaa. Paikkausvälineet, pari kaasupatruunaa ja apuvirtalaite eivät juuri tilaa vie. Yleensä pyörän satulan alta tai jostain katteiden syövereistä sellaisille löytyy säilytyspaikka.

Varma käynnistys
Kämmenen kokoinen apukäynnistin. Monella eri kaupalla on näitä tarjolla.
Toki niiden käyttö pitää opiskella että homma sujuu liki pimeässäkin tai miljoonien pieneläinten piinaamana. Sisältävät hurjasti voimaa joten voi tulla nopeasti tuhoa väärinkäytettynä. Ei voi suositella tulentekoon.

Ei pelkästään omaan käyttöön
Olen monessa yhteydessä jelpannut antamalla hädänalaiselle apua. Useinkin kokoontumisissa mutta myös tien varressa. Joskus on ollut miniläppärikin mukana jos digitaalipuolella ilmenee ongelmia tai säätötarvetta.

Harvinaisempaa nykyään
Vaijerien määrä nykypyörissä on vähentynyt. Toimintoja on muutettu ajan myötä hydraulisiksi ja sähköisiksi. Useissa moottoripyörissä on enää vain kaasuvaijeri(t) ja ehkä satulan lukon vaijeri. Monessa ei niitäkään.

Rakenne muuttunut
Aikoinaan vaijerit olivat kuoreltaan terässpiraaleja ja niin ovat suureksi osaksi nykyäänkin mutta spiraalin sisään on ujutettu jo itsessään matalakitkainen teflonputki jonka sisällä vaijeri liukkaasti kulkee. Ei tarvitse, eikä saa, voidella. Vain vipujen akseleita voi voidella.

Vaijerin kuori
Vanhan ajan vaijerista kun kuluu puhki pinnassa oleva muovisukka niin se saa vettä sisäänsä. Sekä spiraali että vaijeri ruostuvat helposti. Jos suojasukka hajoaa uudehkosta vaijerinkuoresta tapaturmaisesti niin korjaukseksi voi hankkia kutistesukkaa ja sillä tiivistää vaijerin kuoren. Liimalla tai ilman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti