Kesärenkaat alle
Nyt kolmatta kesää indonesialaiset renkaat. Talvikumit eli auton mukana uudesta asti olleet Hakkapeliitat harvoine nastoineen ovat vielä käyttökelpoiset ja jopa kelpaavat katsastukseen tulevana syksynä kunhan nypin nastat pois. Se on omanlaisensa toimenpide mutta kokemusta siitä on. Nuuka kun olen.
Uudella Verstaalla helppoa
Hyvä tunkki, paljon paineilmaa ja lattialämmitys. Mukava oli siinä tehdä talvipyörien vaihto kesäpyöriksi. Renkaanvaihto olisi isompi homma mutta kun on kahdet vanteet niin ei tarvitse tehdä rengashommia vaikka siihenkin on nyt välineet.
Indonesialaiset
Eivät melua kuten lyhytikäiset alkuperäismerkkirenkaat tekivät. Nämä maksoivat vain kolmanneksen merkkirenkaiden hinnasta. Mustat ja pyöreät. Se riittää pakettiautoon oikein hyvin. Ihan ei kantavuus renkaissa riitä mutta ei se ole haitannut.
Saman merkkisiä lisää
Myös kahdessa moottoripyörässäni on samaa merkkiä olevat renkaat takakumeina. California Adamantissa kaksi takarengasta ja hieman leveämpi 205/55R16 -kokoinen California 1400 GTS:ssä. Kestää ja on vakaa. Maksaa vain vain muutaman kympin.
Kesäsäilytykseen
Pitää vielä pestä talvipyörät ja varastoida. Kaikkea ei viitsi samana päivänä. Taloyhtiön autotalli saa ottaa haltuunsa.
Autotallin identiteetti vaihtuu
Talli muuttuu viimeistään ensi kuussa pyörätalliksi. Sinne parkkerataan ainakin kaksi eniten käytössä olevaa moottoripyörää. Todennäköisesti California Adamant ja California 1400 GTS. Välillä voi olla muitakin pyöriä.
Nokialaisten lähempi tarkastelu
Sen lisäksi että nastat ovat harventuneet niin löytyi tunkeilija. Hyvä että nyt. Olisi voinut teettää töitä tien laidassa. Ruuvi renkaassa.
Wronic se siellä kiiltelee.
Varsin tyypillinen
Näitä laajakantaisia ruuveja löytyy usein rakennustyömailta ja niiden läheisyydestä. Yleisesti käytössä oleva laajakantainen ruuvi. Pysyy kantansa varassa pystyssä odottamassa uhria. Jos sen pyörittää pois alkaa rengas vuotamaan.
Vuodon alku
Ei välttämättä vuoda sillä ruuvi tukkii tekemänsä reiän mutta ajan mittaan alkaa vuotamaan hiljalleen. Vastaavanlaisella ruuvilla olen paikannut renkaan väliaikaisesti. Siitä on oma juttunsa vuosien takaa.
Sadepäivien hommaa
Nastat pitää nyppiä pois niin saa ympärivuotiset renkaat käytettäväksi loppuun. Lisäksi kivien kaivaminen pois kulutuspinnan muodoista sekä renkaan paikkaus ruuvinreiän kohdalta. Hakkapeliittoihin olen ollut tyytyväinen mutta nastamäärien erot renkaiden välillä edellyttää nastojen poistamista.
Sadepäivien hommaa
Nastat pitää nyppiä pois niin saa ympärivuotiset renkaat käytettäväksi loppuun. Lisäksi kivien kaivaminen pois kulutuspinnan muodoista sekä renkaan paikkaus ruuvinreiän kohdalta. Hakkapeliittoihin olen ollut tyytyväinen mutta nastamäärien erot renkaiden välillä edellyttää nastojen poistamista.
Nastat on poistettu
Tosin talvirenkaat eivät vielä ole alla sillä ainakin tiistaina 27.10.2020 oli jo aamulla yli kymmenen astetta lämmintä. Siis kesäkumikeli.
Katsastus 2020
Tänään samaisena tiistaina aamupäivällä Dacia selvitti katsastuksen moitteitta. Kuten melkein joka kerta. Tosin katsuri sanoi että lähivuosina tulee vastaan etujarrulevyjen vaihto. Jarruissa ei ollut eroja. Samoin iskunvaimennintestissä kaikki "pumput" näyttivät tasalukemaa. Pakokaasutesti alitti runsaasti säädetyn arvon. Erittäin puhdaskäyntinen Diesel. Mikäpä on jälleen ajella vuosi huoletta ellei sitten vaihda jo yli kymmenvuotiasta Logan Vania uuteen Dokkeriin jossa on enemmän tavaratilaa. Tavaratila on myös muunneltavissa. Mahtuu yli kolmemetrinenkin tavara mukaan auton sisälle. Tosin silloin apukuskin paikka on pois.
Muutoin Daciasta
Yllättänyt positiivisesti. Hyvä ja vakaa ajettava. Vaati tosin täyden tankin tai kuormaa taka-akselin päälle sillä muutoin jousitus on kovahko takana. Kantavuus on hyvä eli tavaratilan saa laittaa hyvin täyteen.
Kalliita tai hankalia vikoja ei ole ilmennyt. Tosin kiveniskemästä haljennut tuulilasi piti vaihtaa uuteen mutta sekin oli vain 300€ bisnes.
Huollot olen tehnyt pääosin itse. Takuuasioita ei ole ilmennyt. Yli kymmenen vuotta ajossa. Tosin kilometrejä ei mittarin mukaan ole toistaiseksi tullut kuin 110.000. Seuraavakin auto lienee samaa merkkiä. Ei turhia lisävarusteita vaan karu ja yksinkertainen käyttölaite.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti