Vasemman puolen johdot ja kytkimet.
Oikealla puolella samoja vaivoja
Itse johtimet ovat kokolailla ehyitä mutta niiden suojasukka on murtunut kriittisestä kohtaa.
Johdinnippu oikealla oli työläs poistaa ohjaustangosta.
Ahkerointia
Iltapäivä kului rattoisasti ensin purkaessa ja dokumentoidessa kameralla.
Oikean puolen kahvakytkin: valonvaihdin.
Alapuolisko
Siinä on vain starttinappi. Sen nasta on kuvassa tuo fiiberipala jossa keltapunainen johdin. Kokoonpano vaatii hermoja ja näppäryyttä.
Kahvakytkimen alapuoli: kaasuvaijeri ja starttinapin tyhjä reikä.
Kohdistintappi
Molempien kahvakytkimien alapuoliskoissa on keskellä tappi joka menee ohjaustangossa olevaan reikään. Pitää kahvakytkimen oikeassa asennossa.
Johdinippuja ohjaustangon keskireiässä.
Johdinnipun kuori murentunut paikoitellen.
Oikean puolen johdinnippu: yhdeksän johdinta.
Johtimien pujotus sukkaan
On
joskus hieman työlästä sillä liimapinta suojasukan sisällä on tahmea.
Siihen auttaa etanoli. Suojasukkaan lorautetaan tenua niin johtimet
luistavat sen sisällä hieman paremmi. Tenu ei pilaa liimausta ja lähtee pois kun kuumailmapuhaltimella kutistaa sukkaa johtonipun ympärille.
Johdinnippu jaettuna kahteen.
Poikkeus alkuperäisyyteen
Koska hyllyssäni ei ollut kuin 10mm:n liimasukkaa jaoin johdinnipun kahteen osaan: toisessa kolme johdinta ja isommassa nipussa kuusi johdinta.
Johtoniput pujotuksessa.
Maltilla ja kikkaillen
Johtoniput mahtuivat juuri ja juuri ohjaustangon sisään. Aukko kahvakytkimen alla piilossa on varsin ahdas.
Kolme johtonippua ohjaustangossa.
Ehjät ja toimivat
Kestänee aika pitkään että uudelleen tarvitsee tehdä. Edelliset olivat olleet vuodesta 1973 asti. Ehkä viimeiset kymmenen vuotta rikkinäisinä.
Korjattu väliaikaisesti joskus
Teippiä ja suojaspiraalia, muualla johtosarjassa, on käytetty paikkausmateriaalina. Toki tankin alla on johtosarja on koottu teippaamalla jo tehtaalla.
Johdinnippujen pujotus ohjaustankoon
Ensin työntämällä ja kun ensimmäinen johdin pilkistää ohjaustangon keskireiästä niin pikku pideillä siitä kiinni ja varovaista vetoa kunnes muutkin johtimet tulevat aukon kohdalle. Sitten vain työntöä ja vetoa. Liukastetta ei tarvittu.
Kahvakytkinten puhdistus
Bräkleenillä suihkutellen ja rätillä pyyhkien. Myös paineilmasta oli apua.
Aiempia merkintöjä.
Turhaa työtä
Lampun "kuupan" sisällä on useita liittimiä ja niiden johdot. Joku aiempi asentaja oli merkinnyt johtimet numeroilla maalarinteippiin. Se on tarpeetonta sillä kaikki johtimet ovat värikoodattuja. Saman väriset kytketään yhteen.
Poikkeava rakenne
Kaikki ohjaustankoon liittyvät johtimet eivät ole oikealla puolella ohjaustangon sisällä. Etujarrukahvan jarruvalon kytkimen johdinpari on vedetty ohjaustangon ulkopuolelta ja niin saa ollakin. Sillä on oma harmaa johdinsukkansa eli se naamioituu hyvin harmaiden vaijerinkuorien lomaan.
Poikkeava rakenne
Kaikki ohjaustankoon liittyvät johtimet eivät ole oikealla puolella ohjaustangon sisällä. Etujarrukahvan jarruvalon kytkimen johdinpari on vedetty ohjaustangon ulkopuolelta ja niin saa ollakin. Sillä on oma harmaa johdinsukkansa eli se naamioituu hyvin harmaiden vaijerinkuorien lomaan.
Seuraava vaihe
Tankin irrotus ja johtosarjan purku loppuosaltaan. Eiköhän se vika löydy kun tarpeeksi pitkälle kaivelee. Pitää käydä ostamassa liimasukkaa isompia kokoja tai sitten käyttää vain tavallista kutistesukkaa.
Vika ilmenee
Kun laittaa moottorin käydessä vilkun päälle. Moottori sammuu mutta ei aina. Moottorin sammuminen johtuu pyörän ainoan sulakkeen palamisesta. Luulen että olen varsin lähellä oikosulun lähdettä. Useimmiten moottoripyörien johtosarjaviat löytyvät ohjausakselin eli emäputken tietämiltä.
Vika ilmenee
Kun laittaa moottorin käydessä vilkun päälle. Moottori sammuu mutta ei aina. Moottorin sammuminen johtuu pyörän ainoan sulakkeen palamisesta. Luulen että olen varsin lähellä oikosulun lähdettä. Useimmiten moottoripyörien johtosarjaviat löytyvät ohjausakselin eli emäputken tietämiltä.
Jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti