Voimakone
Tuhannen watin tehoinen kiillotuskone on saanut olla kolme vuotta käyttämättömänä. Välillä ei ollut työtiloja ja sittemmin ei kiillotustarpeita. Laite on uusiokäytössä. Entinen rakennussirkkeli jota hieman muokkasin. Bakeliittinen käyttökytkinkin on kunnossa. Vain käyttövipu piti uusia.
Kiillotuskone pysäköitynä.
Jäähdytys
Metallikappaleet kitkan ansiosta kuumenevat kovasti. Alumiinin saa jopa sulamaan jos ei varo. Toinen asia on että näpit palaa kun on pieni kappale. Taustalla jugurttipurkissa on vettä johon pikkukappaleet voi dipata jäähdytysmielessä.
Tarvikkeet
Erilaiset kiillotusaineet, vahat ja laikat kulkevat alatasolla olevassa laatikossa. Siellä on myös porakoneeseen kiinnitettäviä kiillotusvälineitä sillä joskus Mooseksen pitää mennä vuoren luo. Laatikossa näkyvä valkoinen pötkö on viimeistelyvahaa.
Tarvikkeet
Erilaiset kiillotusaineet, vahat ja laikat kulkevat alatasolla olevassa laatikossa. Siellä on myös porakoneeseen kiinnitettäviä kiillotusvälineitä sillä joskus Mooseksen pitää mennä vuoren luo. Laatikossa näkyvä valkoinen pötkö on viimeistelyvahaa.
Pölynpoisto
Kiillotuskone tuottaa pölyä ja hioma-aineroiskeita ympäristöönsä herkästi. Siksi koteloin molemmat kiillotuslaikat niin että niistä näkyy vain noin puolet kehästään. Koteloista pölyn vetää teollisuusimuri suodattimensa taakse. Näin pysyy ympäristö, hengitysilma ja itse laite huomattavasti siistimpänä. Kotelointi ei haittaa käyttöä. Tosin on hieman meluista. Imurikin on äänekäs.
Tehdasvalmisteiset kiillotuskoneet
Monesti samoja laitteita kuin on suutarilla käytössä. Toki sielläkin on ihan tehokkaitakin myllyjä.
Perusmallin kiillotuskoneessa ei useinkaan ole pölynpoistoa ja rättilaikka pyörii täysin vapaana. Lika ja pöly lentää ympäriinsä. Sen vielä sietää mutta yksi asia monessa laitteessa harmittaa: tehon puute. Varsinkin alumiinin kiillotuksessa tahtoo voima loppua ja silloin laikka tarttuukin kappaleeseen ja se sinkoilee ties minne. Saattaa tulla tapaturma. Lisäksi osa kärsii. Tehokkaassa koneessa sitä ilmiötä ei esiinny.
Koneella käyttöä
Kahden Guzzin moottorin pakokäyrät: 850 ja 950cc koneet saivat seurakseen kiiltävät pakokäyrät. LM850 on Verstaalla osittain osina mutta läjään päin menossa. Alla oleva moottori sijaitsee kaupunkiasuntoon varastoituna täysin peruskunnostettuna. Saa siitä kyläilevien kanssa puheenaiheita. Seuraavaksi kiinnitän siihen läppärungot suuttimineen. Ehkä vaihteistonkin.
Irtomoottorin kaunistukseksi.
Jatkettu laturin koppa
Digitalisoinnin yhteydessä laitoin vaihtovirtalaturin jatkeeksi pyörijän ja sitä seuraamaan kaksi induktiivista anturia. Siksi lisätila. Anturit antavat sytytykselle ja ruiskutukselle tiedon kampiakselin asennosta ja pyörimisnopeudesta ja luonnollisesti myös nopeuden muutoksista.
Vanhat ja patinoituneet pakoputkiston alkukäyrät.
Pehmeää alumiinia tiivisteiksi.
Romuliikkeestä
Hankin sieltä 50 x 4 mm:n alumiinilattaa aikanaan muutaman metrin. Lähes seostamatonta joten se on hyvää tiivistemateriaalia ja muokkautuu hyvin pehmeytensä vuoksi. Ainoa työläs vaihe on yrittää sorvata sitä. Pehmeä alumiini on haastavaa sorvattavaa sillä se tarttuu helposti terään ja on myös herkkä taipumaan eikä tahdo pysyä sorvin leuoissa. Ulkoreunoista näkyy urat jotka ovat yli puolenvälin syvyiset. Se auttaa asennuksen aikaisessa muokkautumisessa eli tiiviste litistyy helposti ja samalla muovautuu asennuspaikkaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti