Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
Sivut
▼
torstai 5. maaliskuuta 2020
Tapahtui kauan sitten eräällä matkalla
Vikaantunut kumi syö hermoja
Omalla kohdallani, siellä takamuksen puolella, on aina kylmä rinki jos on paikattu kumi alla.
Tosin poikkeuskin on
Breva 1100:sella Lapista palatessa Rovaniemellä Lapin Kumissa laitettiin uusi rengas vanteelle. Sillä sitten kaksipäällä kohti Savoa ja sieltä suunta Päijät-Hämeeseen. Jossain Pistohiekan jälkeen alkoi takapää lieruta sivuttain. Pikainen pysähdys tien laitaan ja pyörä keskituelle.
Naula lävessä
Takakumia pyöritellessäni tuli vastaan naula joka oli jo ollut pitkään matkassa koska oli kulunut pyöriessään mukana. Ei pumppua, ei paikkapulloa eikä työkaluja joilla takapyörän irrottaisi vaikka se olisikin ollut helppoa kalujen kanssa.
Nykyään on kalut
California 1400 GTS kuljettaa mukanaan työkalut pyörien irrotukseen sekä muuta matkoilla tarpeellista. Vaikka siinä ei ole keskitukea kuten ex-pyörässä oli.
Itämaan tietäjät
Siinä pähkäillessämme tekemisiämme saapui letka Ural-harrastajia paikalle ja pysähtyivät kuten motoristien pitääkin. Taisin kyllä varoiksi käsiä heilutella reippaasti pysähtymisen merkiksi.
Tarpeita löytyi
Heillä ei ollut paikkapulloa mutta pumppu oli sekä yksi isokantainen peltiruuvi. Työkaluja sentään oli erinomainen valikoima. Heidän pihdeillään nykäsin naulan pois ja viimeiset ilmat sen myötä. Kiitokset heille edelleenkin.
Syvälle kantaa myöden
Peltiruuvi ruuvattiin kantaa myöden renkaaseen ja lainapumpulla änkesin ilmaa sen verran että päästiin jatkamaan Anttolan suuntaan.
Metsäkonekorjaamo
Kohta oikealla puolella menosuuntaan, kuten muistelinkin, on konekorjaamo. Isäntä ei ollut paikalla vaan asioimassa Mikkelissä mutta tulisi parin tunnin sisään. Rouva keitteli kahvit ja useampaa sorttia oli kastettavaa.
Seppä paikalla
Isäntä saapui ja hänelle esitin että pitäisi paikata sisärenkaaton rengas. Sanoi osaavansa paikata mutta moottoripyörän suhteen ei löydy kompetenssiä.
Omaa työtä
Tarjouduin tekemään takapyörän irrotuksen, renkaan irrotuksen vanteelta jos hän sitten sen paikkaa. Ja sama takaisinpäin.
"Tossupuristin"
Isäntä pisti paikkauskoneen lämpenemään siinä kun itse otin lämpöjä renkaan irrotuksen suhteen. Peltiruuvikin oli ihmeen tiukassa. Kun kumi oli irti niin "tassun" eli kudosrakenteisen paikan liimaus kuumapuristimessa kävi aika nopeaan.
Tasapainotus myöhemmäksi
Kumi takaisin vanteella sillä tasapainotusvehkeitä ei ollut. Takapyörä paikoilleen ja sitten kyselemään mitä maksaa. Ei maksanut mitään. Isäntä oli sitä mieltä että hän oppi kovasti aiheesta ja se olisi korvaus työstä ja aineista ja toivotteli hyvät matkat. Me matkustavaiset kiittelimme avusta ja työstä sekä rouvalle myös kahvittamisesta.
Tasapainotuksen jälkeen
Ajelin sitten renkaan loppuun asti tyytyväisenä kunhan ensin tasapainotin sen. Eikä pelottanut yhtään sillä naula oli terävä ja se oli ikään kuin "syrjäyttänyt" rengasmateriaalin eikä ollut repinyt rakenteita. Tuskin se muutaman kilometrin väliakaispaikkauskaan mitään rikkoi. Ja se kuumaliimattu "tassu" oli edelleen hienosti paikoillaan kun seuraavan kerran rengasta vaihtelin.
Pikaliimattu läpi
Ai niin, meinasi unohtua: ennen "tassutusta" naulanreikään tungettiin pikaliimaa ettei sinne pääse pikkukiveä tms. muuta terävää.
Ei kovin tavatonta
Renkaan puhkeamisia tapahtuu tämän tästä mutta harvemmin kuin kerran vuoteen, omalla ajosuoritteellani. Tätä kirjoittaessani kevättalvella 2020 muistelen että mainitun 1100 Brevan kumeja paikkasin tai korjautin kaksi kertaa. Sitä aiemmista pyöristäni Ducati 906:sta ei kertaakaan puhjennut rengas mutta GT850:stä useammankin kerran mutta siinä olikin sisärenkaat.
Enduroista 650TT, 750NTX ja Quota 1000 ei rengasongelmia esiintynyt. Ilmeisesti karkea endurorengastyyppi suojelee itseään.
Kalliimpi kumi
Nykykalustosta California 1400 GTS:n rengas on puhjennut kertaalleen eikä kilometrejä ollut silloin takana kuin noin 1000. Lähes käyttämätön 300€ hintainen takarengas meni kierrätykseen. Siihen oli tullut kudosvaurio.
Nyttemmin käytän tavallista pehmeäkylkistä auton rengasta takarenkaana. Maksaa vain murto-osan alkuperäistyyppiseen renkaaseen nähden ja kesto on monikertainen. Pyörällä on ikää nyt 5 vuotta ja vain yhden mp-renkaan olen ajanut loppuun takarenkaana ja sen jälkeen on menossa toinen auton rengas. Eturenkaita kuluu noin 1 per vuosi mutta ne ovatkin varsin edullisia touringkumeja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti