Sivut

maanantai 24. kesäkuuta 2019

California 1400 GTS: öljynvaihto


Öljynetsintää
Tarkoitus oli käydä pikaisesti Motonetissä ja ostaa pesuaineita ja -välineitä sekä neljä litraa Motul 10W60 synteettistä esteripohjaista moottoriöljyä.
Ensin lähimpään eli Pirkkalan Motonettiin. Siellä ei ollut. Toki lähinnä vastaavaa Motul 10W50 synteettistä olisi ollut. En ostanut. Ostin vain pesuaineet.

Toiseen osoitteeseen
Lähdin Tampereen Motonetiin Lielahteen eikä sielläkään ollut, ei edes 10W50 laatua. Kysyin neuvonnasta asian perään. Palveluhenkinen nuori mies tarjosi apuaan ja katsoi tietokoneelta. Tampereen myymälässä ei ole mutta Pirkkalan myymälässä olisi 10W60 tyyppistä kaksi neljän litran astiaa ja yksi litran astia.

Uusi yritys Pirkkalasta
Pyyhkäisin takaisin Pirkkalan pisteeseen mutta en löytänyt kuin litran purkin kyseistä ainetta. Siirryin palvelutiskille. Jälleen palveltiin ja siellä sanottiin että varastossa on, tietokone tietää. Sanoin että otan molemmat jotka löydät. Aikaa kului ja nuorimies palasi ja sanoi että ei ole varastossa vaan ne on siirretty myyntihyllyyn. Meni penkomaan samaa hyllyä jota jo olin penkonut. Ei ollut muuta kuin litran purkki.

Hieman ohkaisempaa
Ostin sitten ainoaa liki samanlaista eli Motul 10W50 synteettista öljyä. Arvelin että sekin kelpaa yhdelle ulkomaanreissulle. Ostin yhden neljän litran astian. Viskositeetista sen kuumasta päästä eroa on vain kymmenen pykälää. Sitä ehkä tarvittaisiin kuumana päivänä hitaassa kaupunkiajossa.


10W50 ja 10W60. Eri pyörät purkeissa.

Öljynvaihdon valmistelua
Kerholla homma kävisi helpoiten mutta siellä rakennetaan toista kerrosta eikä mikään asia ole normaalisti. Hain sieltä lainaan yhden suuntaisnostimen ja siirryin omalle verstaalleeni. Oma nostimeni on käytössä erään toisen pyörän alla. En myöskään mahdu omalle verstaalleni sillä sen täyttävät Kerhon remontin vuoksi sinne siirretyt pyörät.

Suuntaisnostin etukaatumarautojen kiinnityskohtien alla.

Öljyn valutus pois
Ensin on hyvä nostaa etupäätä korkeammalle sillä öljy valutetaan öljypohjan takapäästä. Vasta valutuksen jälkeen oikaistaan. Valutusvaihteen lopuksi, kun tyhjennystulppa on vielä irti, käynnistin moottorin kunnes päävaroitusvalo syttyi. Välitön sammutus sen jälkeen. Vielä tuli melkoinen määrä 10.000 km matkan käytettyä öljyä. Öljyssä oli vielä punainen värinsä mutta ei paljoa läpikuultavuutta. Vikailmoituksen vikalogista kuittaan myöhemmin. Huollon aikana niitä voi tulla muitakin.

Öljyä jää sisään
Kaikki öljy ei tule pois edellisen käytännön mukaan. Jäähdyttimeen sekä sylinterikansiin jää vanhaa öljyä useampi desilitra. Arvioisin että enmmän kuin puoli litraa. Koko öljymäärän vaihto ei siis ole mahdollista.

Öljytulppa ja tiiviste
Avainkoko 17 millimetriä, toisessa päässä magneetti ja kannan juuressa monikertakäyttöinen Usit-tiiviste. Jos se on ehyt. Korvaavana voi käyttää kertakäyttöisiä alumiini- ja kuparitiivisteitä. Mutta Usit on parempi.

Öljytulppa magneetteineen ja tiiviste heti avauksen jälkeen.

Magneetti puhtaahko
Pohjatulpan magneetti ei ole kerännyt metallisilppua sanottavammin. Jos sitä olisi niin pitää tutkia että mistä se on kotoisin. Tyypilliset rautametallin irtoamispaikat moottorissa ovat jakopää, jakoketjut ja venttiilikoneisto. Muu metalli on yleensä alumiinia eikä se tartu magneettiin vaan suodattimeen.

Vanha öljy valutuksen loppuvaiheessa sekä öljynsuodatin.

Roiskeita
Lämmin öljy tulee varsin voimallisesti ulos vaikka moottorissa mitään painetta ole. Sitä lentää taapäin poikittaisen runkoputken kylkeen. Siksi valutusastia pitää olla laajasuinen ja noin neljän litran vetoinen. Yleensä öljypönttö josta on kylki leikattu auki.

Öljypohjan proppu
Valutuksen jälkeen ölypohjan tulppa kierretään sormin paikoilleen ja kiristetään avaimella vain kohtuullisesti. Alumiininen öljypohjan kierre ei siedä suurta kiinnitysmomenttia. Tieto löytyy pyörän korjaamokirjasta.

Suodattimen vaihto
Suodattimen vaihdan vasta seuraavan 10.000 km jälkeen. Käyttämäni suodatin on noin kaksi kertaa tilavampi kuin alkuperäissuodatin. Siksi öljyäkin mahtuu enemmän.

Suodattimen ominaisuuksista
Suodattimessa on suodatinpaperia tiheästi laskostettuna. Uutena sen suodatusteho on huonointa sillä siinä vaiheessa suodatinpaperin aukot ovat vielä avoimina ja pikkuhiukkaset pääsevät niistä läpi. Suodatin alkaa tiivistyä kun reikiin osuu lisää sen verran isompia hiukkasia jotka pienentävät näin virtauspinta-alaa ja yhä pienemmät hiukkaset tarttuvat suodattimeen. Sitä myöden kun suodatin kerää likaa sen virtausteho laskee. Tehokkaimman suodatuksen saa siis pienellä suodattimella mutta sitä pitää vaihtaa usein. Oma ratkaisuni on kompromissi käyttää ylisuurta suodatinta mutta tuplamatkan ajan.

Vaaka-asento kahteen suuntaan
Koneen etupään alle laitettu nostin lasketaan asentoon jossa pyörä on kokolailla vaakasuorassa. Uusi moottoriöljy voidaan laskea sisään.

Proseduuri
Yleensä laitan reilut kolme litraa öljyä sisään ja käynnistän. Annan hetken käydä, sammutan, ruuvaan öljytikun pois, kuivaan sen, laitan paikoilleen mutta en ruuvaa sitä sisään, vedän ulos ja katson missä kohtaa öljypinta on öljytikun merkkeihin nähden ja lisään puuttuvan määrän. Ylitäyttöä pitää varoa. Näissä muovitikulla varustetuissa malleissa ei mitatessa tikkua ruuvata. Kastetaan vain.

Öljyntäyttösuppiloviritys.

Tarkistus myöhemmin
Neljän litran kannun pohjalle ei paljon öljyä jää. Sopiva määrä varalla jos seuraavan kymmenentuhannen kilometrin matkalla täytyy lisätä öljyä. Samaa suuntaisnostinta voi hyödyntää öljypinnan tarkastamisessa kun on ajettu jonkin matkaa. Muutoin tarvitaan kaveria avuksi tai jotain muuta välinettä joka pitää pyörää suorassa. Kallellaan olevan pyörän öljytikku ei näytä oikein.

Samalla muuta
Pyörän alla roikkuu letkun päitä. Määrä riippuu mallista. Ainakin siellä on tankin ylivuotoletku ja ilmansuodattimen kotelon tyhjennysletku. Ensin mainitun pitää olla auki ja toisen kiinni. Sen alapää on tulpattu. Tulppa pois niin ilmanpuhdistimen kotelo tyhjenee vedestä ja öljystä. Ainakin pitäisi.
Jos ei mitään valu niin pitää tarkistaa onko letku tukossa. Huollon yhteydessä vaihdetaan ilmansuodatinkin niin samalla näkee onko letku tukossa. Jos ilma kulkee läpi on letku auki mutta paineilmaa käyttämällä letku irtoaa yläpäästään. Joskus on tarvinnut tilkalla bensiiniä liuottaa vesi-öljyemulsiota letkusta.

 Avattu letku ja sen päässä letkuside.

Tappi paikoilleen
Letku on muistettava tulpata tyhjennyksen jälkeen sillä sitä kautta pääsee muutoin likaa ilmansuodattimeen. Taaempana näkyy toinen katalysaattoreista.

Letkun tulppa ja letkusta valunut vesi ja öljy.

Kertymiä
Ilmansuodattimen koteloon imupuolelle kertyy pölyn ja öljysumun lisäksi vettä. Joskus suuriakin määriä. Pitkän, kylmän ja sateisen reissun päätteeksi on hyvä päästää vedet ja muukin moska pois. Kosteus ja orgaaninen aine, kuten ilmasuodattimen keräämä siitepöly, houkuttaa bakteereja ja homeita jotka tekevät suodattimesta entisen varsin nopeasti. Erityisesti ulkona pitkiä aikoja säilytettyyn pyörään. Voi olla yksi käyntihäiriöiden syy ja kaasuttimia tai sytytystä epäillään, nykypyörissä jopa pyörän keskusyksikköä: ECUa.

Huolto jatkuu
Koska pyörä on aktiivisessa käytössä niin teen huollon niin sanotusti vauhdissa eli homman tai kaksi päivässä. Samalla hoitelen muita asioita. Kohta lähden pyörällä mökille. Siellä ehdin vaihtamaan ilmansuodattimen, jos tarvitaan, säädän ehkä venttiilit joita, äänestä päätellen, ei tarvitse säätää sekä muita juttuja. Vaihteistoöljyn vaihdan vasta ulkomaan reissun jälkeen. Peräöljy vaihdetaan 50.000 km välein.

Kahdeksanventtiilinen
Perusmalleihin verrattuna tässä koneessa on tuplamäärä sekä sytytystulppia että venttiileitä. Silti huolto ei ota juurikaan enemmän aikaa verrattuna perusmalleihin. 

Pyörä on ollut kevyellä käytöllä
Olen pyrkinyt pitämään moottorin käyntilämpötilan riittävän korkeana viileämmälläkin ilmalla. Vähintään 85 - 90 astetta ja maksimissaan 135 astetta. Aina siihen ei pääse mutta ajotapaa muuttamalla voi moottoria lämmittää. Pyörässä on jälkiasennettu moottoriöljyn lämpömittari.
Jäähdyttimen eteen rakentelin säädettävän kaihtimen.

Lähes sata hevosvoimaa
Myös vääntömomentti on alhaisella kierrosluvulla, jossain 3000 kierroksen tietämissä, joten normiajaminen alakierroksilla on lähes normi. Kierroksia riittää 7000:een asti mutta kuutosvaihteella ja kolmen tonnin kierrosluvulla lähtee jo kortti ylinopeuden vuoksi.

Lisäaineistettu
RVS:n käyttö nyt pois lasketussa öljyssä on laskenut moottorin käyntilämpötilaa, lisännyt kierrosherkkyyttä ja käyntiääni on hiljaisempi. Sitä on myös vaihteistossa ja perävaihteessa. Vaihteistosta on vielä paha sanoa mutta perävaihde on viileämpi. Vaihteisto ja voimansiirto yleensä on silti varsin meluisa. Pitäisi päästä vertaamaan toiseen samanlaiseen kuusivaihteiseen. RVS-käsittelyä ei tarvitse tehdä kuin kerran. Vaikutus pysyy pitkään. 

Huolto jatkuu talven aikana. Viimeistään sitten keväällä kun on jo kiire...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti