Sivut

tiistai 23. heinäkuuta 2019

California 1400 GTS: säätötöitä matkalla pohjoiseen


Keinuvaa menoa
Jo alkumatkasta Savonlinnasta lähdettyämme kahden hengen kuormalla ja matkatavaroilla varustautuneina huomasin että meno on hieman hutjakkaa ja suuntavakavuus kaarteissa voisi olla parempi.

Säätöä hotellin takapihalla
Muutaman takajousten lievän pohjaamisen jälkeen idän pikkuteillä otin aamupalan päälle pienen säätörupeaman. Matkatavarat kun olivat hotellihuoneessa sivulaukkujen sisäpusseissa niin sivulaukut oli helppo irrottaa telineistään säätötyön tieltä pois.

Työvälineet
Tarpeellisimmat vehkeet kulkevat mukana joten ei tarvinnut käydä kaupoilla vaan ryhtyä työhön. Tai harrastushan tämä moottoripyöräily on.

Välineet.

Vakiotyökaluja
Vain euron maksava muovinen työntömitta on lisäämäni varuste. Kymppimillisellä lenkkiavaimella irrotetaan ja kiinnitetään sivulaukun ruuvit. Ilman mittaakin säätö onnistuisi mutta näin on tyylikkäämpää ja nopeampaa. Matkassa on toki muitakin työvälineitä siltä varaa että matkalla pitää säätää, korjata, vaihtaa tai tehdä muita toimia, ensisijassa omaan mutta välillä myös muiden pyöriin.
Huomasin matkalla puutteenkin: torx-avaimia ei ollut matkassa yhtään. Sodankylän IKH korjasi asian kymmenellä eurolla. Ei toki kaikkia kokoja mutta pienemmästä päästä kymmenkunta tavanomaista kokoa.

 Säätöohjeet kuormituksen mukaan.

Suurpiirteistä
Arvot ovat suosituksia eivätkä koko totuus. Pitää osata arvioida kuorman määrä ja tehdä säädöt sen mukaan. Tässä tapauksessa painoa oli keskimääräistä huomattavasti enemmän. Kokeilemalla eri säätöjä pääsee ajan kanssa parhaaseen tulokseen. Jotkut tykkäävät pehmeästä menosta ja hieman "leijuvasta" ajotuntumasta mutta itse laitan mielelläni jämäkän asetuksen. Ei tule yllätyksiä.

Alkuarvo 24 millimetriä.

Säädetty arvoon 34 mm.

Säädön varmistus
Haka-avaimella pyörittämällä alempaa mutteria jousi kiristyy. Ylempi mutteri kierretään sen kylkeen niin säätö pysyy.

Vielä paluuvaimennuksen hienosäätö viimeksi.

Molemmin puolin
Luonnollisesti säätö tehdään identtisesti molemmille puolille. Säätötoimenpiteen tein Kuusamossa hotellin takapihalla varjoisassa paikassa.

Takajoustintuki sivulaukun ja rungon välissä.

Kulku tasaantui
Pari päivää myöhemmin säädöt tulivat todella tarpeeseen. Savukoskelta Sodankylään on aika heittoinen reitti. Tie on vain noin yhden kaistan levyinen ja siinä on painumia ja pomppuja riittävästi. Siellä on myös pitkä yhtäjaksoinen suora tieosuus: 36 kilometriä viivasuoraan. Pohjaan lyöntejä ei enää tapahtunut ja takapään ylös-alasliike vaimeni säädön puitteissa hieman.

Säätö takaisin
Reissun jälkeen tein saman toisinpäin mutta en löysännyt ihan samoihin lukemiin kuin oli ennen Lapinreissua. Jätin siis hieman "pänninkiä" jousiin. Myös paluuvaimennus sai olla edellisessä lukemassa.

Säädön määrä
Se perustuu kokemukseen ja valistuneeseen arvaukseen. Toki tieto siitä että jousta puristaessa se loppua kohti laittaa enemmän hanttiin eli kantaa hieman paremmin.

Säädön seurannaisvaikutukset
Kiristys aiheutti sen että paikallaan käsitellessä pyörä tuntuu korkeammalta. Niin se onkin. Sivutuki pitää pyörää hieman enemmän kallellaan vasemmalle ja takamatkustajalla on hieman enemmän ponnistettavaa päästäkseen takasatulaan.

Jousi kuoleentuu
Ajan kanssa jousi painuu luonnollisista syistä kasaan. Sen kyky kantaa heikkenee hiljalleen. Uutena nopeammin, myöhemmin hitaammin. On myös takajoustintukia jotka eivät kuoleennu. Niissä joustavana materiaalina on paineellinen kaasu ja vaimennus hydraulinen kuten yleensä kaikissa nykyaikaisissa joustintuissa. Niitä on myös helpompi säätää. Jopa ajon aikana. Sellaiset on jo hankittuna mutta laitan vasta sitten kun tulee todellinen tarve.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti