Neljä huohotusta
Kardaanivetoisessa ja ilmajäähdytteisessä pyörässä on yleensä neljä eri huohotusjärjestelmää. Joskus niitä on yhdistelty mutta tässä pyörässä ei.
Niitä ovat: polttoainetankin huohotus, moottorin huohotus, vaihteiston huohotus ja perävaihteen huohotus.
Vuoden 1989 California Kolmosessa alunperin
Tankki huohottaa tankin korkissa sijaitsevan venttiilin kautta suoraan ulkoilmaan. Moottori huohottaa öljynerottimen kautta moottorin ilmanottoon alunperin eli se osuus kaasuista ja höyryistä poltetaan mutta tässä ei. Vaihteisto huohottaa suoraan ulkoilmaan. Perävaihteella on umpinainen huohotus: kardaaniputki ja sen etupään kumihaitari toimii huohotustilana. Mitään ei pääse ulkoilmaan mikäli tiivisteet ovat kunnossa. Eikä kosteus perään.
California Adamantissa nyt
Tankki ja vaihteisto toimivat huohotuksen osalta kuten alunperinkin pyörässä ovat toimineet. Sillä erotuksella että myös vaihteiston huohotuksessa on öljynerotin. Mahdollisimman yksinkertainen, tosin. Kuva alla.
Vaihteiston huohotus
Niljakas havainto
Pyörän
alla touhutessa havaitsin että vaihteiston huohottimesta pukkaa hieman
öljyä satunnaisesti. Vaihteistoöljy on paksua ja tahmaista. Puhdistin vaihteiston
takapäätä ja runkoa siltä osin pyyhkimällä. Seuraavassa pesussa lähtee
tarttunut pöly.
Öljynkerääjä
Vaihteiston
huohotusputken päähän sijoitin tyhjän muovipullon. Se on kiinni
puuruuvilla huohotusletkun päässä. Pullolle löytyi sopiva lokonen
vaihdevivuston lomasta startin takaa. Sellaista ei ole alunperin lainkaan vaan mahdollinen huohotusilma-öljyseos jäi tien pientareelle.
Vanha vaihteisto
Peräisin
kuusikymmenluvulta ja ensimmäisiä viisivaihteisia versioita. Siinä on
vielä valmius oikean puolen vaihdepolkimelle tai käsivaihteelle. Ehkä vielä rakennan...
Vaihteiston huohotin vanhassa paikassa
Huohotus
tapahtuu varsin pienen reiän läpi joka on vaihderummun pidättimen
jousipesän päässä. Valkoinen nuoli yllä olevassa kuvassa näyttää mistä letku lähtee.
Se tekee lenkin yläkautta. Uudemmissa vaihdelaatikoissa on huohotus vaihteiston takakannessa
erillisellä liittimellä. Niissäkin ulkoilmaan.
Moottorin huohotin
Se
ei ole normaalissa paikassaan ilmasuodattimen kotelossa vaan suunnattu
ulkoilmaan. Sijaitsee moottorin vasemmassa etukulmassa. Se puhaltaa
varsin kuivaa lämmintä ilmaa niin kuin sen pitääkin.
Huohotusjärjestelmässä on venttiili joka pyrkii pitämään lievän
alipaineen kampikammiossa.
Huohotusjärjestemän öljynerotin
Tonti-rungoissa, joka on yleisin Guzzin runkoratkaisu, rungon selkäputki poikkiputkineen toimii huohotustilana jossa öljysumu jäähtyy öljyksi ja valuu putkea myöden takaisin öljytilaan. Huohotusjärjestelmässä on venttiili.
Huohotusjärjestemän öljynerotin
Tonti-rungoissa, joka on yleisin Guzzin runkoratkaisu, rungon selkäputki poikkiputkineen toimii huohotustilana jossa öljysumu jäähtyy öljyksi ja valuu putkea myöden takaisin öljytilaan. Huohotusjärjestelmässä on venttiili.
Alkuperäinen ilmansuodatin on poistettu
Sen
korvaa kaksi vapaavirtaussuodatinta jotka ovat kiinni suoraan
kaasuttimissa. Vanha muovikotelo oli niin huonossa kunnossa että oli
helpompi ottaa se pois kuin korjata ilmatiiviiksi.
Moottorin huohotus ulkoilmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti