Löytyi viallinen
Yhden vetopyörästön löysin lähiseudulta. Valitettavasti se ei ollut ehyt. Ehyen vetopyöräparin etsintä siis jatkuu.
Pienessä vetopyörässä näkyy pahoja kulumisjälkiä.
Pääasia että voi jatkaa rakentelua
Nyt on kuitenkin niin paljon osia että sovittelun pyörään voi aloittaa. Vetopyöräparin voi ostaa varaosanakin.
On vain melkoisen tyyris. Tämän 5"7/8-tuumaisen perän välitys 11/43 on n. 1:3,91 jos laskin hampaat oikein. Tuolla alempana luettelossa numeromerkintä 31.
Välityksen lopputuloksen arviointia
California 3:n perävälitys on 4,714 eli hampaat 7/33. Kun vannekokoa pienennetään 18 tuumasta 15 tuumaan ja laitetaan matalaprofiilinen rengas päädytään välityssuhteeseen noin 3,9:1. Tarkoittaa että tällä sopivasti valitulla välityssuhteella kokonaisvälitys vastaisi Guzzin alkuperäistä. Eli pidemmän perävälityksen vaikutus eliminoidaan pienemmällä vannekoolla./rengasprofiililla. Vannekokokertoimena käytin suhdetta 1,2. Tarkemman välityssuhteen voi laskea mittaamalla renkaan kulutuspinnan yhden kierroksen pituus ja vähentämällä siitä renkaan litistymä tietä vasten. Jos tarkka haluaa olla.
Tietoa välityksistä
Alla Toyotakerhon julkaisu perävälityksistä. Ainakaan periaatteessa ei peräaianeisto ja välityssuhteet lopu kesken.
Nyt on kuitenkin niin paljon osia että sovittelun pyörään voi aloittaa. Vetopyöräparin voi ostaa varaosanakin.
On vain melkoisen tyyris. Tämän 5"7/8-tuumaisen perän välitys 11/43 on n. 1:3,91 jos laskin hampaat oikein. Tuolla alempana luettelossa numeromerkintä 31.
Välityksen lopputuloksen arviointia
California 3:n perävälitys on 4,714 eli hampaat 7/33. Kun vannekokoa pienennetään 18 tuumasta 15 tuumaan ja laitetaan matalaprofiilinen rengas päädytään välityssuhteeseen noin 3,9:1. Tarkoittaa että tällä sopivasti valitulla välityssuhteella kokonaisvälitys vastaisi Guzzin alkuperäistä. Eli pidemmän perävälityksen vaikutus eliminoidaan pienemmällä vannekoolla./rengasprofiililla. Vannekokokertoimena käytin suhdetta 1,2. Tarkemman välityssuhteen voi laskea mittaamalla renkaan kulutuspinnan yhden kierroksen pituus ja vähentämällä siitä renkaan litistymä tietä vasten. Jos tarkka haluaa olla.
Tietoa välityksistä
Alla Toyotakerhon julkaisu perävälityksistä. Ainakaan periaatteessa ei peräaianeisto ja välityssuhteet lopu kesken.
1. kirjain | lautaspyörän halkaisija | 2. ja 3. numero | perävälitys (:1) | 4. numero | vetopyörästön pinionit * |
A
|
138 mm
|
01
|
3.30
|
2
|
2 kpl, avoin
|
B
|
145 mm
|
02
|
3.36
|
3
|
2 kpl+LSD **
|
C
|
6.25" (158,75 mm)
|
03
|
3.545
|
4
|
4 kpl, avoin
|
D
| 6.62" (168,15 mm) |
04
|
3.556
|
5
|
4 kpl+LSD **
|
E
|
7.1" (180,34 mm)
|
05
|
3.70
| ||
F
| 7.5" (190,50 mm) |
06
|
3.889
| ||
G
| 8.0" (203,20 mm) |
07
|
3.90
| ||
H
| 9.0" (228,6 mm) |
08
|
4.111
| ||
J
| 9.25" (234,95 mm) |
09
|
4.222
| ||
K
| 9.5" (241,30 mm) |
10
|
4.375
| ||
L
|
10.5" (266,70 mm)
|
11
|
4.444
| ||
M
| 12.5" (317,50 mm) |
12
|
4.625
| ||
N
| 13.5" (342,90 mm) |
13
|
4.79
| ||
P
| 14" (355,60 mm) |
14
|
4.875
| ||
R
|
162mm
|
15
|
5.125
| ||
S
| 6.38" (162,05 mm) |
16
|
5.286
| ||
T
| 6.7" (170,18 mm) |
17
|
5.60
| ||
U
| 6" (152,40 mm) |
18
|
5.714
| ||
V
| 10.6" (269,24 mm) |
19
|
5.833
| ||
W
| 15.5" (393,70 mm) |
20
|
6.167
| ||
X
|
142mm
|
21
|
6.667
| ||
Y
|
158mm
|
22
|
6.78
| ||
23
|
6.833
| ||||
24
|
7.64
| ||||
25
|
4.556
| ||||
26
|
5.571
| ||||
27
|
3.364
| ||||
28
|
4.30
| ||||
29
|
4.10
| ||||
30
|
3.727
| ||||
31
|
3.909
| ||||
32
|
6.591 (5,583)
| ||||
33
|
7.503 (5,583)
| ||||
34
|
6.781 (4,786)
| ||||
35
|
7.636 (5,60)
| ||||
36
|
4.778
| ||||
37
| 3.58 3 | ||||
38
|
3.417
| ||||
39 | 3.154 | ||||
40 | 5.375 | ||||
41 | 3.308 | ||||
42 | 6.500 | ||||
43 | 3.550 | ||||
44 | 3.214 | ||||
45 | 3.533 | ||||
46 | 2.928 | ||||
47 | 3.944 | ||||
48 | 3.356 | ||||
49 | 3.729 | ||||
50 | 3.400 | ||||
51 | 3.736 | ||||
52 | 3.722 | ||||
53 | 3.250 | ||||
54 | 3.941 | ||||
55 | 3.333 | ||||
56 | 2.821 | ||||
57 | 4.058 | ||||
58 | 3.238 | ||||
59 | 3.234 | ||||
60 | 3.519 | ||||
61 | 2.724 | ||||
62 | 2.892 | ||||
63 | 2.655 | ||||
64 | 4.312 | ||||
65 | 3.837 | ||||
66 | 3.071 | ||||
67 | 3.526 | ||||
68 | 3.095 | ||||
69 | 4.176 | ||||
70 | 5.857 | ||||
71 | 2.962 | ||||
72 | 3.949 | ||||
73 | 4.285 |
** tarkoittaa luistonestoa (Limited Slip Differential), eli 'lukkoperää'.
teksti: Tuomas Könönen, lähteet: Toyota Vehicle Identification Book ja muut vastaavat opukset
Välitysten vertailua
Aihiopyörän, Guzzi California 3:n perävälitys on siis hammaslukuna7/33 eli 1:4,714 ja Toyotan perän 1:3,909. Alkuperäisen 18" takarenkaan säde on 290 mm eli kehäpituus 1821 mm.
Tällä hetkellä on 15" Saab 99:n entisillä vanteilla satunnaiset kumikiekot joiden säde on tällä hetkellä 310 mm ja kehäpituus 1960 mm tekee välityksestä ylipitkän mutta se ei haitanne kokoonpanoa eikä koeajoa. Koeajon joutuu tekemään joko suljetulla alueella tai salaa julkisella tieosuudella.
Pienempi vanne ja matalaprofiilinen rengastus
Perävälitysten ero on 1,2-kertainen Toyotan perän hyväksi. Tämän hetkisestä rengaskoosta tulee vielä lisää kerrointa 1,07. Koska valittua perävälitystä eikä vannekokoa voi muuttaa kuin yhden tuuman alaspäin niin on myös muutettava rengaskokoa matalaprofiilisempaan suuntaan.
Suunta ainakin selvillä
Kokonaiskerroin perän ja nykyisen rengaskoon välillä on 1,284. Tuon verran pitää rengaskokoa madaltaa. Eli sopivan renkaan kehämitta olisi tällöin 1516 mm eli takapyörän säde 241 mm. Pitää vain etsiä sopiva matalaprofiilinen rengaskoko joka vastaa kyseistä kehäpituutta.
Rengaslaskurilla löytyy vaihtoehtoja: http://users.tkk.fi/u/lkytomaa/2cv/rengas.html
Esimerkiksi tämmöinen gummi: 195/40R14 jonka vanteen leveys 6.5" - 7.5".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti