Walhalla MC
Kyseinen kerho on Valkeakoskelta ja heillä on varsin viihtyisät kerhotilat teollisuusalueella lähellä Koskin keskustaa.
Vuotuinen tapahtuma
Ovat järjestäneet jo jokusen kerran Läskiperseajona tunnetun kiertoajelun maakunnassa. Matkaan kuuluu ruokailu ja kahvit. Erikseen eri kohteissa.
Laiskotti
Itse en ryhtynyt aamulla lähetemään omalle Kerholle vaan vietin aamun ja osan iltapäivääkin kotisohvalla. Lähdin vasta jossain klo. 13 tietämin liikkeelle ja yhytin noin 150:n pyörän letkan Lempäälän Sääksjärvellä ja sujuttauduin mukaan.
Pari kilometriä ja nurin
Näin kävi tietyön kohdalla 130-tiellä Kuljussa. Letkan etupäässä ajaneet kellauttivat pyöränsä huonokuntoisen työmaan kohdalla. Koska vauhtia ei ollut suuremmin niin ei tainnut käydä kuinkaan.
Videopätkä ajelulta.
Pysähdys tietyömukun vuoksi.
Tauko Ideaparkissa
Pitkälle ei tarvinnut ajaa kun oli kahvitauon aika, pyörät parkkiin ja jonottamaan kahvia. Itse kävin vain ottamassa kuvia.
Apuvirtaa tarvitaan
Kun koitti lähdön aika Ideaparkista Walhallan kerholle ei kaverin jo hieman ikääntynyt Honda CBR 1000 suostunut käynnistymään. Startti kyllä pyöritti konetta mutta kipinää ei syntynyt koska bensa haisi mutta kone ei käynnistynyt. Muut menivät menojaan mutta jäin auttamaan.
Satulan lukko
Se kiukutteli avaamismielessä ja yritimme jo rengasraudallakin sitä aukoa kunnes oikea menetelmä aukaisuun löytyi. Mutta aikaa kului noin varttitunti.
Apukäynnistin
Kuljetan mukana pientä akkupakettia jossa myös tehostekondensaattori. Kun satula oli irti niin helppo oli apukäynnistin kytkeä akkuun ja käynnistää pyörä. Lähti heti tulille. Mitään vikaa pyörässä ei siis ole vaan akku on tiensä päässä. Toki kannattaa katsoa latausjännite. Kyseisen pyörämerkin laturit eivät ole niitä varmimpia.
Walhallan kerhotiloille
Kahvia pahvikupillinen ja tutustuminen heidän fasiliteetteihinsä. On verstasnurkka, säilytystiloja ja tilaa vapaa-ajan vietolle. Asiallista. Illalla siellä olisi olleet bileet, bändi sekä tarjoilua.
Lähtötohinaa
LCR-MC:n eli oman Kerhoni ryhmä meni tankkaamaan läheiselle jakelupisteelle niin sillä välin laitoimme Hondan käymään apukäynnistimellä. Hyvin käynnistyi. En tiedä miten matkan loppuvaiheessa kävi sillä erkaannuin kaverista mutta epäilen että hän ajoi kotitalliinsa oikoteitä eikä tullut Kerholle jatkoille.
Usein käyttöä
Kyseinen apuvirtalähde on useimmiten mukanani ja sitä on myös tarvittu. Useita japanilaispyöriä on sillä käynnistetty lähinnä kokoontumisajojen yhteydessä. On jäänyt virrankulutuskohteita päälle tai sitten akku on vain tullut tiensä päähän. Erinäiset henkilöt ovat minulle useita oluita velkaa.
Muu käyttö
Lataan kyseisestä laitteesta puhelimen ja muitakin apuvälineitä kuten taskulampun ja tarvittaessa vaikka navigaattorin kun on telttailuaika. Kun laite on takalaukussa niin ei tarvitse kuljettaa mukana kuin sen pienikokoista laturia eikä kaikkien mukana kuljetettavien laitteiden omia virtalähteitä. Tosin enimmäkseen käyttämässäni pyörässä on sekä yksi 12V että kaksi 5V-virtalähdettä. Muissa vain 12V liitin tai ei lainkaan.
Talvella laite kulkee auton matkassa. Käyttöohje lupaa että 2000cc dieselmoottori sillä käynnistyy.
Talvella laite kulkee auton matkassa. Käyttöohje lupaa että 2000cc dieselmoottori sillä käynnistyy.
Laitteen ylläpito
Apuvirtalähde on pidettävä melko täynnä sillä se ei kestä rakenteensa vuoksi olla kovin vajaatäyttöisenä vaan vanhenee nopeasti. Nämä kaksi käynnistystä eivät apuvirtalähdettä paljonkaan kuormittaneet. Uudelleen varaamiseen ei siis ole kiire. Neljä merkkivaloa paloivat edelleen sen näytössä kertoen että varausta on vielä runsaasti. Kolmellakin voi startata mutta kahdella valolla voi ladata puhelimen mutta ei käynnistää.
Varoitus
Jos kyseisellä tekniikalla varustettua apuvirtalähdettä kuormitetaan vajaatehoisena niin se voi kuumeta ja haljeta tai vain syttyä tuleen. Jokin aika sitten todistin asiaa omin silmin. Syy on siinä kun tehoa on vähän ja vaaditaan suurta virtaa niin laite kuumenee rasituksessa. Pahimmillaan menee oikosulkuun ja se ei tiedä hyvää. Lataus kannattaa siis tehdä ajoissa. Toisaalta ei pidä tarpeettomasti ladata tämän tästä "kaiken varalta".
Varoitus
Jos kyseisellä tekniikalla varustettua apuvirtalähdettä kuormitetaan vajaatehoisena niin se voi kuumeta ja haljeta tai vain syttyä tuleen. Jokin aika sitten todistin asiaa omin silmin. Syy on siinä kun tehoa on vähän ja vaaditaan suurta virtaa niin laite kuumenee rasituksessa. Pahimmillaan menee oikosulkuun ja se ei tiedä hyvää. Lataus kannattaa siis tehdä ajoissa. Toisaalta ei pidä tarpeettomasti ladata tämän tästä "kaiken varalta".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti