Sivut

torstai 28. toukokuuta 2020

California Adamant Uudet ilmansuodattimet


Vanhat tarvikesuodattimet
Ikää en tiedä, ovat olleet käytössä eri pyörissä jo pitkään. Ovat silti ihan ehyet ja olen pessyt ja voidellut ne säännöllisesti suoriutuakseen tehtävistään kunnialla. Ostopaikka Storm Motor Turku, muistaakseni.

Uudet tarvikesuodattimet
Tehtaan paketissa voitelemista ja asennusta vaille. Hankintapaikka Storm Motor Tampere. Tänään. Tilaustavaraa, reilut pari viikkoa kesti toimitus. Ehkä korona-asiat hidastavat jakelua.

Pakkaukset.

Tuotetiedot ja voiteluohje.

Kaasuttimen tiedot. PHF 30.

Suodattimen kiinnityskohta
Kaasuttimen takapäässä on kiinnityskohdassa kierre imusuppilon tai imukanavan kiinnittämistä varten. Halkaisija noin 50 millimetriä. Saatan tehdä noin 5 cm pitkät imusuppilot jotka mahtuvat osittain suodattimien sisään. Tasaa imuilman massavirtausta eli helpottaa ilman tasaista saantia palotilaan. Imuilma sykkii siis vähemmän kun imukanavaa pidennetään.

Tavoite
Auttaa puhtaan imuilman saantia korkeilla kierroksilla ja estää ilmassa leijuvan pölyn ja hyönteisten pääsyä palotilaan. Siis tehoa ja puhtautta.

Vakiosuodatin
Se olisi ylivoimaisesti paras ratkaisu ilmansaantiin. Riittävän pitkä ilmanottokanavisto ja suuripinta-alainen suodatin. Sitä vain ei ole olemassa. Mihin lie kadonnut vuosien saatossa. Nämä suodattimet ovat siis toiseksi paras ratkaisu.

Vertailua
Silmämääräisesti suodatinkangasta on noin puolitoista - kaksinkertainen määrä vanhohin tarvikkeisiin verrattuna. Se oli myös pääsyy vaihtoon. Tein vain koekäytön, en testiajoa. Oli jo iltamyöhän kun niitä asentelin.

Kokoero imusuunnasta katsoen.

 Kokoero sivulta.

Letkusiteet
Vanhassa ja uudessa ruostumatonta terästä. K&N:n mukana tulleet klemmarit eivät tuntuneet hyviltä sillä niitä oli tosi raskasta kiertää kiinnipäin. Laitan vanhat siteet uusien tilalle.

Bilteman ilmansuodatinöljy. Tahmeaa tavaraa. Hyvin riittoisaa.

Vanha suodatin palveluspaikassaan.

Uusi suodatin aloittamassa tehtäväänsä öljyttynä.

Kun likaantuu
Suodattimen suodatuskyky paranee kun se kerää itseensä ilmasta partikkeleita jotka se verkkoonsa tavoittaa. Mitä parempi suodatuskyky sitä vähemmän virtausta. Suuri pinta-ala hidastaa virtausta keskimäärin vähemmän ja lialla on enemmän tilaa tarttua. Likaantuneen suodattimen havaitsee silmällä: on yleensä tummempi. Jos vaalenee niin suodatin on kuivunut eli oleellinen suodatinöljy on kadonnut tai sitä ei ole ollutkaan.

 Uusi suodatin oikealla puolen mainosten kera.

Vasen kaasutin ja suodatin. 

Kokemuksia
Laitan niitä tähän kun niitä on. Voi mennä aikaa kunnes tulee ajettua tällä pyörällä enemmässä määrin.

Odotuksia
Vaikutti siltä että edelliset suodattimet ahdistivat ilmavirtaa isommilla kierroksilla. Jos ahdistus johtui suodattimien heikoista virtaamista niin nyt se pitäisi paljastua. Tehoa yläkierroksille, kiitos.
 
Myöhemmin, lokakuussa 2020
Uudet vapaavirtaussuodattimet vaikuttavat toimivan varsin hyvin. Mittarinopeutta sain aikaiseksi noin 160 km/h mutta vain nelosvaihteella. Johtuu pikku-Corollan perän tarpeettoman pitkästä välityssuhteesta. Noin 120 km/h nopeus sujuu varsin hyvin viitosellakin vaan isompiin mäkiin pitää tarjota nelosta. Toisaalta hyväkin sillä yleensä näistä 70-luvun vinohampaisista vaihteistoista kuluu vitosen hammastus ensin. Nyt kuluu tasaisemmin kahden vaihteen vuorotellessa. Vaihteistoon on tehty RVS-käsittely.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti