Sivut

sunnuntai 15. maaliskuuta 2020

Vanhojen akkujen latailua


Toiveikas kevätmieli
Näihin aikoihin alkaa moottoripyörätalleissa ja -kerhoilla jo pieni vilske akkujen latailun ja kevätkäynnistelyn suhteen. Hämeen hitaimmat suunnittelevat huoltoa joka olisi pitänyt jo tehdä viime syksynä. 

Sunnuntaipäivänä
Joutilasta aikaa siivota verstastila, järjestellä työkalut ja hyllyt. Tavarat oikeille paikoille. Siinä ohessa akkukatsaus. Verstaalla, Kerholla, autotallissa ja kotona. Akkuja on yhteensä kymmeniä jos pienlaitteetkin lasketaan. Kamerat, puhelimet, kaukosäätimet, sääasema ja muut kikastimet.

Sivutoimi
Kerholla poiketessani oli "pojilla" pyörä nostimella joka ei nostanut. Tein pikaisen rautalankapatentin eli käytin Enokunnanmutteria viisaasti ja sain nostimen nostokuntoon.

Vanhoja akkuja
Ovat olleet jo kolme vuotta autotallin nurkassa lattialla mutta toin ne Verstaalle katsoakseni mitkä niistä lähtevät kierrätykseen ja voisiko jokin niistä olla vielä käyttökelpoinen.

Lataamalla selviää
Laitoin ylläpitolaturin puskemaan virtaa todennäköisimmin toimivaan akkuun. Sen selvitin mittaamalla yleismittarilla kuormittamattoman akun lepojännitteen.

Yllätys
Kaksi akkua antoi kelvollisen lukeman vaikka niitä ei ole pariin vuoteen latailtukaan. Poissa silmistä, poissa mielestä. Eli autotallin hyllyn alle unohtuneet. Hyvä paikka viileässä.

Lataustiedot kannessa
Olen jo vuosikaudet laittanut maalarinteipin akun kanteen ja siihen viimeisen ylläpitolatauspäivän. Näi pysyn akkujen vanhenemisen tahdissa.

Yksi lisätieto lisää
Päivämäärän lisäksi laitan jatkossa täyteen ladatun akun lepojännitteen tiedoksi. Siitä on hyvä pitää silmällä akun sisäistä purkautumista. Lepojännitteen tulee aina olla yli 12,5 Volttia. Jos lepojännite on ollut latauksen jälkeen 12,7 Volttia tai hieman enemmän on akku lataantunut täyteen. Jos akun jännite laskee nopeasti alle 12,5 Voltin on katsottava akku menetetyksi.

Akkulaturi
Yli kymmenen vuotta vanha perusmallin CTek älylaturi jossa eri toimintoja muunmuassa akun herätystoiminto joka sarjalla virtapiikkejä "herättää" akun.

 CTek on saanut moottoripyörän akun täyteen.

Kelvollinen
Ei ehkä halvin laturi mutta varsin käyttökelpoinen ja ollut toimintavarma. Nyttemmin mode-painiketta joutuu painamaan melkoisen lujaa että toimintoja saa muutettua. Kuulemma yleinen vika ikääntyneimmissä malleissa.

Kerhon laturi
On samaa merkkiä mutta siinä on toimintoja ja tehoa monikertaisesti omaan laturiini nähden. Sillä olen lataillut Kerholla olevien pyörieni akkuja.

Vanhoja akkuja joissa ylläpitolataustiedot.

Sinisen geeliakun lataukset
Viimeksi ylläpitoldattu syyskuun lopussa vuonna 2018. Sen jälkeen akku on ilmeisimmin ollut käytössä joissain moottoripyöristäni. Akku on hankittu 2014 Biltemasta. Silloin oli vielä vuoden takuu. Nykyisin vain puoli vuotta.
Yleismittari näyttää latauksen aikana yli 14 Voltin latausjännitettä. 

 Lepojännite puoli tuntia latauksen jälkeen.

Uusi teippi ja uudet tiedot
Nyppäsin vanhan teipin pois ja merkitsin uudet lataustiedot. Kuvassa vielä edelliset tiedot.

Harmaa kalsiumakku
On ollut California Adamantin akkuna ainakin kaudella 2017. Mielenkiintoista nähdä saako siihen vielä potkua. C. Adamant on herkkä käyntiinlähtijä sillä tein siihen 2019 niin kutsutun yläkertaremontin eli uudet männänrenkaat ja uudet venttiilit sekä ohjureihin linerit. Kyseinen remontti, jos ei omaa työtä lasketa, maksaa 350 - 450€ eli varsin pienellä satsauksella saa koneen hyvin käyntikuntoiseksi.

950cc kone
Tonniseksi mainittu. Kuutiotilavuudella sinänsä ei ole suurta merkitystä sillä jo vanhemmat 750 ja 850cc koneet olivat eräissä versioissa tehokkaampia kuin myöhempi 1100cc kone. Kaikissa koneissa on kuitenkin yksi hieno piirre: alakerta (Kampiakselin ja kiertokankien laakeroinnit.) kestävät yllättävän pitkään. 200.000 km ei ole mitenkään harvinaista ja laakerointi edelleen kunnossa. Sitä ennen on pitänyt, toisinaan, remontoida kantta ja männänrenkaita mutta ei aina. Moottori pitää kierroksista ja siten tekniikka jaksaa pidempään.

Ylisuuri akku
Edellä mainituissa pyörissä on alkuperäisasennuksena jopa yli 30 Amppeeritunnin akkuja. Täysin tarpeetonta nykyakkuujen suhteen. Akun tehon voi nyttemmin pudottaa vanhoissakin pyörissä puoleen ja luotettavuus jopa paranee. Pienempi akku kun latautuunopeammin täyteen.

Ammattiapu maksaa
Jos teettää moottoripyöräkorjaamolla voi hinnan kertoa kahdella. Pyörä oli poissa liikenteestä vajaan viikon. (Viive johtuu mekaanikon laiskuudesta ja siitä että muitakin pyöriä oli käytössä.)

Vaivan ilmeneminen
Väljistyneen mutta käyntikuntoisen moottorin oireet näkyvät kauas. Tyypillisimpänä savutus. Korjaus ei kauaa vie mutta vaatii moottorikoneistamon apua. Sekä omatoimisuutta asennuksessa.

Takaisin akkujen lataukseen
Mitään ihmelaitteita tai suurta rahamäärää ei akkujen ylläpitoon tarvita. Yhdella ylläpitolaturilla pitää kaikki ajoneuvoakut toimintakuntoisina kunnes päivänsä päättävät. Litiumakkuihin tarvitaan niitä varten suunniteltu laturi. Siksi kynnys siirtyä lyijyhappoakuista litiumiin on korkea vaikka jälkimmäisten hinta on hieman alentunutkin.

 V10 Centauron vanha kalsiumakku latauksessa.

Lataus meneillään
Tätä akkua joutui laturi herättelemään. Jätin yöksi lataantumaan. Jos ei lepojännite ole huomenna 12,7 tai enemmän vien akun kierrätykseen muutamien muidenkin entisten akkujen kera. Akku on ollut käytössä viimeksi vuonna 2015.

Pari päivää myöhemmin
Centauron ex-akku lähti viimeiselle taipaleelleen eli jätin sen Bilteman neuvontatiskille hakiessani uuden akun. En tosin Centauroon vaan erääseen toiseen projektiin josta yhteenveto tässä jutussa: LM850.
Centauroon en akkua löytänyt. Siinä on kuitenkin varsin tehokas latausjärjestelmä että jospa kokeilisin litiumakkua. Ei ainakaan paino lisääntyisi ja käynnistysvoimaa on mutta muutoin kyseisen akun varaus on perinteistä lyijy-happoakkua huomattavasti pienempi.

Akkutelineen kokoinen
Biltemassa ei ollut yhtään akkua joka olisi ollut edes lähelle Centauron akkutelineen kokoa. Joko pitkä, lyhyt, korkea, matala tai kapea. Toisaalta, jos sopivaa akkua ei löydy niin voihan tyhjäksi jäävän osan tilkkiä vaikka vaahtomuovilla. Koteloa isompi akku ei mahdu vaikka teline sen mahdollistaisi.

Napajännite latauksen jälkeen.

Tulos erinomainen
Katson saman asian parin päivän päästä. Jos jännite on edelleen yli 12,5 Volttia on sillä vielä käyttöä. Tosin joskus akut voivat "jekuttaa" ja ilmeneekin että jännitettä (Voltteja) on mutta ei virtaa (Ampeereita). Jälkimmäistä on hankalampi mitata sillä silloin tarvitaan kuormitusmittari joka panee akun tehot koetukselle. Käytännössä kyllä erottaa huonon ja hyvän akun. Mutta kokeiltaessa akun pitää olla varattu täyteen. Hyväkin akku voi olla joskus tyhjä. Tosin tyhjyyttä akut kestävät huonosti pitkään.

Kävi vanhanaikaisesti
Seuraavana päivänä mittasin lepojännitteen ja sain siedettävän tuloksen mutta testaus ei ollut siinä: kytkin navat toisiinsa jämäkällä kaapelilla. Tehoa ei ollut juurikaan pikkukipinöintiä enempää. Hyvästä lepojännitteestä ei sitten ollut tietoakaan sen jälkeen. Lähtee kierrätykseen.

Vain sininen akku jäi
Sen sähköntallennuskyky on tallella. Sille vain ei ole nyt käyttöä. Mutta kevät voi tuoda muitakin yllätyksiä vastaan. Sopii ainakin California Adamantiin tai Alkoholipyörään. Jälkimmäiseen pitäisi kuitenkin vaihtaa ahtimen hihna ennen käyttöönottoa. Minimissään. Ehkä perusteellisempi huolto olisi paikallaan.

Bilteman sininen akku
On ollut hyvä käyttöakku Harley-Davidsoneissa sillä purkautumiskyky on hyvä eli startti pyörähtää heti rivakasti. Paljon muuta ei tarvitakaan. Guzzissa ei ole ihan niin isoa vastusta sillä moottorin sytytysjako on erilainen H-D:hen verrattuna.
Näitä akkuja ei ole enää myymälän hyllyssä näkynyt.

Latauslaitteen herätyspulssitoiminto.

Herätyksessä
Silloin kun akkua pitää herätellä vilkkuu ylärivin keskimmäinen valo ja akun täyttä varausta osoittava valo palaa koko ajan. Joskus vanha akku voi toiminnon avulla herätä. Yleensä ei. Omalle kohdalle on osunut kaksi tapausta joista toinen ei sitten ollutkaan herännyt.

Toiminto on automaattinen
Kyseistä toimintoa ei voi laittaa päälle mistään. Laturin oma järki miettii asian. Jos vilkutus loppuu jonkin ajan päästä on havainto positiivinen ja akusta voi olla vielä hyötyä. Jos vilkutus jatkuu tunnista toiseen on akku viallinen.

Huutomerkkivalo
Jos vasen valo palaa on laturin kytkentä akkuun väärä tai akku oikosulussa. Vaihdetaan johtimien järjestystä akun napoihin niin lataus voi alkaa ja puolta akkua kuvaavan valon kohdalla valo palaa jatkuvasti kunnes akun täyttymistä osoittava valo syttyy. Hommaa ei kannata jälkimmäisessä tapauksessa enää jatkaa. Vaikka ylläpitolaturia voi pitää päällä koko ajankin. Tosin se on tarpeetonta jos akku on kunnossa.

Akku ja Centauron hiilikuituinen akkuteline.

Akku lappeellaan
Centauron akuksi ei käy mikä tahansa akku. Happoakku ei lainkaan. Pitää olla kiinteämpi sisältö. Tässä akussa happo on sidottu kalsiumiin. Toinen malli joka käy on niin kutsuttu hyytelöakku.

Latailua Kerholla
Loppuviikosta latailin kolmen pyörän akut: California 1400 GTS:n, California Adamantin kakkosakun ja Amerikanpyörän eli Honda CL350 Scramblerin pikkuakun joka yllättäin tarvitsi pari tuntia latautuakseen. Muut kaksi tulivat täyteen muutamassa kymmenessä minuutissa.

Käynnistelyä
Sen verran piti kokeilla että laitoin Kerholla käyntiin California Adamantin. Musiikkia korville pitkän moottoripyöräpaaston jälkeen. Hondassa ei ollut bensaa tankissa ja GTS:n akun johdot vielä irti akusta. Pienkonebensaa pitää noutaa purkillinen.

Paheksuntaa
Siinä kaasutellessani Kerhon alakerrassa alkoi yläkerrasta kuulua ns. älämölöä ja huutelua moottorin pikaisen sammuttamisen puolesta. Ei ole enää niin kuin oli Kerholla 30 vuotta sitten. Silloin moottorin ääni oli mannaa korville mutta nyt pelätään että vaatteet rupeavat haisemaan pakokaasuille.

LM850 Akku.

Poistuu palveluksesta
Tämä pikkuakku on entinen. Ollut ilman ylläpitolatausta ilmeisen pitkään. Ei ota latausta vastaan. Lähtee kierrätykseen. Pitää katsella uusi akku tämän tilalle. Ehkä jokin nykyaikaisempi...

Käynnistysapuakku
Sellainen tuli hankittua toissatalvena. Ollut mukana reissuilla. Itse en ole tarvinnut mutta muiden pyöriä olen sillä apukäynnistellyt. Apuakun voimalla.
Sekin pitää muistaa latailla ja vaihtaa auton tavaratilasta kulloisenkin käytössä olevan pyörän matkaan.

Moottoriveneen akku
Sekin pitää muistaa ladata ennen Mökille lähtöä huhti - toukokuun vaihteessa. Kyseessä tavanomainen käynnistysakku vaikka sähköperämoottorikäyttöön on oman tyyppisensä akku mutta sellaisesta ei ole antamaan hetkellistä suurta virtaa kun sellaista tarvittaisiin. Käytännössä kompromissihankinta.

Auton akku
Saman ikäinen kuin autokin joka on ollut taloudessa uudesta asti. Akulla siis ikää 12 vuotta. On toiminut moitteettomasti. Merkki on romainialainen Rombat. Perinteinen lyijyakku. On kyllä hieman laiskistunut. Sitä ei ole erikseen ladattu vaan auton latausjärjestelmä on ajon aikana hoitanut sen asian.

Tietokoneiden akut
Suurin osa kannettavieni akuista on luopunut virroistaan vanhenemisen vuoksi. Vain kolmeen tarpeellisimpaan olen uuden akun hankkinut. Hinta noin 50€ mutta akku onkin ollut sitten ns. tehoakku. Taas olisi tarve yhdelle akulle.

Pölynimurin akku
Automaattipölynimuri, Hulda, joka nurkkia kiertelee ja viisaasti väistelee esteet kulutti parissa vuodessa akkunsa lähes loppuun eli ei jaksanut riehua kuin muutaman minuutin enää. Akkuliikkeen pojat tekivät siihen uuden akun ja sittemmin Hulda on jaksanut pari tuntia pörrätä paitsi yhdessä huoneessa jossa on paksu karvamatto se kuluttaa akkunsa jo reilussa tunnissa. Onneksi talouden pienin huone. Suositeltava laite laiskoille. Tosin sekin työllistää sillä säiliönsä pitää tyhjentää aika-ajoin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti