perjantai 8. toukokuuta 2020

California Adamant Ylimääräinen ääni


Ei kitinää eikä kilinää
Muutama päivä sitten alkoi kuulumaan melko voimakas ajoviiman ja moottorin äänen ylittävä melu. Lyhyt, toistuva, vinkuva ääni, melkein kuin kilinää, joka kuului alle 3000 kierroksen. Voi olla että kovemmillakin kierroksilla mutta hukkui muuhun meluun.

Hermostuttavaa
Muutaman ajelun verran sitä kuuntelin ja yritin paikallistaa vaan korvat eivät kertoneet tarkkaa suuntaa. Ääni kuului oikein hyvin korvatulppienkin läpi kypärän sisään. Kolme päivää kuuntelin kitkutusta sitten meni hermo ja piti ryhtyä tutkimaan.

Verstaalle
Ajoin pyörän sisälle halliin ja ryhdyin kuulostelemaan. Ei varmaa suuntaa äänestä. Kaivoin esille stetoskoopin. Sillä koskettelin eri kohteita moottorissa sen käydessä kuten venttiilikoneistoja ja jakopäätä. Siellä oli omat rapinansa mutta ei sitä mitä etsin. Ääni kuului koko ajan päällimmäisenä.

Virranjakaja
Kokeilin kaikkia kohteita kunnes stetoskooppi kohdistui virranjakajaan. Sieltä se ääni kuului. Pienestä laitteesta kuului kova ääni.

 Virranjakaja piilossa.

Laskettu
Polttoainetankki on tässä pyörässä muutaman senttimetrin alempana etupäästään kuin alunperin on Mandellossa suunniteltu ja valmistettu. Pieni kustomointi paransi näköä mutta vaikeuttaa hieman huoltoa.

Tankki takaosastaan nostettuna. Kohde näkyy.

Pieni purkurupeama
Edessä oleva kaasuttimen kannatin piti irrottaa että on suora näköyhteys virranjakajaan. Kaasuttimet olen muutama vuosi sitten muuttanut pakko-ohjatuiksi. Ei rasita rannetta vaan on hyvin kevyt kaasukahvaa käännellä. Myös säädöt pysyvät hyvin kohdillaan kun on yhden vaijerin sijasta kaksi per kaasutin.
Kaasuttimien painon lisäyksen vuoksi piti tehdä kannatin.
 
Alkuperäinen ilmansuodatin on poissa
Kannattimeen liittyy se että vanha ilmansuodatinkotelo oli jo aikansa elänyt eli muovi oli kovettunut ja särkynyt. Siksi on ns. vapaavirtaussuodattimet jotka nekin tuovat oman painonsa kaasuttimille. Kumikurkut eivät sitä kestäisi.


Virranjakaja kansi avattuna.

Kone käyntiin
Nyt ääni kuului selvästi. Lyhyt korkea vinkaisu joka kierroksella. Kokeeksi laitoin tipan voiteluöljyä virranjakajan nokkaan. Siihen osaan joka aukoo katkojan kärkiä. Ääni loppui välittömästi. Siis voitelun puute. 

Voitelukohde
Keskellä virranjakajan akselia on huopatyyny. Siihen olen lisännyt huollon yhteydessä hieman moottoriöljyä. Viime vuonna viimeksi. Ilmeisesti sitä ei ollut tarpeeksi. Nyt on. Liikaa ei kuitenkaan pidä laittaa sillä ylimäärä saattaa päästä kärkiin asti ja haitata niiden toimintaa.

Laahain
Kärkien osa joka on valmistettu "fiiberistä" eli muovikomposiitista laahaa virranjakajan akselin nokkaa. Nokka osuu fiiberiin ja katkojan kärki avautuu. Silloin virtapiiri katkeaa ja sytytyspuolassa syntyy induktio joka korkeajännitekäämin lähettämänä aiheuttaa sytytystulpassa muutaman kymmenentuhannen voltin kuuman kipinän joka sytyttää sylinterissä polttoaineilmaseoksen. 

Kumpi
Jos olisi kuulunut kaksi vinkausta peräkkäin olisi ehkä ollut mahdollista arvata että ääni tulee virrajakajasta. Kun voitelin kohteen ääni loppui siihen paikkaan. Nyt ei ikinä saa selville kumman kärkiparin laahain äänen aiheutti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti