Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
keskiviikko 6. marraskuuta 2019
Katkennut pinnapultti
Pultit yleensä
Niissä on pääosin kolme osiota: kanta, runko ja kierreosa. Toki on muitakin pultteja joissa voi olla monenlaisia ratkaisuja eri tarkoitukseen. Vaikka tarkkuushiottu kierteetön kohta tarkkaan asennukseen.
Pinnapultti
Siinä on myös kolme osaa: kierre, sileä kohta ja toinen kierre.
Jos on pelkkää kierrettä se on kierretanko. Sekin voi olla korvaava osa pinnapultille. Pinnapultissa voi olla myös erikätinen kierre eri päissä. Erinomainen jos tarvitaan säädettävyyttä.
Pinnapultin mitoitus
Kierteet voivat eri päissä pulttia olla eri kokoa tai eri kierteellä. Tai eri suuntaisella kierteellä.
Pinnapultin tarkoitus
Pinnapultteja tarvitaan kohteessa jossa on osan kiinnitykseen ohjausta ja mahdollisesti rajoitus mihin asti pulttia tai pultissa olevaa mutteria voi kiertää.
Tyypillinen pinnapultin käyttökohde
Pakoputken juurimutterin asennus jolla kiinnitetään pakoputki sylinterikanteen niin että lämpölaajenemisen aiheuttamat voimat ovat hallinnassa.
Juurimutterin tarkoitus
Juurimutteri-nimitys tulee siitä että kyseinen, usein kruunumainen osa, oli aikanaan suoraan suuriläpimittaisella kierteellä sylinterikannessa joka oli yleensä valurautaa. Rautainen juurimutteri toimi valurautaisen kannen kanssa isommin löystymättä mutta kun kansia ryhdyttiin valmistamaan alumiinista niin kiinnitystä piti muuttaa ja pinnapulttiratkaisu yleistyi. Yleensä kahdella pultilla.
Juurimutterin osat
Jäähdytyskruunu tai -rei'itys sekä usein teräksinen holkki joka painaa pakoputken laipan tiivistettään vasten sylinterikanteen.
Kaksi tai kolme pinnapulttia
Molempia on käytössä mutta kaksi pulttia on osoittautunut kustannusvastaavaksi ratkaisuksi.
Pinnapultin mutteri
On usein kovaa kupariseosta ja se aukeaa yleensä helposti. Mutta enimmäkseen mutterit ovat tavallista terästä tai ruostumatonta terästä. Ruostumattomuus ei auta jos pultti ei ole myös ruostumatonta. Toisaalta kaksi ruostumatonta osaa voi tarttua toisiina eli leikkautua toisiinsa jos avausyrityksessä ei käytetä lämpöä sekä voidetta jäähdytykseen.
Pinnapultti katkeaa
Vaikka kuulostaa hullulta mutta tapahtuu usein juuri avatessa. Usein ruoste on syynä mutta on toinenkin syy: teräksen karkeneminen monien toistuvien lämmönvaihteluiden vuoksi. Yleisin katkeamisen syy on kiire. Pinnapulttia pitää hieman houkutella aukeamaan. Ruoste pitää hävittää ensin jos sitä on. Voiteita, iskuja ja lämmitystä voi käyttää.
Helpoin tapa
Käyttää tiedossa olevat keinot jolla asiaa voi helpottaa. Niitä on lukuisia mutta lähinnä ammattilaisten käytössä kuten induktiokuumennin on hyvä apu mutta aina sekään ei riitä.
Silti katkeaa
Kannattaa ottaa aikalisä. Jos osa johon pultti on katkennut niin sen ehkä voi irrottaa ja viedä koneistamoon jossa pultti irrotetaan tuntityönä kierteitä rikkomatta. Menetelmiä on useita. Usein tarkkojen koneiden käyttöä.
Riskimenetelmät
Poraus paikallaan ja vastakierretappi. Jos pultin kierrettä ei ole mitenkään suostuteltu kyseisellä menetelmällä ei ole suurta apua. Vastakierretappi voi katketa pultin sisään porattuun reikään. (Varsinkin rautakaupan tavanomaiset vastakierretappisarjat ovat riskityökaluja.) Sitä ei pidä päästä tapahtumaan. Jos pultti aukeaa niin ookoo mutta jos vastakierretapin kovametallinen kärki jää pultin sisään niin on konstit vähissä.
Toinen riskaapeli metodi on porata reikä suoraan pultin keskelle. Varsin usein, kokemuksen mukaan, se onnistuu harvoin ja jopa pulttia ympäröivä kierre alumiinissa vaurioituu ilman toimenpiteen hallitsemista.
Lyönti kohtisuoraan
Sitä varten pitää olla hyvä tuurna joka vastaa suurella pinta-alalla suoraan pulttiin. Tätä ennen on mahdollisia hapettumia lioteltava hartaasti, jopa useita vuorokausia, ennen toimenpidettä. Pultti kun on kiristyksessä kierteeseensä etureunaa vasten niin lyömällä se saattaa liikahtaa kierteessä vastakkaiseen suuntaan ja hapettuma antautuu ainakin osittain ja voide pääsee peremmälle kierrettä. Tähän vaiheeseen on vastakierretappi suunniteltu eli nyt porataan pultin suuntainen lyhyehkö reikä pulttiin niin että vastakierretapilla on riittävä tartuntapinta. Tosin vastakierretapin kestävyyden arvioiminen on edelleen riski.
Poraus
Usein lähellä on vastaava reikä tai pinnapultti jonka asento on tiedossa. Lyödään pistepuikolla kohdistuspiste katkenneen pultin jämän päähän aivan keskelle. Oletetaan että ruuvin kierteen halkaisija on M6 eli pultin ja kierteen suurin ulkomitta on 6 millimetriä.
Poraus suoraan
Nyt tarvitaan tarkkaa kaveria katsomaan oikeaa suuntaa kahteen eri suuntaan yhtä aikaa. Tehtävää voi helpottaa jos on 0 tai 90 asteen tasopintoja lähellä. Niistä voi katsoa suuntausta tarkemmin. Apuvälineitä saa käyttää kuten kulmamittaa.
Jos on M6 pultti niin lopullinen porakoko on maksimissaan neljä milliä mutta suosittelen kolmea tai 3,5:ttä epävarmuustekijöiden välttämiseksi. Alkureiän voi tehdä vaikka 2 mm:n poralla. Mitä pidempi pora niin sitä helpompi suunnata reikä oikein. (200 millimetriä on hyvä pituusmitta poralle alkureiän tekoon.) Porataan pultin suuntainen reikä niin pitkälle kuin pulttia riittää. Siellä perällä on tyhjää joten läpimenon kyllä huomaa. Jos tulee alumiinilastua niin homma meni suteen.
Reikä on porattu pultin läpi
Jos alkureikä meni suoraan niin avarruskin isommalla kairalla suurella todennäköisesti menee hyvin. Nyt voi käyttää taas kemikaaleja eli ruosteen irrottajaa ja hyviä muita tunkeutumanesteitä jotka pehmentävät alumiinioksidia, sinkkihapettumaa ja ruostetta. (Useat pultit ovat sinkittyjä joka reagoi haitallisesti alumiinin veden ja ajan kanssa.)
Reiän sahaus
Otetaan tiheähampainen laadukas rautasahan terä. Siitä hiotaan smirkelillä tms. terän selkää pois niin että terä mahtuu reikään perille asti vaivatta. Kahvaksi terään voi laittaa teippiä sen verran että terä ei notku. Työmukavuuskin paranee.
Työntösuunta on parempi leikkauksen suhteen. Aloitetaan nytkyttäminen. Sitä kai liike kuvastaa. Sahataan keskireiän suuntaisesti niin pitkälle että myös alumiini sen kierteen paksuudelta "katkeaa" eli pultti on kokonaan puoleksi halkaistu toispuoleisesti. Vastapuolelle halkeamaa sahataan myös mutta ei niin pitkälle että alumiiniin tulee jälkeä. Eikä suunalla ole kovin tarkkaa. Saadaan aikaiseksi ruuvimeisselille sopiva vääntöura ja pyöritetään pultin jämä pois.
Kierrereikä vahingoittui
Jos kaikki meni oikein niin alumiinikierteeseen jäi ura. Niin pitikin sillä tyystin hapettunut kierre ei muuten tokene aukeamaan. Asia pitää korjata. Muutoin uraa myöden voi päästä hapettavia aineita kuten kosteutta uuttakin pulttia kiusaamaan. Puhdistetaan reikä sopivalla kierretapilla ja asetonilla. Asetonia kannatta käyttää useampi kerta. Paineilmaa tarvitaan myös.
Asian voi hoitaa kuntoon tavanomaisilla täyteaineilla kuten Devconilla tai vaikka Plastic Paddingilla jos muuta ei ole. Arvioidaan täytteen tarve ja sitä laitetaan reiän alkupäähän uraan ja kierretään voideltu pultti ennen täytteen kovettumista paikoilleen. Kitillä ei ole tarkoitus parantaa kierteen lujuutta vaan estää kosteuden pääsy kierrereikään tulevan käytön aikana.
Loppukokoonpano
Täyteaineen kovetuttua on liitos valmis ja muu rakenne voidaan koota normaalisti.
Kiristysmomentti ja uuden pultin mitoitus
Jos pultin reikä alumiinissa on toimenpiteen jälkeen muutoin kunnossa paitsi se ura sahauksesta johtuen on hieman heikentänyt kierrettä ja mikäli pultti on saatu reikään yli kaksikertaisen matkan sen halkaisijasta (M6 kertaa kaksi on 12 niin viisitoista milliä riittää korjaamokirjan kiristysmomenttiin kovettumisen tapahduttua. Mutta mitä pidemmälle sen parempi.)
Vaikuttaa työläälle
Sitä se onkin. Valitan. Mutta toimii. On myös halpaa jos ei omalle työlle hintaa laske.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti