+8
Iltapäivän kohtuullinen lämpötila näin maaliskuussa. Puolipilvistä ja navakka tuuli joka pyöritteli pölypyörteitä pitkin lumettomia peltoja ja teiden varsia. Mitähän kaikkea kerkesi keuhkoihin kertyä...
Pyörä Kerhon pyörävaraston perältä eturiviin
Yhdellä sähköpostiviestillä sain sen verran tapahtumaan että este katosi omavoimaisesti. Iso matkapyörä kun lepäsi hälytin päällä keskellä reittiä ulko-ovelle. Taisi triken vekslaamiseen silti liki vartti aikaa kulua esteen kadottua.
Noin puolitoista metriä
Pyörä on takapäästään pikkuauton mitoilla. Sitä tukevampi on edetä mitä leveämpi. Siksi tarvittiin useamman pyörän siirtämistä edestä pois.
Siinä on aina riskinsä ja useinkaan motoristi ei anna toisten koskea pyöräänsä. Mutta nyt hiukan koskin. Ei kerrota.
Katsastus
Valot, jarrut, vivut ja vimpaimet, latausteho, rengaspaineet, moottoriöljy ja yleinen vilkuilu sinne ja tänne. Ei vuotoja tai irtonaisia osia.
Koekäyttö ulkona
Ryyppy pohjaan, virta päälle, painallus starttinapista niin kuusi vuotta vanha Bilteman kalsiumakku pyöräytti koneen tulille. Lataan seisonta-aikana ylläpitolaturilla akut kolme - neljä kertaa talvessa täyteen. Heti ajokauden päätyttyä ja kahden - kolmen kuukauden välein uudelleen.
Ei ylläpitolatausta
En siis pidä ylläpitolaturia kiinni akussa kuin täyteen latauksen verran. Sama laturi riittää monelle akulle vuoron perään. Akut eivät yleensä tykkää vaan vanhenevat nopeammin jos niihin syöttää ja purkaa sähköä, kuten ylläpitolaturit tekevät, akku vanhenee siinäkin. Täysi akku vanhenee hitaammin kuin vajaa akku.
Ajelu
Ensin St1-kylmäasemalle tankkaamaan tankki täyteen. Tällä kertaa 98E:tä mutta normaalisti 95:sta. Guzzin kone ei ole ronkeli. Vaikka polttoaine on halventunut niin mitään jonoja ei ollut.
Noin 20 km kierros lähialueella. Kiersin muun ohessa Keijärven ympäri. Hieman oli liejuinen ja kuoppainen soratie siellä itäpuolella. Mutta hiljalleen ajelin ja nautin säästä sekä maisemista. Ratsukkoja liikkuu siellä myös. Olisiko kaksikin ratsastustallia seudulla? On kouluaikaiset suunnistusmaastot muuttuneet pelloista ja kangasmetsistä lähiöiksi. Onneksi Mastosvuori on edes osittain suojeltu. Siellä ei pyssyt pauku eikä kirves heilu.
Moottoriöljyn lämpötila
Pyrki olemaan ajaessa noin 45 asteessa joka on noin kuusikymmentä astetta liian kylmää. Sää oli vilpoinen ja taajama-ajossa ei juurikaan tarvitse moottorin voimaa. Kunhan puksuttelee.
Lopuksi takaisin Kerholle.
Pieni tarkistus
Moottorin jäähdyttyä, johon ei kauaa mennyt, tarkistin sytytystulpat. Alla kuvia aiheesta.
Tulpan värit
Mikäli tulppa on nokinen ja kiiltävän musta se ei ole toiminut kunnolla tai ei lainkaan.
Jos tulppa on musta ja nokinen on seos rikas tai moottori käy kovin kylmänä huonolla hyötysuhteella.
Jos maitokahvin värinen on seos kokolailla kohdillaan mutta kylmyys ja rauhallinen ajo tummentaa.
Tulpan väri kuin uutena nykypolttoaineilla, varsinkin etanolipitoisella, on tavoiteltavaa.
Sen sijaan, jos tulpassa on muodonmuutoksia tulppa käy liian kuumana tai seos on liian laiha.
Kesemmällä säädetään
Nää on on näitä kaasutinmoottorin ongelmia. Tarkistan säädöt viimeistään kun on 20 astetta ulkona lämmintä.
Kahvinruskeaa.
Vasen ja oikea puoli
Vaikuttaa siltä että seos on liki kohdallaan mutta kylmästä säästä johtuen on hieman nokea. Lisäksi oikealla puolella sitä on hieman enemmän. Pitää tarkistaa kaasuttimien balanssi ja sytytyksen ajoitus. Mutta paljoa ei ole pielessä.
Tulppien tyyppi ja lämpöarvo.
Vaihdanko tulpat kuumempiin
Helposti tulee mieleen että laittaisi kuumemman lämpöarvon tulpat. Ehkä ei kannattaisi sillä kevään edetessä säät lämpenevät tuplalukemiin. Vain em. säätöjen tarkistus ja näillä mennään. Katson sitten kun tulee raskaampaa ajosuoritetta. Seuraavaksi kuumemman tulpan lämpöarvo (NGK;n asteikolla) on 6. Muuten samat merkit. Toki merkkiäkin voi vaihtaa. Pitäneekin testata Brisk-tulppia. Jotkut niitä kehuvat tai tykkäävät halvasta hinnasta. Monet kehuvat Densoa mutta on astetta hintavampi.
Tulpat sään mukaan
Esimerkiksi kolmea lämpöarvoa mukana. Kylmällä säällä kuuma tulppa ja kuumalla kylmä. Taitaisi kaksi riittää.
Tulpat sään mukaan
Esimerkiksi kolmea lämpöarvoa mukana. Kylmällä säällä kuuma tulppa ja kuumalla kylmä. Taitaisi kaksi riittää.
Ei se kovin kaukana ole. Toki kevään huippukohta on silloin kun otan California 1400 GTS:n käyttöön. Sitä onkin tullut laitetuksi koko talven sivu viimevuotisen kaatumisen jäljiltä.
Kevääseen mahtuu monta säätä
Joskus on huhtikuussa jo miltei helteistä mutta Vappuna on satanut lunta. Tai päinvastoin. Nyt vaikuttaa että ilmat ovat jotenkin eri asennossa ja voi olla että lunta ei enää tulekaan.
Pari - kolme muutakin pyörää
Nekin odottavat tielle pääsyä. Jos niin tapahtuu niin täältä löytyy juttua.
Perjantai 27. maaliskuuta
Joutessani ajelin polkupyörällä Tampereelta Ylöjärvelle Pirkkalan ja Nokian kautta. Noin 30 km tuli matkaa suht tasaista maastoa. Siitä kertoo se että takamus oli koko ajan satulalla, ylämäissäkin. Kuvailin matkalla maisemia ja mietiskelin. Aikaa meni tunti ja kolme varttia.
Syy pyöräilyyn
Toinen talouden ajokortillisista ei ehtinyt työkiireiltään kuskaamaa minua Ylöjärvelle. Siksi Jaguar sai olla kulkuneuvona. Hyvinhän tuo sujui.
California Adamant kotitallissa
Ihan suorinta reittiä en ajellut mutta auringon siirtyessä horisontin tienoille ei enää tuntunut kovin kivalta ajeleminen. Eikä ollut neitseitä tien varrella vilkuttamassa nahkapukuiselle sankarilleen. Mutta eipä ollut paljon liikennettä. Tulin sentään keskustan kautta.
Naapuritallikin sai täytettä
Kuutosbemarikin viihtyy tallissa vielä jonkin aikaa kertoi omistajansa. Samat ajatukset itselläkin. Taitaa kuukausi mennä ennenkuin California GTS tulee C. Adamantin kumppaniksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti