Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
Sivut
▼
tiistai 28. tammikuuta 2020
Sytytystulppa-asiaa
Varoiksi työkaluja matkassa
Pidän mukana useimmissa pyörissäni tyypillisimmät Guzzien tulppien tulppa-avainkoot. Niitä on ainakin 11, 16 ja 21mm:ä. Kätevästi sillä tienaa oluen tai parin kokoontumisissa kun on aina niitä jotka eivät pidä työkaluja ja varaosia mukana. Yleensä pari sytytystulppaa ja laturin hihna.
Lisävirtaa myös
Varakäynnistysakku on mukana aina siinä pyörässä jolla olen liikkeellä. Paitsi jos olen sen unohtanut matkasta.
Joskus auttaa, aina ei
Menneenä kesänä apukäynnistintä tarvittiin neljässä tapauksessa. Muiden pyöriin. Yksi tosin oli toivoton tapaus: sammui heti kun apuakku irrotettiin piiristä. Ilmeisesti lataus- tai akkuvika. Joskus on mukana myös vianetsintäohjelma läppärissä. Sitäkin on muutaman kerran tarvittu.
Pikkutulppamoottoreita
Erityisesti California Vintage ja työntötanko-CARC-mallit jotka vaativat lisäksi vielä erikoismallin tulppahylsyn. Tosin sen pikkutulpan hajoaminen sähköisesti ei matkaa keskeytä. Yleensä asiaa ei edes huomata. Edellyttää katteiden ja tankin irrotusta ja ehkä pientä muutakin "säätöä" että pääsee edes näkemään kyseisen tulpan.
http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html
Unohtuu helposti
Pikkutulpan vaihto on joiltakin huolloilta "unohtunut" vaivaisuutensa vuoksi. Kun se siellä pesässään on ollut kymmenenkin vuotta niin se on tosi lujassa ja vaatii liotusta ja varovaista aukomista sekä syvennyksensä tyhjentämistä kaikesta törystä ennen tulpan irrotusta. Muuten se törky livahtaa tulpan irrottua männän päälle. Pääasiassa syvennyksessä on soraa ja ruostetta.
Tiukassa
Joskus on ollut pikkutulppa niin lujaan väännettynä että sen tiiviste on litistynyt liikaa ja tulpan kierrettä on pätkä palotilan puolella. Siihen tehoaa myös liotus mutta se edellyttää että tulppaa saa edes puoli kierrosta avattua että liuotin pääsee ohi tiivisteen kierrettä myöden palotilaan asti.
Ei voimalla
Jos karstaisen kierteen kiertää väkisin ulos niin se mankeloi sylinterikannen alumiinisen kierteen väljäksi. Kierteen korjaus edellyttää jo erikoistoimenpiteitä. Usein kierreinsertin asentamista. Sitä varten moottoria voi joutua purkamaan. Jos tulppa on raskas kiertää poispäin kannesta tai kanteen niin jotain on vialla.
Kiristystiukkuudet
Tulpan kiristäminen on suht tarkka homma vaikka kiristysmomentti saattaakin olla aika laaja. Esim: 10 - 15Nm.
Tässä on NGK:n opas aiheeseen. Sivulla kymmenen on ohjeet kunkin tulppatyypin suhteen. Jos on epäselvyyttä kierteen tyypistä ja koosta, mikä pääosin määrittää kiristyksen, voi mitata kierteen halkaisijan ja katsoa oheisesta taulukosta tulpan momettiarvon. Avainkoko ei vaikuta momenttiin.
https://www.motonet.bg/files/downloads/2015-motorcycle-catalogue-ngk-3.pdf
Herkästi pyörii
Jos tulppa ei mene kierteille sormivoimin siitä pyörittämällä niin on syytä puhdistaa joko tulpan kierre tai sylinterikannessa oleva kierre. Momentit on tarkoitettu uudelle tiivisteelle. Harva niitä kuitenkaan hankkii. Mutta nykyään tulppa on suht edullinen ostos niin laittaa aina uuden. Jos ei ole momenttiavainta niin usein on ohje olemassa myös kiristämisestä asteluvun mukaan.
Kierteen kunnostus
Jos tulpan kierre sylinterikannessa on paikassa josta pääsee suoraan puhdistamaan kierteen niin silloin puhdistettaessa tai uutta kierreinserttiä asennettaessa irtoava lika ei saa päästä putoamaan männän päälle. Paineilmasta on silloin apua. Kun venttiilit ovat kiinni. Niissä malleissa joissa on M6-kierteiset ruuvit imukanavassa balanssisäätöä varten voi niitä hyödyntää paineilman toimittamisessa palotilaan. Tuplatulppakoneessa riittää että puhalletaan ilmaa siitä toisesta tulpan reiästä niin että moottorin kierto on asennossa jossa molemmat venttiilit ovat kiinni niin ei pääse törky väärään paikkaan.
Vanhan tulpan uusi tarkoitus
Käytetty sytytystulppa kelpaa vielä yhteen tarkoitukseen: tyhjennetään sen metalliosa posliinista, hitsataan siihen pätkä putkea johon voi liittää paineilmaletkun. Voi siis käyttää em. tapauksessa ilman johtamiseen palotilaan kuten myös ohivirtauksen havaitsemiseen.
Ohivirtaus
On käytetyssä moottorissa esiintyvä ilmiö. Palotilaan syötetty ilmanpaine pyrkii pois jostain. Moottorin kierto pitää olla tarkastelun alla olevan sylinterin osalta siten että imu- ja pakoventtiilit ovat kiinni ja mäntä tarkasti yläkuolokohdassaan. Laitetaan painelmaa palotilaan ja kuulostellaan ilmanpuhdistimen, pakoputken ja öljytilan suunnista vuotaako mistään ilmaa.
Jos tulee pakoputkesta ilmaa niin pakoventtiili vuotaa tai kantaa. Jos ilmanpuhdistimesta kuuluu pihinää niin imuventtiilissä on vikaa ja jos ilmaa kulkeutuu öljyntäyttötulpasta ulos on männänrenkaissa vuoto. Toki ihan pieni vuoto ohi männän on sallittu mutta venttiileistä ei lainkaan.
California 1400
1400-malleissa on myös pienikierteiset tulpat (2+2 identtiset tulpat) mutta fiksusti asennetut ja suojatut. Ei tarvita pesuhommia ennen aukomista. Korkeintaan suhaus paineilmaa. Ovat hyvin tavoitettavissa heti koristekannen alla. Vain tulpanhatut teettävät toisinaan työtä. Johtimista ei saa vetää lainkaan. Näppivoimia tarvitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti