Kaksi tulppaa per kansi
Italialainen insinööri on päätynyt tuplatulppakansiin. Tosin muutakin on tuplasti kuten venttiileitä. Niitä on neljä venttiiliä per kansi. Aika täyttä joten sylinterikansi on kuin reikäjuusto sillä siellä on myös nokka-akselit ja muu venttiilikoneisto sekä öljy- että jäähdytyskanavat.
Tulppien toiminta
Kaikilla tulpilla on oma sytytysjärjestelmänsä eli neljä toisistaan riippumatonta kipinäsytytintä. Keskitulpat sytyttävät joka kerta mutta sivutulpat vain tietyissä tilanteissa ja vieläpä eri ajoituksella. Kyseisellä tavalla hallitaan palotilan palotapahtumaa päästöjen ja tehontuoton tarpeiden suhteen.
Moottorin erikoisuusSilloin kun kiihdytetään tai muutoin tarvitaan suurempaa tehoa hetkellisesti moottori käy molemmilla sylintereillään rikkaahkolla seoksella. Kuten pitääkin. Ei voima tule tyhjästä. Mutta kun ajetaan tasakaasuajoa matkaa rauhallisesti tehden, esimerkiksi moottoritiellä, moottori käy vain yhdellä sylinterillä vaihdellen muutaman työtahdin välein sylinteriä toiseen ettei palotilat jäähdy liiaksi. Tällöin seos on laiha eli kulutus varsin alhainen.
Tulppien vaihto arvokasta
Katsoin että nyt on aika vaihtaa alkuperäiset tulpat uusiin. Neljäs ajokausi kun on jo loppupuolella. Tulppasetti ei ole ihan halpa tai sitten ostin väärästä paikasta. Viiskymppiä vilahti tililtä kauppiaalle neljästä kynttilästä.
Tulpan merkki ja tyyppi.
Kuparitahnaa tarvitaan.
Koristekopan irrotustyökalu.
Oikea työkalu koristekannen irrotukseen
Usein näkee että kuusiokoloruuveja avataan kuusiokoloavaimella jossa on pyöreä nuppi. Silläkin on tarkoituksensa mutta sillä ei saa avata eikä kiristää mitään. Se rikkoo helposti ruuvin ainoan käyttöliittymän eli sen kannan. Pitää käyttää tylppäpäistä avainta ja lisäksi kaivaa koristekannen kuusiokolot puhtaiksi ennen avausyrityksiä. Syvennyksessä olevaa nuljaantunutta ruuvinkantaa on ikävä aukoa jos avain ei enää toimi kannassa.
Avain "istuu" kannassa jämptisti.
Tulpanjohtojen tiiviste koristekanteen.
Lovi koristekannessa johon tiiviste kuuluu.
Tulpanhatut niin kuin ne pitää olla.
Tulpanhatut tiukassa
Hatut irtoavat nostamalla. Missään tapauksessa ei saa vetää johdosta vaan tuosta pyöreästä "tatista". Hieman voi yrittää kiertää sillä tulpanhatun kumi on usein tarttunut tulpan posliiniosaan varsin lujasti. Voimaa tarvitaan.
Tulpat syvennyksissään.
Hatut eivät mene väärin
Tulpanhatuissa on tiiviste venttiilikoppaa vasten joka estää kosteuden ja lian pääsyn tulppien syvennyksiin. Lisäksi niiden muodot ovat erilaiset. Ei mene sytytysasiat pieleen.
Tulpan avaaminen
Tarvitaan pitkähkö tulppa-avain jossa on magneetti tai jokin muu konsti jolla tulppa nousee avaamisen jälkeen avaimen mukana syvennyksestään. Jos ei ole magneettia niin tulpan posliiniosaan sopiva letkunpätkä on hyvä apu.
Jos tulppa ei aukea
Tulppa voi olla jumiintunut. Jos se ei suostu pyörimään yhtään kohtuuvoimalla niin pitää käyttää menetelmää jossa on tulppahylsy tai putkenpätkä joka sopii tulpan metalliosan yläpäähän juuri kuusiokohdan yläpuolelle. Napautetaan vasaralla tulppaa alaspäin. Niin saadaan tulpan tiiviste litistymään hieman lisää ja kierrekin voi menettää kitkaansa. Napautuksen jälkeen voi yrittää tulppahylsyllä josko tulppa olisi löystynyt. Jos tulppa pyörii mutta laittaa vastaan niin liotusta ruosteenirrottajalla yli yön. Tulpan tulee pyöriä kevyesti pois.
Vanhat tulpat.
Kuvasta näkyy
Keskimmäiset tulpat ovat palotilan keskellä (Pyöreä tulpanhattu). Reunoilla olevat ovat palotilojen alalaidoissa (Soikea tulpanhattu)
Keskitulpat ovat paljon enemmän kuluneita kuin reunatulpat. Voisi siis harrastaa kierrätystä ja vaihtaa vain keskitulpat ja antaa vielä peliaikaa reunatulpille. Erityisesti toinen oikealta on kulunut merkittävän paljon ja kärkiväli liki kaksinkertainen vaadittuun kärkiväliin nähden. Muissakin elektrodien väli on kasvanut. Mitään käyntihäiriötä ei ole ilmennyt.
Sivuelektrodit kuluneet
Muutoin kaikki tulpat ovat toimineet moitteitta mutta keskitulppien kärkiväli on jo ylettömän suuri vaikka keskielektrodit eivät ole kovasti kuluneetkaan.
Koska vaihtoon
Yleisohje on että jos keskielektrodi on kulmastaan pyöristynyt on vaihtoaika lähellä. Sama loru pätee sivuelektrodiinkin paitsi se ei saisi myöskään olla kovin ohut kärjestään. Se voi ääriolosuhteissa alkaa hehkua ja sytytystapahtuma on silloin epämääräinen ja ennenaikainen. Se kuuluu terävänä kilkattavana äänenä vedätettäessä. Sitä pitää välttää. Voi palaa mäntään reikä.
Uusien asennus
Koska tulppien syvennykset on suojattu ei tarvitse pelätä että tulpanreiästä pääsisi törkyä männän päälle tulppien vaihdon aikana. Monessa muussa pyörässä sellainen vaara on kuten
1100 ja 1200 2V -mallien tuplatulppakoneissa sisäsivun pikkutulpan suhteen. Silloin pitää ennen tulpan poistoa saada törky pois.
Kuparitahnaa kierteeseen
Mukana tahnassa on vaseliinia joka helpottaa tulpan kiertämistä paikoilleen. Jos tulppa vastustaa ei pidä jatkaa vaan ottaa selville mikä vastustaa. Väkisin väärille jengoille väännettyjä tulppia olen nähnyt liian monia.
Kuparitahnan vaseliini haihtuu pois mutta sen mukana kierteeseen jäänyt suuri määrä pieniä kuparihiutaleita estää korroosiota ja pitää tulpan teräskierteen ja kannen alumiinin erillään. Vanhoissa tulpissa näkyy vielä niiden asennusaikaista kuparia. Myös grafiittivaseliini pienessä määrin on hyvä kierteille. Tavallinen vaseliini vain palaa eikä voitele muulloin kuin asennettaessa. Kaikkia vaseliinilaatuja saa pienissä tuubeissa alan kaupoissa.
Jos tulppa ahdistaa poistaessa
Varsinkin jos tulppa on kierretty yli sille määrätyn suhteellisen alhaisen momentin se menee kierreosaltaan liikaa palotilan puolelle saattaa kierteen alkupää saada pintaansa kovaa karstaa ja väkisin väännettäessä se "mankeloi" alumiinisessa kannessa olevan tulpan kierteen väljäksi. Asian voi välttää aukomalla tulppia useammin (Kerran kahteen vuoteen.) ja puhdistamalla karstan pois ja muistaa kupari- tai hiilipitoisen voiteen.
Korjaamokirja kertoo
Sieltä löytyy tulppien kiristysmomentti ja muutakin ohjetta. Kannattaa hankkia itselleen jos aikoo tehdä edes pikkuhuoltoja. Nykyään on helppo löytää pyörämallilleen jopa interaktiivinen
korjaamokäsikirja tai pelkkä huolto-ohje.
Venttiilien säätö
Viimeksi tehty kun pyörällä oli ajettu noin 20.000 km. Sen jälkeen ei. Seuraan korvalla ja tarvittaessa stetoskoopilla mikäli tarvetta ilmenee. Uutuuden jälkeen piti säätää useamminkin. Moottori on nykykilometreillään sen verran asettunut että välykset ovat pysyneet hyvin kuosissa. Säätötarvetta ei ole ilmennyt. Uudet venttiilikoppien tiivisteet kannattaa olla hankittuina ennen säätötöihin ryhtymistä.
Lämmettyään
Kun moottorin käyntilämpötila on optimaalinen eli noin 120 astetta venttiilit kilkattavat tasaisen iloisesti. Tässä moottoriratkaisussa ollaan siis turvallisella puolella siksi että venttiilivälys kasvaa kun moottori lämpenee. Jos kävisi toisin päin ja välys olisi liian pieni niin tapahtuisi kannessa metallin sulamista.
Loppukokoonpano
Tulpanhatut paikoilleen, koristekannen loveen sujutetaan tulpanjohtojen tiiviste ja lasketaan koristekansi paikoilleen. Myös sen ruuveihin voi laittaa tilkan kuparitahnaa. Ruuveja on turha vääntää kovasti sillä ne eivät määräänsä enempää kiristy. Niillekin on korjaamokirjassa momenttiarvot.
Kilometrit karttuvat
Näillä kilometreillä seuraava tulppien vaihto osunee vuoteen 2022 tai 2023. Tosin aikaisemmin vaihto ei haittaa kuin lompakkoa. Mutta avata ne voi välillä siksi etteivät jumitu ja samalla kertaa voi elektrodien välin säätää tehdasarvoonsa.
Muutakin voi tehdä
Kun koristekannet ovat irti niin ne on helppo kiillottaa alumiinin kiilloitukseen tarkoitetulla tahnalla. Nyt oli kiire maantielle joten laitoin vain paikoilleen. Säännöllinen kiillotus, ainakin kerta vuoteen, pitää koristekannet siisteinä ja lähes krominkiiltoisina. Normaalisti teen kiillotuksen käsin vaikka taloudesta löytyy
kiillotuskonekin.
RVS koneeseen
Nyt kun takana on jo kymmeniätuhansia kilometrejä on aika tehdä metallin
lisäaineella käsittely keväällä-20 joka tekee helpoimmin kuluvista kohteista liukkaampia ja kovempia. Erityisesti vanhassa ja -ei-niin-nättikäyntisessä-koneessa- vaikutus on merkittävä ja varsin nopea. Tässä tapauksessa ei ole vielä merkittävää kulumista mutta kun aine on jo öljyn joukossa tekee se hiljaista työtään parantaen kestoa.
RVS ja vuosi 2021
Kyseinen ajokausi sujui hienosti ja moottori kävi miellyttävällä äänellä. Katson osan asiasta sopivaksi kulumiseksi ja loput RVS:n vaikutukseksi. Mikäli pidän pyörää pidempään ja ajokuntoa riittää teen uuden RVS-käsittelyn 2024.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti